Pumpkin Spice Latte, Gwiezdne Wojny, Rupi Kaur? Sorry, ale jesteś totalnie cheugy

Generacja Z rozpoczęła na TikToku nowy trend, w którym szuka rzeczy, które są 'cheugy', czyli kiczowate, basic i całkowicie passé.
.get_the_title().

Określenie ‘cheugy’ (fonetycznie: ‘czugi’) pojawiło się na TikToku pod końca marca. W jednym z filmików użytkowniczka opisuje zwrot, którego od wielu lat używa jej koleżanka, Gaby Rassan, do opisania niemodnych już trendów, które z jakiegoś powodu nie zostały porzucone przez całe grupy ludzi. – Brakowało mi słowa, które było na końcu języka i do głowy przyszło mi ‘cheugy’. Brzmienie pasowało do znaczenia – powiedziała Rassan w rozmowie z ‘New York Timesem’.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez cheug life (@cheuglife)

Ale co to właściwie znaczy? Chodzi po prostu o rzeczy, które wyszły już z mody. Nie chodzi jednak o rzeczy z lat 80. czy 60., lecz o trendy millenialsów. Tak, to kolejna odsłona walki kulturowej pomiędzy sąsiadującymi pokoleniami.

Tak więc cheugy są takie rzeczy jak pumpkin spice latte ze Starbucksa, minionki, ‘Przyjaciele’ czy niezdrowa obsesja uniwersum Harry’ego Pottera.

I nie chodzi konkretnie o to, że coś kiedyś było dobre, a teraz już takie nie jest – twoja ulubiona kawa nie straciła smaku, a Chandler niezmiennie sadzi te same błyskotliwe puenty, które kochasz od lat. Chodzi o kurczowe trzymanie się dawnych trendów i utrzymywanie ich wewnątrz stałej indywidualnej osobowości estetycznej. Odkładanie własnego rozwoju kulturowego na później, bez zwrócenia uwagi na to, że świat żyje teraz czymś innym. I znowu musimy was uspokoić – cheugy to nie obelga, bo każdy z nas ma w sobie tę małą cząstkę cheugowatości.

@sarahhirakiHow many of these am I guilty of? #Cheugy #Cheug #basic #owls #whiteculture #lol #trending

♬ Fireflies – Owl City

Zresztą jasne zdefiniowanie terminu poprzez wymienienie przykładów okazuje się dość trudne. Tiktokerzy prześcigają się w filmikach, w których pokazują, co jest ich zdaniem cheugy, ale niektóre wybory są albo na wyrost albo bardzo subiektywne, przez co wyrażają przede wszystkim estetyczne preferencje użytkowników. Na przykład czy lazania jest cheugy? Ponoć tak, ale 60 milionów Włochów się pewnie nie zgodzi.

Rdzeń jest jednak dość klarowny – najbardziej popularne i mainstreamowe trendy, dzieła kultury czy garderoba sprzed około 10 lat, o których każdy dobrze słyszał i którym każdy dobrze się przypatrzył, jednym słowem – ‘basic’, ale sprzed lat.

Ważne jest też, czy dana rzecz jest kiczowata i czy dany człowiek nie stara się za bardzo, aby odhaczać to, co w jego mniemaniu lubią wszyscy, więc trzeba to lubić, czyli, innymi słowy, czy nie próbuje na siłę dopasować się do innych. Przykładami cheugy będą, poza kilkoma wymienionymi wyżej, ‘The Office’, ‘Star Wars’, te drewniane tabliczki z motywacyjnymi cytatami, te ckliwe posty na Instagramie z motywacyjnymi cytatami, te malowane na ścianie sentencje z motywacyjnymi cytatami, buty Ugg, kultura spod szyldu ‘live love laugh’, Rupi Kaur, szorty cargo, zafiksowanie na punkcie snapbacków i sneakerów czy dezodorant Axe. Zbiór reprezentacyjnych przykładów będzie się oczywiście poszerzał wraz z postępującym konsensusem użytkowników co do tego, co na pewno jest cheugy. Na razie zostańmy przy tym.

@rod#greenscreen

♬ original sound – Rod

Pojawia się jednak pewna wątpliwość dotycząca nowego trendu – czy to nie narzędzie to wyzywania i pogrążania innych, głównie młodych kobiet, których ulubione trendy najczęściej określane są jako cheugy? Może to zostać tak odebrane, ale tiktokerzy zwracają uwagę, że nie chodzi tu o człowieka, a o trend i to on jest wyśmiewany – nie należy tego brać osobiście do siebie. Jak pisze Taylor Lorenz w New York Timesie: ‘Bycie zawstydzonym przez bycie cheugy, to najbardziej cheugowata rzecz, jaką możesz zrobić’.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez cheug life (@cheuglife)

Tekst: Miron Kądziela

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook