Story of #VanLife – historia życia w furgonetce

Niszowa społeczność ludzi oddanych temu, co wielu nazywa „vanlife” obecnie rośnie jak grzyby po wrześniowym deszczu. Jak widać na publikowanych obrazkach mieszkanie w furgonetce jest niezaprzeczalnie rosnącym trendem. Jednak należy pamiętać, że tradycja tego stylu życia sięga daleko poza sferę online, aż do czasów wiktoriańskich.
.get_the_title().

W przypadku kolorowych kamperów pojęcie sezonu ogórkowego zyskało na znaczeniu. “Ogórek”, czyli surferski domek na kółkach, stale rośnie w siłę. Rośnie też jego cena. Samochód dostawczy, kiedyś wart garść dolarów, aktualnie staje się bezcenny.

Ale co tak naprawdę wiemy o losach kampera, zanim wjechał w media społecznościowe na dobre?

Rok 1880. Zamożny chirurg Królewskiej Marynarki Wojennej William Gordon Stables rozpoczyna pierwszą operację pod kryptominem #VANLIFE. Briefuje robotników na projekt iście fantazyjnej, dwumetrowej furgonetki z polerowaną boazerią. W imię zasady “sky is the limit” powstał pierwszy rekreacyjny “lądowy jacht”, reprezentujący współczesne przesłanie hashtagu #vanlife.

‘The Wanderer’
“The Wanderer”

Wewnątrz furgonetki była biblioteczka, perski dywan, witraże, instrumenty muzyczne oraz kuchnia.

Prekursor życia w trasie wyrusza w podróż, następnie wydaje książkę “The Cruise of the Land Yacht Wanderer”, czyli “Wspomnienia z rejsu jego lądowym jachtem-wędrowcem”.

‘The Wanderer’
‘The Wanderer’

Mijały lata, a wraz nimi kolejne autorskie projekty realizowane według budżetu, wizji oraz potrzeb. Filozofia tych przedsięwzięć głównie opierała się na prostocie, niskich kosztach, wielofunkcyjności i wszechstronności. Tak właśnie powstawały różne generacje Volkswagena Transportera, które w zawrotnym tempie zyskały własny charakter, wyznaczyły trendy i styl życia.

@wheresmyofficenow
@wheresmyofficenow

Hashtag #VANLIFE to zdecydowanie coś więcej niż znacznik zdjęcia czy styl podróżowania. To określona estetyka, zdefiniowana tożsamość i kultura. Lucas Valdes, właściciel czołowego sklepu z częściami Volkswagena z siedzibą w Kalifornii porównuje “vanlife” do surfowania sprzed kilkudziesięciu lat.

Tak wielu ludzi identyfikuje się z kulturą, strojem, nastawieniem surferów, ale prawdopodobnie tylko około 10 proc. z nich surfuje – komentuje Lucas.

Z jednej strony mamy do czynienia z analogową przyjemnością majsterkowania i podróżowania w duchu slow. Z drugiej strony “vanlife” to międzynarodowa grupa ludzi, która być może porozumiewa się językiem wolności, ale w dużej mierze jest zjawiskiem mediów społecznościowych. Każda kolejna podróż staje się “projektem” ze stałym podłączeniem do sieci, patronów i sponsorów.

Corey i Emily są odpowiedzialni za jeden punkt na większości “bucket list” 99 proc. użytkowników Instagrama. @Where’s My Office Now powstało w ramach eksperymentu połączenia pracy z podróżowaniem. – Chcieliśmy sprawdzić, czy możliwe jest połączenie koczowniczego życia hipisowskiego z pracą od dziewiątej do piątej – wyjaśniają.

@wheresmyofficenow
@wheresmyofficenow

Zanim kupili furgonetkę, zarejestrowali witrynę internetową i założyli konta w mediach społecznościowych. – Biznesowa część mnie wiedziała, że ​​jest potencjał – powiedział Corey,który nadal korzysta z telefonu z klapką. Jedyne, co wzbudziło jego podejrzenia i wątpliwości, to zaabsorbowania jego dziewczyny mediami społecznościowymi – martwił się, że może ono mieć negatywny wpływ.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Emily + Corey (@wheresmyofficenow)

Statystycznie istnieje pewna zgodność estetyczna oraz demograficzna właścicieli furgonetek i ich kont w social mediach. Prawie wszystkie najpopularniejsze konta należą do młodych, atrakcyjnych, białych, heteroseksualnych par. Jak w każdym pokoleniu, łączą ich również niespełnione obietnice co do przyszłości po ukończonych studiach. Życie natychmiast weryfikuje scenariusz dyplomu z wyróżnieniem.

Pokolenie, które napędza ten trend, ma znacznie większe zadłużenie i niższe wskaźniki posiadania domów niż poprzednicy.

Wzrost liczby pracowników kontraktowych i czasowych dodatkowo osłabia stabilność finansową młodych ludzi, a mieszkanie w furgonetce jest stosunkowo tanie oraz niezobowiązujące.

@wheresmyofficenow
@wheresmyofficenow

Obecnie pod hashtagiem #vanlife znajdziemy 8,2 mln postów. Styl swobodnego podróżowania na stałe podłączył się do sieci generując nową grupę influencerów/celebrytów, a kolorowa, wielofunkcyjna furgonetka, symbol wolności i minimalizmu, nieśmiało zyskuje kolejną funkcję – reklamowego słupa online.

Tekst: Katarzyna Korbuszewska

Banner Image Banner Image
Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: