Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Amazon otworzył sklepy bez obsługi. Miało w nich obsługiwać AI, a tak naprawdę byli to pracownicy z Indii

Teraz rezygnuje z tego rozwiązania.
.get_the_title().

Amazon rezygnuje z technologii Just Walk Out, która była dostępna w połowie sklepów Amazon Fresh. ’Bez kas, bez kolejek’ – tak brzmiało hasło, które ją promowało.

Dzięki tej technologii klient mógł po prostu włożyć zakupy do torby i wyjść, nie ustawiając się w kolejce do kasy – o to, by zapłacił za to, co wziął z półek, miał się zatroszczyć szereg kamer i czujników napędzanych sztuczną inteligencją.

Okazało się jednak, że to nie wystarczy. Oprócz technologii potrzebna była armia tysiąca pracowników z Indii, którzy pełnili funkcję zdalnych kasjerów. Rozwiązaniem, które zastąpi wycofywane Just Walk Out, będą inteligentne wózki Dash Cart, które skanują produkty.

Technologia Just Walk Out była wdrażana przez Amazon od 2018 roku. W ślad za firmą poszły też inne, na przykład Walmart czy Żabka, która w 2021 roku otworzyła pierwszy sklep Żabka Nano. Wygląda jednak na to, że ta technologia okazała się zbyt powolna, a jej wdrażanie – kosztowne.

Szacuje się, że zdalni kasjerzy z Indii musieli przyglądać się bliżej aż 700 z każdego 1000 transakcji, tymczasem Amazon przewidywał, że będzie to góra 50.

Krytycy zwracają uwagę na to, że firma polega na taniej i zdalnej sile roboczej, zamiast zatrudniać lokalnych pracowników, płacąc im godziwe wynagrodzenie. Kolejnym problemem związanym z Just Walk Out była prywatność i gromadzenie przez Amazon dużej ilości wrażliwych danych na temat swoich klientów.

Tekst: NS

TU I TERAZ