„Carmina Burana (Mgnienie Oka)” – spektakl w oprawie Borisa Kudlički

W spektaklu „Carmina Burana (Mgnienie Oka)” przeszłość przeplata się z przyszłością. "To podróż w nieznane, ale przewodnikiem w tej wyprawie pozostaje kultura" – mówi kurator "BMW Art Club. Przyszłość to sztuka", Stach Szabłowski.
.get_the_title().

Wielkimi krokami zbliża się kolejna, druga już, odsłona współpracy BMW i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W tym sezonie wynikiem tej współpracy jest „Carmina Burana (Mgnienie Oka)” w nowatorskiej oprawie wizualnej Borisa Kudlički, który jest dyrektorem artystycznym i autorem koncepcji kreatywnej spektaklu.

Kudlička od ponad 20 lat związany jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową i tworzy scenografię do spektakli operowych, sięgając po nieoczywiste materiały i zaskakujące środki wyrazu.

Tak będzie i tym razem. Myślę o stworzeniu prostej linii pętli, będącej krótką opowieścią widzianą oczami młodego człowieka. Stanie się on naszym przewodnikiem po krainie wyobraźni. Będę szukał innowacyjności w sposobie narracji i w wykorzystaniu obrazu, żeby opowiadać historię, wykorzystując możliwości techniczne Teatru Wielkiego w oparciu o nowoczesny multimedialny język – tłumaczy Kudlička.

„Carmina Burana” to zbiór pieśni pochodzących z XIII wieku. Odnalezione zostały w 1803 roku w opactwie Benedyktynów w Bawarii. Niemiecki kompozytor Karl Orff w 1937 roku wybrał część pieśni i skomponował utwór sceniczny na orkiestrę, chór i głosy solowe.

“Carmina Burana (Mgnienie Oka)” zaprezentowana zostanie w wykonaniu Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Interpretacja kantaty scenicznej dokonana przez Borisa Kudličkę ujmuje ekspresyjną muzykę w ramy dynamicznej, multimedialnej instalacji. Jej głównym bohaterem jest czas – medium przemiany łączące przeszłość ze światem, który nadejdzie. Kudlička pokazuje, że we wskrzeszonych przez Orffa głosach zapisano ludzkie emocje, pragnienia i nadzieje, które pozostają niezmienne w zmieniającej się rzeczywistości. Pędzący coraz szybciej czas porywa nas ku przyszłości. Jest to podróż w nieznane, ale przewodnikiem w tej wyprawie pozostaje kultura – opowiada kurator “BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”, Stach Szabłowski.

Druga odsłona “BMW Art Club. Przyszłość to sztuka” ma pomóc w znalezieniu wspólnej płaszczyzny dla języka sztuki i nowych technologii, które poprzez obecność w codziennym życiu wpływają na nasz zakres doświadczeń i sposób postrzegania świata. Konfrontując się z klasyczną muzyką Carla Orffa, Boris Kudlička zestawia przeszłość z przyszłością, która pełna jest nie tylko nadziei, ale i obaw. Efektem jest spektakl z pogranicza kultury i nowych technologii, będący obrazem wciąż zmieniającego się świata.

„Carmina Burana (Mgnienie Oka)” wystawiona zostanie trzykrotnie: 21 (premiera), 22 i 30 listopada o godz. 19:00 na na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Na deskach teatru wystąpią: Stanisław Kuflyuk (baryton), Joanna Moskowicz (sopran) i Kacper Szelążek (kontratenor). Śpiewakom towarzyszyć będą: Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Lorenzo Passeriniego oraz Chór Dziecięcy im. Władysława Skoraczewskiego.

Bilety na spektakl “Carmina Burana (Mgnienie Oka)” kupicie tutaj lub w kasie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

TU I TERAZ