Genialne zdjęcia fotografów wyróżnionych przez magazyn „LensCulture”
![Genialne zdjęcia fotografów wyróżnionych przez magazyn „LensCulture” .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2018/10/profile-17.jpg)
„LensCulture” to magazyn, który od 10 lat śledzi i prezentuje trendy współczesnej fotografii. Interesuje się pracami z całego świata, z różnorodnych kultur i ze wszystkich możliwych dziedzin – od mody, przez fotografię abstrakcyjną czy uliczną, po dziką naturę czy sztukę. Dlatego na coroczny konkurs talentów spływają setki prac ze wszystkich kontynentów. Jak co roku ze wszystkich zgłoszeń wybrano i doceniono 50 fotografów.
Wyróżnia ich „to coś”: innowacyjność, świeże podejście do prezentowanych tematów, wartość przekazu i to, że zdjęcie składnia do refleksji i zostaje w naszej pamięci na dłużej.
Międzynarodowe jury konkursu składa się z ośmiu ekspertów z dziedziny fotografii. Każdy z nich z wybranej pięćdziesiątki wskazuje jedną osobę, która otrzyma wyróżnienie specjalne i nagrodę pieniężną. Zobaczmy, czyje prace w tym roku spodobały się jurorom najbardziej.
1. Diego Moreno z Meksyku za „Strażników Pamięci”
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/dd4abc69-594a-4d21-b8fd-9516b8670d8d.jpg)
Ta seria zdjęć inspirowana jest historią rodziny fotografa.
Jego ciotka cierpiała na rzadką chorobą, która przyczyniła się do deformacji jej wyglądu.
Krewni nie potrafili tego zaakceptować i ukrywali ją w domu przed światem, dopuszczając się wobec niej aktów przemocy i nadużyć. Jej koszmar skończył się, gdy trafiła pod dach Moreno i jego babki. Dlatego na zdjęciach artysty znalazły się przerażające maski, ale też liczne symbole religijne, które mają podkreślić obłudę tego świata.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/d52b8b8f-bf95-4c24-add0-b7ca562be7fb.jpg)
2. Alice Mann z Wielkiej Brytanii za „Bębniarki”
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/e545d9bc-e1c3-4b0e-9865-e3e38065e619.jpg)
Zdjęcia pokazują młode dziewczyny z Południowej Afryki, które tworzą subkulturę mażoretek. Przynależność do niej daje im poczucie wspólnoty, ale też siły i dumy. Ma to szczególne znaczenie dla umacniania ich pewności siebie i rozwoju, aby móc odnosić sukcesy na równi z mężczyznami, przełamując tym samym stereotypy społeczne, z którymi spotykają się na co dzień.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/038fe824-7384-42ba-b6f1-783180bbb264.jpg)
3. Leah Kennedy z Australii
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/8d26bea2-fdaa-479d-a4a6-9d6a6bf998d1.jpg)
Zdjęcia Australijki zostały zauważone wśród tak wielkiej ilości zgłoszeń ze względu na wyjątkowe wyczucie kompozycji, kolorystyki i konceptu.
Jej krajobrazy eksplorują temat współistnienia ludzi i środowiska naturalnego.
Skłaniają do refleksji, zwracając uwagę na ślady ingerencji człowieka w otaczającą go piękną przestrzeń.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/c3fd3d10-13c9-4b1a-9721-8748b47887a2.jpg)
4. Aaron Vincent Elkaim z Kanady za „Tam, gdzie płynie rzeka”
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/lensculture-7bca2b8fbbd9abe96169.jpg)
Seria Kanadyjczyka porusza tematy szczególnej wagi.
Ukazuje problem degradacji środowiska naturalnego przez człowieka i zanikania ludności tubylczej.
Elkaim dokumentuje te palące kwestie w niesamowicie piękny i estetyczny sposób, który niejednokrotnie ma mocniejszą siłę przekazu, niż goniące za sensacją obrazy z pierwszych stron gazet.
5. Bastard Turpin z Wielkiej Brytanii
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/8f8c5b90-f9f4-4ddf-bf6d-1fb789fc5abe.jpg)
Na pierwszy rzut oka niełatwo się domyślić, na co właściwie patrzymy. Kiedy już zorientujemy się, że „modelki” na zdjęciach Turpina pochodzą z fabryki zabawek erotycznych, to nadal ciężko określić, czy leżą one na ziemi, czy unoszą się w powietrzu. Te pełne sprzeczności, zaskakujące zdjęcia, mogą być interpretowane na bardzo wiele sposobów. A prezentacja „ciał” – oświetlenie i ułożenie w tak delikatny, wysmakowany sposób – zasługuje na najwyższe wyróżnienie.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/b48f5369-4146-4285-986a-6f865dfa7167.jpg)
6. Barbara Peacock ze Stanów Zjednoczonych za „Amerykańską Sypialnię – refleksję nad naturą życia”
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/3a0dba7e-9ea3-4d15-8729-4a309afeb4ea.jpg)
Peacock pracuje w zawodzie już wiele lat, jednak to właśnie ta seria zdjęć została uznana za niezwykle świeże i przykuwające oko podejście do tematu. Przewrotnie może być więc ona początkiem jej nowej kariery. „Amerykańska Sypialnia” to fascynujące studium intymności, uchwycone w genialne kompozycje.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/05bd0bf5-280a-41f6-85f7-ff15a9c5c833-1.jpg)
7. Marta Blue z Włoch
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/450b269c-954e-4c05-a24b-17c8ff70fb28.jpg)
W tym wypadku wybór jurora padł na Włoszkę, gdyż spełniła ona główny stawiany przez niego wymóg fotografii: ma ona skłaniać do zadawania pytań.
Każde zdjęcie jest jak kadr z filmu, do którego od razu możemy dopisać jakąś fabułę.
A przejrzystość i minimalizm tych ujęć tworzą niepowtarzalny klimat.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/a856cf5c-625d-4e60-93fb-7f3be5926c5b.jpg)
8. Ronghui Chen z Chin za „Zamarzający kraj”
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/5186cfad-7404-475b-8b4a-d438cd4edb5a.jpg)
Ta seria to opowieść o młodych ludziach wkraczających w dorosłość. Mieszkają w upadających przemysłowych miastach, co trzyma ich w stanie zawieszenia między wielkim światem a pozbawiającym większych perspektyw na ciekawą przyszłość miejscem urodzenia. Chen uchwycił ich życie w sposób szczery, świeży, a zarazem wzruszający, gdzie każdy detal może mieć kluczowe znaczenie dla przedstawianych historii.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/10/3b765988-62b7-4252-98d2-fb6bf0f9ffb5.jpg)
Te osiem nazwisk na pewno warto zapamiętać, bo pewnie jeszcze o nich usłyszymy. Tymczasem mamy nadzieję, że w przyszłym roku wśród wyróżnionych talentów znajdzie się także nasz rodak, bo przecież w naszym światku fotograficznym mamy masę naprawdę zdolnych osób.
Źródło zdjęć: LensCulture.com
Tekst: Kinga Dembińska