Instagram może niedługo zaproponować użytkownikom, żeby zrobili sobie przerwę

Jedna z największych platform społecznościowych na świecie regularnie informuje o nowych funkcjach, które mają poprawić bezpieczeństwo użytkowników lub zadbać o ich zdrowie psychiczne. Najnowsza nosi nazwę ‘take a break’.
.get_the_title().

Ogłoszona niedawno przez Nicka Clegga – wiceprezesa Facebooka do spraw międzynarodowych – nowa funkcja Instagrama wcale nie jest pierwszą, która ma na celu dobro użytkowników. Zwłaszcza tych nastoletnich i jeszcze młodszych. W przeszłości planowano wprowadzenie usługi Instagram Kids, czyli portalu skierowanego do najmłodszych. Jedną z cech platformy miało być to, że rodzice mieliby większy wgląd w to, co w mediach społecznościowych robią ich dzieci. Testowanie tej funkcji zostało jednak zawieszone.

Kolejnym rozwiązaniem miały być zabezpieczenia dotyczące prywatnych wiadomości pomiędzy użytkownikami. Planowano wprowadzenie rozwiązania, które uniemożliwi użytkownikowi wysłanie wiadomości do niepełnoletniej osoby, jeżeli ta nie obserwuje go w serwisie. Ponadto Instagram planował wykorzystanie bardziej zaawansowanych algorytmów przy wykrywaniu wieku użytkowników, aby lepiej dopasować do nich wyświetlane treści albo uchronić przed tymi potencjalnie niebezpiecznymi.

We wrześniu tego roku pojawiły się doniesienia na temat wewnętrznych badań Instagrama dotyczących wpływu aplikacji na zdrowie psychiczne nastolatków i ich poczucie własnej wartości. Wyniki tych badań nie są nawet w najmniejszym stopniu zaskoczeniem.

Instagram negatywnie wpływa na samopoczucie, prezentując wyidealizowane obrazy ludzkiego ciała i rzeczywistości.

Clegg podkreślił, że głównymi problemami aplikacji jest to, że użytkownicy spędzają za dużo czasu w sieci i ciągle oglądają te same treści. Aż chciałoby się powiedzieć: ‘Instagram pokazuje użytkownikom tylko to, co im się podoba, żeby ukraść im jak najwięcej czasu? Nowe, nie znałem’.

Źródło: Unsplash.com

Odpowiedzią na te zarzuty mają być dwa nadchodzące rozwiązania. Pierwsze ma polegać na prezentowaniu użytkownikom treści, które różnią się od ich standardowego feedu i nastawieniu ich na odbiór zróżnicowanych treści. Drugie to właśnie funkcja ‘take a break’, która ma sugerować nastolatkom, aby zrobiły sobie przerwę od korzystania z aplikacji. Testy rozpoczną się już niedługo.

Niemniej trudno jednoznacznie określić, czy działania Instagrama są stuprocentowo szczere.

Z jednej strony napawają optymizmem, z drugiej jednak sprawiają wrażenie internetowego ekwiwalentu greenwashingu. Pozornie świadome swoich wad media społecznościowe w dalszym ciągu są narzędziem, które napełnia kieszenie wielkich korporacji. Dlaczego więc miałyby celowo zniechęcać użytkowników do korzystania z własnych usług?

Zdjęcie główne: Unsplash.com
Tekst: Michał Szyndler

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook