Modernizm zamknięty w ceramicznych obrazach: w maju rusza pop-upowa wystawa cenionej na świecie Pani Jurek

Wystawa w studiu 'Jaskółka' prezentuje kilkanaście prac Magdy Jurek z najnowszej kolekcji 'POLA'. Jest to, inspirowana monumentalną sztuką ceramiczną epoki modernizmu oraz eksperymentami formalnymi op artu, seria kompozycji ceramicznych zamkniętych w formy obrazów.
.get_the_title().

Łatwiej zobaczyć jej prace za granicą niż w Polsce. Jeśli pokochaliście jej piękne lampy, obiekty którym bliżej do sztuki niż wzornictwa przemysłowego, magicznie zmieniające każde wnętrze to koniecznie zajrzyjcie na wystawę, która rusza już 23 maja. W 'Kubusiu’, pop-upowej przestrzeni wystawienniczej na tyłach Nowego Światu (ul. Warecka 8, wejście od ul. Kubusia Puchatka) w samym centrum Warszawy zobaczycie kilkanaście wyjątkowych prac Magdy Jurek z najnowszej kolekcji POLA, w której artystka eksperymentuje z ceramiką tworząc obrazy / kompozycje ceramiczne.

Jest to, inspirowana monumentalną sztuką ceramiczną epoki modernizmu oraz eksperymentami formalnymi op artu, seria kompozycji ceramicznych zamkniętych w formy obrazów. Artystka i projektantka, znana jako Pani Jurek, rozwija swój oparty na kolorze język plastyczny, używając medium jakim jest ceramika.

Prezentowane na wystawie obrazy to jednocześnie zapowiedź przyszłych wielkoformatowych prac. Łączą w sobie projektową dyscyplinę i artystyczną intuicję Magdy Jurek, założycielki pracowni, malarki po warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyscyplina wyraża się w powtarzalności ceramicznych modułów, które pozwalają na budowanie kompozycji w skali dopasowanej do potrzeb danej przestrzeni; intuicja zaś w autorskich zestawieniach i unikatowej warstwie malarskiej.

Kompozycje z ceramicznych płytek łączą walory barwne i przestrzenne. W ich geometryzujących, reliefowo opracowanych powierzchniach załamuje się światło, tworząc zmienne efekty. Kontrastowo zestawione faktury połyskującego i matowego szkliwa oraz nieco surowszej w wyrazie angoby pobudzają zmysł dotyku. Ręcznie szkliwione moduły zachwycają głębią i intensywnością kolorów. Warstwa malarska podkreśla geometryczne kształty płytek. Tu nawet cienie mają swoje barwy.

Jest w tych kompozycjach swoboda i radość tworzenia, a także niesłychana precyzja, szczególnie widoczna w gradientowych przejściach szkliw, które z bliska przypominają subtelne cieniowanie ołówkiem. W ceramice, w której barw przed wypaleniem nie widać, a 'operuje się kolorami, które sobie człowiek wyobraża’ (Bolesław Książek), to działanie wymagające doskonałego warsztatu i malarskiej wyobraźni.

W ceramicznych obrazach, które plasują się na styku abstrakcji i malarstwa figuratywnego, znajdziemy echa twórczości Wojciecha Fangora, Fernanda Légera, Kazimierza Malewicza czy Stefana Gierowskiego. W idei kolekcji – fascynację 'Czarodziejem z Łysej Góry’, ceramikiem Bolesławem Książkiem. Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego 'Kamionka’ w Łysej Górze, którą prowadził od 1951 roku, we współpracy z artystami produkowała kompozycje ceramiczne dla powstającej wówczas architektury. Dziś do podobnego działania zachęca Pani Jurek, prezentując w najnowszej kolekcji swoje ceramiczne obrazy. Wspaniale byłoby je kiedyś zobaczyć w znacznie większej skali.

POLA / wystawa prac PANI JUREK

23 -30 maja 2024
wernisaż: 23 maja, od godz.18
Warszawa
Warecka 8 / wejście od ul. Kubusia Puchatka
Studio 'Jaskółka’: Pop-upowa przestrzeń eventowo-wystawiennicza
więcej IG @panurek
tekst: Aleksandra Kędziorek

 

KULTURA I SZTUKA