Polka Niepodległa, czyli kobiece oblicze patriotyzmu
W tym roku obchodzimy nie tylko setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, ale też stulecie uzyskania praw wyborczych przez kobiety w naszym kraju. Z tej okazji reżyser Antoni Ferency stworzył spot „Polka Niepodległa”. Trwający nieco ponad minutę klip pokazuje inne oblicze patriotyzmu od tego, do którego przyzwyczaiły nas media. Koncentruje się na młodych kobietach i pokazuje je w różnych sytuacjach – karmiące piersią, wykonujące tatuaże, wspinające się po ściance wspinaczkowej, czy uczące córkę prowadzenia samochodu.
Wśród bohaterek spotu jest zarówno matka, ratowniczka medyczna, jak i kurier rowerowy, a także kibicka.
– W filmie prezentujemy energiczne, młode kobiety, których moc polega na połączeniu siły z czułością. To kombinacja fundamentalna dla rozwoju nowoczesnego społeczeństwa, a wciąż dość obca mężczyznom. Uważam, że przyszłość leży w możliwości przeżywania kobiecości nieskrępowanej niczym – ani konserwatywnymi, ani postępowymi wzorcami – mówi Antoni Ferency w rozmowie z „Vogue Polska”.
Kobietom pokazanym w spocie towarzyszy hymn Polski. Jednak połączenie go z wizerunkami Polek nie było łatwe. – Ten utwór jest przecież marszem wojskowym, a w kobietach szukamy czegoś wręcz odwrotnego. I jeszcze ten patetyczny tekst… – tłumaczy reżyser.
Ostatecznie twórcy filmu zdecydowali się na „Mazurek Dąbrowskiego” w wersji murmurando, który znakomicie komponuje się z pełnymi emocji kadrami.
„Polka Niepodległa” nie ucieka także od wątków religijnych – dla przykładu Matka Boska jest tam zestawiona z kobietą karmiącą piersią. Zdaniem reżysera siła może bowiem płynąć nie z odrzucania tradycji, a z jej redefiniowania.
„Rozpocznijmy nową, bardziej kobiecą opowieść o polskim patriotyzmie: niepatetycznym, ale czułym, mniej drażniącym rany, za to świadomym. Przede wszystkim jednak skierowanym w przyszłość” – piszą twórcy filmu w jego opisie. Jak myślicie, udało się im?
Źródło: Vogue Polska