„Przedwojenna Warszawa w kolorze” – pierwszy film, który ukazuje stolicę z lat 30. w wielu barwach
![„Przedwojenna Warszawa w kolorze” – pierwszy film, który ukazuje stolicę z lat 30. w wielu barwach .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/87352670_3100371306663878_5726986139257012224_o-e1583266800909.jpg)
Wszystkie obrazy, które powstawały do połowy XX wieku, miały czarno-białe barwy. Właśnie dlatego w dzisiejszych czasach nie sposób było zobaczyć na zachowanych dziełach, jak kolorowo i pięknie wyglądały miasta, ich ulice i budynki. Odwzorowane w nowo powstałych filmach scenografie są oczywiście zadowalające i potrafią zrobić niemałe wrażenie, ale nie dają tak dużej satysfakcji, jak obejrzenie tego, co działo się naprawdę. Można by powiedzieć, że warszawskiemu fotografowi i informatykowi, Mariuszowi Zającowi udało się dokonać niemożliwego.
Zainspirowany obejrzeniem zremasterowanego do jakości 4K filmu braci Lumière „Wjazd pociągu na stację w La Ciotat” (1896), postanowił zebrać archiwalne zdjęcia i video dostępne w sieci, które przedstawiały przedwojenną Warszawę i pokolorować je.
Do pokolorowania zdjęć i video posłużył Zającowi m.in program DeOldify, który wykorzystuje zaczerpniętą z matematyki sieć neuronową.
Algorytm uczy się na podstawie poprzednich projektów, jak poprawiać dane zdjęcie, dzięki czemu nie trzeba ręcznie nanosić kolorów czy rysować linii. „Rozpracowanie” programu zajęło warszawiakowi dwa dni, a samym wypełnieniem dzieł kolorami i naniesieniem na nie detali zajął się samodzielnie komputer. Zabrało mu to zaledwie trzy godziny. Zając uzyskał finalny kształt, korzystając jeszcze z programów, tj. Topaz Labs, 3D LUT Creator, DaVinci Resolve, Adobe Photoshop i Adobe Premiere.
Efekt jest niesamowity, a zdjęcia i filmy wyglądają, jakby zrobiono je sprzętem z dzisiejszych czasów.
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/87185547_3100371639997178_6713960733295509504_o-e1583266825251.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/87478172_3100371509997191_307892616173715456_o-e1583266872442.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/87514155_3101992039835138_5758975485174349824_o-e1583266895819.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/87521925_3100371746663834_8569395366900793344_o-e1583266914972.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/87720311_3101992033168472_5899003195824275456_o-e1583266940930.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/87572551_3101992046501804_5763664644568776704_o-e1583266973147.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/87780480_3100371599997182_7602032246370861056_o-e1583266994998.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/87819983_3109382259096116_9118286543742566400_o-e1583267019882.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/88051071_3109382225762786_1989963269992873984_o-e1583267086276.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/88155680_3109382245762784_3218911678628364288_o-e1583267162461.jpg)
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/03/Zrzut-ekranu-2020-03-3-o-21.12.53-e1583267194203.png)
Tekst: Paula Kierzek
Zdjęcie główne: facebook.com/mariusz.zajac