Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Secesja – rośliny

Współczesny kształt tkanki miejskiej, wyróżniających ją obiektów czy detali architektonicznych, rzeczy, jakimi się otaczamy także w przestrzeni prywatnej – we wszystkim tym odbija się przeszłość. A lepsze zrozumienie przeszłości może być przydatne do większego zrozumienia teraźniejszości.
.get_the_title().

Stylistyczny konserwatyzm szkoły historycznej musiał w końcu doprowadzić do rebelii i sprzeciwu tych, którzy zamiast w przeszłość woleli patrzeć w przyszłość. Jedną z pierwszych jaskółek modernizmu była więc secesja, co z francuskiego sécession można tłumaczyć jako odejście – od tego, co było kiedyś, na rzecz nowych form i stylów. Inne określenie twórczości przełomu XIX i XX wieku to Art Nouveau, czyli sztuka nowa.

Otto Eckmann, okładka magazynu 'Jugend’, 1895 / Gustav Klimt, 'Pocałunek’, 1907-08
Morris Wey, print,1883 / Alfons Mucha, F. Champenois Imprimeur-Éditeur, 1897

W Niemczech styl ten nazywany był Jugendstil lub Sezessionsstil, we Włoszech stile floreale lub stile liberty.

Charakteryzowało ją upodobanie do płynnych, organicznych kształtów, ornamentyka często była roślinna, stąd najpowszechniejszą formą tego czasu było pnącze. Secesyjna architektura dosłownie wiła się i sprawiała wrażenie ogrodu, co widać w projektach takich architektów jak Viktor Horta czy Antonio Gaudi. Bujną roślinność stylu secesyjnego dopełniały motywy animalistyczne – na witrażach, projektach ubrań czy obrazach królował paw, w biżuterii najchętniej korzystano z formy ważki, często przybierającej kobiecie kształty.

Joseph_Sattler, ilustracja do magazynu Pan, 1895 / Louis Comfort Tiffany, Lily lamp, 1900-1910
[caption id="attachment_385704" align="aligncenter" width="1200"] Louis Comfort Tiffany, witraż w Osyster_bay – 1908 / Antonio Gaudi, Casa Batllo, 1904–1906
Aubrey Beardsley, Pawia Suknia, 1894 / Kazimierz Strabowski, 'Paw – portret Zofii z Jakimowiczów Borucińskiej’, 1908
Józef Mehoffer – 'Dziwny ogród’,1903 / Stanisław Wyspiański, Karton Róże – do polichromii kościoła Franciszkanów

Tekst: Karolina Plinta

TU I TERAZ