Wes Anderson zdradził tytuły swoich ulubionych filmów. Wśród nich produkcja Polaka

Wes Anderson, którego film „The French Dispatch” (już dziesiąty w karierze reżysera) jest najbardziej wyczekiwaną premierą tego roku, już jako młody chłopiec kochał się w kinie. Uwielbiał produkcje o Różowej Panterze oraz obrazy Spielberga i Lucasa, zwłaszcza „Gwiezdne Wojny” i „Indianę Jonesa”. Z pasją oglądał też filmy Alfreda Hitchcocka. Kiedy sam zabrał się za reżyserię, Martin Scorsese, który na swoim koncie ma takie tytuły, jak „Chłopcy z Ferajny”, „Taksówkarz” czy ostatni „Irlandczyk”, nazwał go następnym Martinem Scorsese. Twórczość Andersona nie przypomina jednak żadnego z jego nastoletnich idoli.
Amerykanin zyskał fanów na całym świecie, kreując swój własny i przede wszystkim niepowtarzalny styl – jak sam twierdzi, „o pięć stopni odchylony od rzeczywistości”.

Udzielając wywiadów, reżyser stopniowo dzielił się tytułami swoich ulubionych produkcji. Na bazie tych rozmów portal IndieWire stworzył listę 30 filmów, które zrobiły na Andersonie największe wrażenie. Wiedząc, że reżyser potrafi zaskakiwać, nikogo nie powinien zdziwić fakt, że znalazły się na niej obrazy z niemalże każdego gatunku – od czarno-białych hollywoodzkich klasyków po zwariowane japońskie anime.
Najbardziej cieszy jednak to, że doceniony został nasz rodak, Roman Polański i jego wielkie dzieło – „Dziecko Rosemary”.
W oczekiwaniu na premierę „The French Dispatch”, która odbędzie się 24 lipca, przedstawiamy 30 tytułów polecanych przez samego Wesa Andersona:
– „400 batów” (1959)
– „Apartament” (1960)
– „Na los szczęścia, Baltazarze!” (1966)
– „Kategoria: duże ryzyko” (1960)
– „Mechaniczna pomarańcza” (1971)
– „Pijany anioł” (1948)
– „Madame de…” (1953)
– „Anioł zagłady” (1962)
– „Przyjaciele Eddiego” (1973)
– „Z życia marionetek” (1980)
– „Hannah i jej siostry” (1986)
– „Nagie dzieciństwo” (1968)
– „Mishima” (1985)
– „Zaginiony” (1982)
– „Wpływ księżyca” (1987)
– „Mój sąsiad Totoro” (1988)
– „Neon Genesis Evangelion” (1995)
– „Nowojorskie opowieści” (1989)
– „Następny przystanek Greenwich Village” (1976)
– „The plot against Harry” (1989)
– „Dziecko Rosemary” (1968)
– „Szpieg, który przyszedł z zimnej strefy” (1965)
– „Zbłąkany pies” (1949)
– „Słodki zapach sukcesu” (1957)
– „Objęcie władzy przez Ludwika XIV” (1966)
– „Adwokat terroru” (2007)
– „Toni” (1932)
– „Złote sidła” (1932)
– „Wyrok należy do nas” (1979)
– „Kto się boi Wirginii Woolf” (1966)

Tekst: Paula Kierzek
Zdjęcie główne: LA Times