Berliński supermarket będzie pokazywał ceny w dwóch wersjach – 'obecnej’ i urealnionej o koszty klimatyczne
![Berliński supermarket będzie pokazywał ceny w dwóch wersjach – 'obecnej’ i urealnionej o koszty klimatyczne .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/09/2885b080-7b7a-456b-8850-bff39233bc28.jpeg)
Naukowcy z Uniwersytetu w Augsburgu obliczyli, jaką cenę powinniśmy zapłacić za żywność, biorąc pod uwagę nie tylko koszty produkcji, ale także koszty środowiskowe i klimatyczne.
Obliczenia opierają się na wynikach badań i obejmują zużycie energii, szkodliwy wpływ nawozów na wodę pitną, użytkowanie gruntów oraz gazy cieplarniane.
Przykładowo, według obliczeń zespołu badawczego, litr mleka o przedłużonej trwałości powinien kosztować o 96 eurocentów więcej, a litr mleka ekologicznego o 75 eurocentów więcej.
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/09/4caa64c7-8918-4531-8837-5e4d6bd75b1d.jpeg)
W ramach tego projektu berliński supermarket Penny zaczął podawać ceny w dwóch wersjach – dotychczasowej i tej powiększonej o koszty środowiskowe i klimatyczne.
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/09/Penny-Markt-Filiale_in_Vilshofen.jpg)
Naukowcy i sprzedawcy chcą się przekonać, czy stosunkowo niewielka różnica w cenie wpłynie na zachowanie konsumentów, którzy wybiorą organiczne i roślinne produkty.
W sklepie wprowadzono także dodatkowe stoiska informacyjne, które dostarczają kupującym informacji na temat niehumanitarnego uboju piskląt płci męskiej, które z punktu widzenia produkcji są bezużyteczne, śmierci pszczół czy połowów. Kampania ma charakter testowy, a w najbliższych tygodniach przeprowadzone zostaną wywiady z klientami i odbędzie się analiza sprzedaży oznaczonych produktów.
Uważacie, że eksperyment wpłynie pozytywnie na świadomość konsumentów i zrównoważony rozwój?
Tekst: Dominika Szymańska