Paryż 2030: Połowa miasta będzie zielona

Anne Hidalgo, mer Paryża, ogłosiła, że w centrum miasta powstaną cztery nowe parki w ważnych turystycznie miejscach – naprzeciw ratusza, za Opéra Garnier, przy Dworcu Lyońskim oraz wzdłuż nabrzeża Sekwany. To jedna z szeregu inicjatyw Hidalgo, które mają uczynić stolicę Francji bardziej zieloną. Od kiedy została merem w 2014 roku, stworzyła trzydzieści przestrzeni zielonych, obiecała stworzyć pięćdziesiąt kilometrów ścieżek rowerowych oraz zakazać samochodów na Rue de Rivoli, jednej z centralnych ulic Paryża, znajdującej się niedaleko Luwru.
Najbardziej imponującym zadaniem jest jednak plan przekształcenia połowy miejsc parkingowych (siedemdziesiąt tysięcy) w tereny zielone do 2030 roku.
Oznacza to, że do tego czasu Paryż ma być w połowie pokryty zielenią lub innymi udogodnieniami dla mieszkańców. Obecnie miasto pokryte jest parkami w zaledwie 9,5 proc., więc cel jest ambitny.

– Nie możemy dalej poświęcać połowy stolicy na samochody, których używa się do 13 proc. podróży – mówił wicemer Paryża David Belliard w rozmowie z The Times. – Musimy zasadzić zieleń w mieście, aby dostosować się do przyśpieszającej zmiany klimatu. Chcemy, żeby powietrzem lepiej się oddychało. Chcemy też oddać przestrzeń publiczną Paryżanom, którzy często żyją w ciasnych mieszkaniach.

Władze miasta konsultują z rezydentami to, co zostanie zbudowane. Do wyboru są m.in. drzewa i rośliny, działki warzywne, kompostowniki, place zabaw, parkingi dla rowerów i higieniczne toalety publiczne.

Projekt związany jest z chęcią adaptacji do zmian klimatycznych i zielonej regeneracji po pandemii.
Guiseppe Sala, burmistrzyni Mediolanu i członkini globalnej grupy zadaniowej burmistrzów C40 ds. regeneracji po wirusie COVID-19 twierdzi, że miasta na całym świecie fundamentalnie się zmieniły i konieczna jest sprawiedliwa i zielona odnowa społeczności, aby ochronić zdrowie i dobrobyt obywateli. – Pomagamy tworzyć dobre, zielone stanowiska pracy, wspierać kluczowych pracowników, inwestować w bezpieczną, prężną komunikację miejską, szybko poszerzać sieć ścieżek rowerowych i zwiększać ilość zielonej przestrzeni w naszych miastach – mówiła w rozmowie z BBC.
Grafika główna: Apur / Céline Orsingher
Tekst: MK