Szwedzka marka odzieżowa pokaże na paragonach, jaki wpływ na środowisko mają ubrania

Szwedzka marka odzieżowa ASKET 5 listopada wprowadziła paragony, z których klienci dowiedzą się, ile wody i energii zużyto do wyprodukowania kupowanych przez nich rzeczy i jaki jest ich ślad węglowy. Jeśli towar jest zamawiany online, to uwzględniony będzie także wpływ transportu i pakowania na środowisko.
Wszystkie te dane są także dostępne na stronie marki i można się z nimi zapoznać przed zakupem konkretnej rzeczy.
ASKET zapewnia również pełną identyfikowalność łańcucha dostaw i zestawienie kosztów, dzięki czemu klient jest świadomy tego, co dzieje się przed, w trakcie i po produkcji odzieży. Paragony klimatyczne nie wyprą tradycyjnych – teraz kupując w ASKET, otrzyma się dwa rachunki.

Stworzenie paragonów klimatycznych było możliwe dzięki współpracy ASKET z Vaayu Tech – to ta firma zajęła się obliczeniem wpływu poszczególnych elementów garderoby na środowisko.
– Ponieważ dotychczas mówiono tylko o cenie, jaką za odzież płacą konsumenci, branża stworzyła rozdźwięk między naszymi nawykami zakupowymi a ich wpływem. W rezultacie zaciągnęliśmy nieodwołalny dług ekologiczny – mówi August Bard Bringéus, współzałożyciel ASKET. – Dopóki nie ustalimy ceny zasobów naszej planety i nie zrozumiemy, ile faktycznie kosztują nasze wybory, nie będziemy w stanie pójść na ustępstwa w zakresie konsumpcji, bo będziemy sądzić, że mamy do niej prawo.
W sztokholmskim sklepie marki zawisł wielki paragon klimatyczny, który ma przypominać klientom o tym, że nie podejmują decyzji zakupowych w próżni.
Tekst: NS
Zdjęcia: ASKET