Wiedeń nie chce być gorącą wyspą. Zrywa beton i pokrywa się zielenią
![Wiedeń nie chce być gorącą wyspą. Zrywa beton i pokrywa się zielenią .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/05/street-427924_1920_pixabay_michal_jarmoluk.jpg)
Klimat się zmienia i nie ma co z tym polemizować. Trzeba działać i to sprawnie, by skutki nie były jeszcze bardziej opłakane. Wiedeń daje przykład, jaką strategię wdrożyć, by miasta nadawały się do życia latem. Po konsultacjach z miejskimi klimatologami stworzono dwunastopunktowy program walki w wyspami ciepła i zainwestowano 8 mln euro w powrót do natury.
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/05/1024px-Wien_-_Donauuferautobahn_wiki.jpg)
Termin „wyspa ciepła” oznacza zjawisko podwyższonej temperatury w ośrodkach miejskich, gdzie zagęszczona jest architektura betonowa i asfaltowa. Dla przykładu, polscy naukowcy zbadali, że roczna średnia różnica temperatur między centrum Warszawy a peryferiami wynosi ok. 2°C, a amplitudy chwilowych różnic mogą wahać się nawet o 10°C. Problem jest więc mierzalny i odczuwalny, szczególnie w upalne dni.
Remedium na nieznośny skwar jest oddanie możliwie największej powierzchni terenów zurbanizowanych roślinom. Jednym z ciekawszych punktów strategii Wiednia jest utworzenie ogromnego zielonego terenu o nazwie Else Feldman Park.
Skąd władze miasta wygospodarowały na ten cel 3700 m²? Zerwały asfalt z Trunnerstraße. W miejsce ulicy pojawią się drzewa (głównie klony, lipy i kasztanowce), trawa, krzewy oraz place zabaw i ścianka wspinaczkowa. Zburzono także 50-metrowy mur wzdłuż ulicy, który do tej pory dzielił tamtejszy plac, co nie sprzyjało swobodnej cyrkulacji powietrza.
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/05/hundertwasser-3775611_1920_frank_geissler_pixabay.jpg)
Jedna ulica chłodu nie czyni, ale plan jest naprawdę ambitny. Przede wszystkim już teraz w stolicy sadzona jest ogromna liczba dużych drzew. W samej dzielnicy Neubau ma być ich wsadzonych aż sto! Aby zmienić mikroklimat, przez miasto popłynie więcej wody – jako elementy konstrukcyjne i chłodzące – a na ulicach staną hydranty z wodą pitną (żegnajcie plastikowe butelki!). Fasady budynków się zazielenią, a te nowo powstające będą musiały spełniać zielone standardy.
Asfalt jest stopniowo zastępowany utwardzonymi nawierzchniami przepuszczającymi wilgoć do gleby, chodniki zwężane do minimum, a preferowanym środkiem komunikacji ma być rower – jednym z punktów programu jest stworzenie większej liczby dużych parkingów dla jednośladów.
Przy tej okazji warto wspomnieć, że kupując w Wiedniu rower transportowy, czyli taki do przewozu dzieci i bagażu, można się ubiegać o zwrot nawet połowy kosztów.
![](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2020/05/fb_Fahrrad-Wien.jpg)
Cóż, nie ma się co dziwić, że stolica Austrii daje przykład innym miastom. Według raportu amerykańskiego Mercera, oceniającego 221 najważniejszych metropolii, Wiedeń jest miastem o najwyższej jakości życia na świecie pod kątem sytuacji ekonomicznej, stanu środowiska naturalnego, wskaźnika przestępczości, dostępu do oświaty i kultury oraz jakości służby zdrowia. Zdaje się, że wdrażając zieloną strategię, jeszcze na długo utrzyma się na pierwszym miejscu tego rankingu i będzie wyznaczał kierunek zmian na lepsze.
Tekst: Marta Pokorska-Jurek