Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

5 wykładów na Gdynia Design Days 2018, na których trzeba być

Znamy już całą listę wykładów na Gdynia Design Days 2018. Wskazujemy te, na których nie może was zabraknąć.
.get_the_title().

Gdynia Design Days od lat jest jednym z najważniejszych festiwali wzornictwa w Polsce. Organizatorzy wydarzenia nie spoczywają jednak na laurach i cały czas starają się rozwijać jego formułę. Od dwóch edycji festiwal produkuje własną kolekcję elementów wyposażenia wnętrz „Manuba„, która jest sprzedawana podczas imprezy. Dzięki tej zmianie festiwal zostawia po sobie realne rozwiązania, które kreują rzeczywistość projektową, zamiast tylko ją odtwarzać. Taka forma zaangażowania designerów nie jest jednak jedynym wyróżnikiem imprezy.

Hasłem tegorocznej edycji Gdynia Design Days jest ERROR, a bardzo ważnym elementem programu są wykłady ekspertów z branży, które umożliwiają uczestnikom poznanie rynku projektowego z praktycznej strony.

W tym roku jest ich naprawdę dużo, dlatego postanowiliśmy wskazać te najciekawsze, by nieco ułatwić wybór wszystkim tym, którzy między 6 i 15 lipca wybierają się do Gdyni.

1. Architektura ma znaczenie – Error osiedli (Jola Starzak i Dawid Strębicki)

12 lipca, 18:00 – 18:45

Zdaniem prowadzących architektura ma znaczenie tylko jako wielowątkowa dziedzina, łącząca w sobie wiele dyscyplin. Stawiająca pytania i szukająca odpowiedzi na stojące przed nami wyzwania związane z takimi zagadnieniami jak np.: różnorodność struktury społecznej, mobilność czy zrównoważony rozwój. Podczas prezentacji Jola Starzak i Dawid Strębicki chcą porozmawiać o tym zagadnieniu na przykładzie osiedli mieszkaniowych: jak są one realizowane dziś i jak były one realizowane w XX wieku w Polsce? Jakie są nasze ambicje, jako społeczeństwa związanego z tym tematem i jak te ambicje wypadają na tle innych krajów w Europie?

Architekci opowiedzą też o tym, co możemy i o tym, co powinniśmy polepszyć przy realizacji naszych nowych miejsc zamieszkania.

Dawid Strębicki i Jola Starzak do architekci i urbaniści, których w projektowaniu intryguje różnorodna skala działań projektowych – począwszy od skali domów jednorodzinnych i wnętrz poprzez budynki użyteczności publicznej aż do skali urbanistyki miasta, ze zwróceniem szczególnej uwagi na funkcje miastotwórcze. Bliska jest im także architektura tymczasowa i eksperymenty w tkance miejskiej.  W 2016 roku ich pracownia – Atelier Starzak Strebicki – została zaproszona do wzięcia udziału w 15 Biennale Architektury w Wenecji, a jeden z ich projektów partycypacyjnych „Kijkgat” był prezentowany na Biennale w Pawilonie Belgijskim. Na co dzień pracują nad projektami w Polsce, Belgii, Holandii oraz w Niemczech.

2. Drugiej planety nie dostaniemy (Anna Pięta)

11 lipca, 19:00 – 19:45

Jeśli nic się nie zmieni, do 2050 przemysł odzieżowy zużyje ponad 1/4 zasobów węgla kopalnego. Jak to możliwe, że nasze piękne ubrania mogą być tak zabójcze? Co sekundę jedna ciężarówka odpadów tekstylnych ląduje na wysypisku lub zostaje spalona. Każdego roku wyrzucamy używane ubrania o średniej wartości około miliarda dolarów. Przemysł odzieżowy jest drugim najbardziej szkodliwym przemysłem na świecie (tuż po paliwowym). Pranie ubrań wypuszcza do mórz i oceanów pół miliona tony włókien z mikrofibry (odpowiednik ponad 50 mln plastikowych butelek). 50 proc. ubrań kończy po około roku na śmietniku, jednocześnie tylko 2 procent podlega recyklingowi. Uszycie jednej koszulki zużywa blisko 2,700 litrów wody (tyle ile człowiek pije przez 3 lata).

Podczas wykładu Anna Pięta przedstawi 5 konkretnych kroków, które już dziś podejmują ważne organizacje i duże marki z branży mody oraz opowie, co każdy z nas może zrobić już dziś, by powstrzymać ten modowy szał.

Anna Pięta z wykształcenia krytyczką i promotorką sztuki, a z charakteru organizatorką. Studiowała na ASP w Poznaniu  w latach, gdzie później przez 4 lata pełniła funkcję asystentki na w Pracowni Tkaniny Artystycznej. Prowadziła sklep internetowy licoreese.com ze świadomym i zrównoważonym designem. Twórczyni pierwszych targów autorskiej mody w duchu slow fashion – Ściegi Ręczne (start w 2010 roku), a których 11 edycja dała początek HUSH Warsaw. O lokalnej i zrównoważonej modzie pisała m.in do: Aktivist, Exklusiv i Futu. Aktualnie pracuje nad nowym projektem dedykowanym wyłącznie zrównoważonej modzie.

3. Ocenianie po okładce (Fajne Chłopaki)

10 lipca, 18:00 – 18:45

Dlaczego w świecie nowych mediów warto zrezygnować z projektowania internetowego na rzecz bardziej tradycyjnych działów designu? Czy to error? Graficy ze studia Fajne Chłopaki pokażą sposób, w jaki projektują oraz jak przebiega proces między wydawnictwem a projektantem.

Podczas wykładu dowiemy się, dlaczego nie powinno przedstawiać się więcej niż dwóch koncepcji oraz dlaczego nie projektować z wykorzystaniem fotografii, gdy nie jest to niezbędne

Prelegenci powiedzą też, dlaczego w świecie nowych mediów warto zrezygnować właściwie zupełnie z projektowania internetowego na rzecz bardziej tradycyjnych działów designu. Przy tej okazji opowiedzą również, dlaczego nie chcą się rozrastać mimo, że pracy jest ciągle więcej niż możliwości przerobowych. Podzielą się także wiedzą o rękodziele papierniczym, o kontynuowaniu tradycyjnej sztuki introligatorskiej w połączeniu z nowoczesnym projektowaniem.

Fajne Chłopaki

Fajne Chłopaki to studio graficzne, specjalizujące się w projektowaniu okładek książek oraz identyfikacji wizualnych marek z sektora biznesu i kultury. Wielokrotnie nagradzani i wyróżniani, między innymi przez amerykańskie czasopismo HOW jako jedna z 10 najlepiej rokujących pracowni graficznych świata. W Polsce to między innymi Srebro w KTR. Współpracują z Wydawnictwem Czarnym, Państwowym Instytutem Wydawniczym, Łódź Film Commission, Narodowym Centrum Kultury Filmowej, Muzeum Emigracji, Instytutem Adama Mickiewicza i wieloma innymi.

4. Pan Purkłapa reperuje świat

8 lipca, 19:00 – 19:45

Odczyt pana Purkłapy podczas Gdynia Design Days będzie dopiero drugim publicznym wystąpieniem w jego karierze, po historycznym TEDx Warsaw, na którym się i tak nie zjawił i musiał go zastąpić Paweł Potoroczyn. Kim jest Pan Purkłapa? To innowator, konstruktor, wynalazca, odkrywca, uczony i myśliciel. Jako myśliciel doszedł do wniosku, że świat jest obciążony licznymi błędami. Jako innowator uznał, że jest w stanie uwolnić świat przynajmniej od kilku z nich. Jako wynalazca zastosował autorską technologię one-step, polegającą z grubsza na tym, żeby jednym działaniem rozwiązać więcej niż jeden problem. Jako uczony rygorystycznie ewaluuje swoje działania i – aby upewnić się czy osiągnął założone cele – dokonuje pomiarów rzeczy, zjawisk i emocji uchodzących za niemierzalne. Jako konstruktor zapewnia, że mierzenie jest piękne a jego rzetelność zależy wyłącznie od zastosowanej skali. Pan Purkłapa nie walczy z globalnym ociepleniem, przeludnieniem, uchodźcami, dobrą zmianą, szalonym Kimem. To, jego zdaniem, są zaledwie epizody w spisanej historii ludzkości.

W Gdyni Pan Purkłapa skupi się na daleko większych wyzwaniach: globalnym deficycie szacunku, dumy, wstydu, ironii i wolnego czasu – największym pomyłkom w historii naturalnej człowieczeństwa.

W tym roku Pana Purkłapę znów może zastąpić Paweł Potoroczyn – dyplomata, menadżer kultury, wydawca, dziennikarz, publicysta. W 1992 roku rozpoczął służbę publiczną jako prezes PAP, był również konsulem ds. kultury w Konsulacie Generalnym RP w Los Angeles. W roku 2005 objął stanowisko dyrektora Instytutu Kultury Polskiej w Londynie. Założyciel i pierwszy dyrektor Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku. W latach 2008–2016 był dyrektorem Instytutu Adama Mickiewicza. Nominowany do nagrody NIKE za powieść „Ludzka rzecz”, publikuje m.in. w: „Tygodniku Powszechnym”, „Rzeczpospolitej”, „Forbes” i „Frankfurter Allgemeine Zeitung”.

5. Empatia – dlaczego właśnie teraz? (Michał Bachowski)

9 lipca, 18:00 – 18:45

Design empatyczny jest słusznie uznawany za jedną z najważniejszych współczesnych dziedzin projektowych i nie tylko. Umiejętność obserwacji konsumentów i spoglądania na świat z ich perspektywy pozwala tworzyć produkty lepiej dostosowane do potrzeb użytkowników, a zatem takie, które mają większe szanse na sukces rynkowy. To nie wszystko. Podobne metody zaczęły być wykorzystywane w wielu innych branżach, m.in. w doradztwie korporacyjnym czy przy projektowaniu bardziej przystępnych usług finansowych.

Zadaniem szeroko pojętego designu empatycznego nie powinno być jednak tylko zaspokajanie potrzeb uprzywilejowanych grup społecznych i generowanie zysków dla firm.

Chcąc stawić czoła największym wyzwaniom współczesności, powinniśmy wrócić do korzeni empatii, u jej podstaw leży bowiem zdolność współodczuwania z innymi ludźmi, także tymi, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji. Dlaczego właśnie teraz? Tego dowiecie się podczas wykładu.

Michał Bachowski z wykształcenia jest ekonomistą i design managerem, a z zamiłowania uzależnionym od internetu obserwatorem wszelkich nowych tendencji w obszarach wzornictwa, technologii, mediów oraz marketingu. Swoją drogę zawodową zaczynał w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, gdzie pracował przy projektach doradczych dla takich firm jak Leroy Merlin, PROFIm czy Zelmer. Od 2012 roku w redakcji F5, gdzie doszedł do stanowiska zastępcy redaktora naczelnego, z powodzeniem zamieniając swoją pasję w zawód.

Gdynia Design Days 2018 odbędzie się w dniach 6-15 lipca. Pełny program festiwalu można znaleźć na gdyniadesigndays.eu.

DESIGN