Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Dlaczego Pantone wybrał nie jeden, ale dwa kolory na 2021 rok

Po raz drugi w historii Pantone Color Institute wskazał dwa kolory roku.
.get_the_title().

Tym razem jest to PANTONE 17-5104 Ultimate Grey i PANTONE 13-0647 Illuminating. Pierwszy odcień to jasna szarość, przywodząca na myśl stabilne betonowe fundamenty i spokojne żwirowe plaże. Drugi kolor – jasnożółty – kojarzy się z ciepłym słońcem, jest niczym kęs cierpkiej cytryny i łyk radosnego alkoholu.

Dlaczego Instytut wybrał tym razem dwa kolory? To odpowiedź na bezprecedensowy mijający rok.

Połączenie zostało opisane przez Instytut jako „mariaż koloru, który przekazuje przesłanie siły i nadziei, które jest zarówno trwałe, jak i podnoszące na duchu”. Zarówno Ultimate Grey, jak i słoneczna żółć Illuminating służą konkretnemu celowi. Niedawno pisaliśmy o tegorocznym wyborze Instytutu Pantone i o każdym kolorze osobno. Sama kombinacja kolorystyczna stanowi mocny komunikat. Na wybór tegorocznych kolorów miała wpływ pandemia oraz m.in. protesty Black Lives Matter. Po roku, w którym dystans społeczny stał się normalny, a ludzie masowo organizowali się chociażby w USA, aby wzywać do sprawiedliwości rasowej, wiele osób myśli o sensie tego połączenia. Laurie Pressman, wiceprezes instytutu, mówi, że ta niezbędna potrzeba relacji i kontaktu znajduje odzwierciedlenie w decyzji Pantone o wyborze dwóch kolorów w tym roku.

Pantone

Poprzednim razem dwa kolory zostały wybrane w 2016 roku. Połączenie Rose Quartz i Serenity było ukłonem dla rosnącej płynności między normami płciowymi.

Coś, co było dla nas oczywiste, to to, jak bardzo siebie potrzebujemy, że te połączenia z innymi dały nam siłę i hart ducha, a także nadzieję i pozytywne nastawienie, które są niezbędne do naszego postępu. Wybór dwóch niezależnych kolorów pomógł nam podświadomie przekazać tę wiadomość – tłumaczy Pressman.

Również sposób, w jaki pracowali specjaliści z Pantone, różnił się od ich klasycznych metod wybierania koloru. Zawsze jeździli po świecie, badając trendy kolorystyczne w każdym jego zakątku. W tym roku, ze względu na obostrzenia, więcej było współprac online, a trendy raportowali lokalni pracownicy z różnych krajów.

Ogólny cel wyboru koloru co roku jest taki sam – ma odzwierciedlać kulturę chwili, w której żyjemy.

Wiemy, że żyjemy w niezwykłych czasach – mówi Pressman. – Niezależnie od tego, czy chodzi o pandemię, czy o protesty na całym świecie, próbujemy wyobrazić sobie przyszłość, gdy wkraczamy w ten zupełnie inny czas.

Zdjęcie główne: Pantone
Tekst: Marta Zinkiewicz

DESIGN