Konkurs Mazda Design Experience 2020/21 rozstrzygnięty – zwycięski projekt cechuje wręcz prowokacyjna prostota

Zwyciężczynią jedenastej edycji Mazda Design Experience została Martyna Piątek. Jury konkursu bardzo świadomie wyróżniło projekt, który cechuje prostota, naturalność i funkcjonalność.
.get_the_title().

Jedenasta edycja Mazda Design Experience była inna niż wszystkie. Po raz pierwszy konkurs odbył się na nowych zasadach – został zorganizowany w cyklu dwuletnim i podzielony na etapy. Dzięki temu uczestnicy mogli lepiej przygotować prezentacje swoich projektów, zyskali też możliwość wymiany doświadczeń oraz integracji z innymi finalistami. Organizatorzy zaprosili ich również do udziału w warsztatach projektowych pod okiem wybitnych mentorów współpracujących z japońską marką.

Finałowe prace pokazały, jak różne może być podejście do tematu konkursu. Wskazywały na dojrzałość projektantów i to, że umieją zaprezentować swoje koncepcje w przemyślany i kreatywny sposób.

Zwycięzcy pierwszego etapu zostali wyłonieni przez jury na podstawie nadesłanych portfolio z dotychczas stworzonymi projektami. Przysłano ponad 150 zgłoszeń z dziedzin takich jak wzornictwo przemysłowe, architektura, projektowanie graficzne, moda, a nawet performance. Spośród nich jury wybrało sześcioro finalistów konkursu – Martynę Piątek, Alka Rokosza, Wojciecha Błaszczyka, Karolinę Gardzilewicz, Annę Elizę Gwiazdę i Konstancję Kaźmierczyk.

Tomek Rygalik, Szymon Sołtysik, Martyna Piątek i Anna Grużewska

W drugim etapie finaliści zdobywali doświadczenie pod okiem mentorów. W czasie warsztatów projektowych w Kampusie Kreatywnym ‘Design Nature’ w Sobolach poznali wszechstronne korek – materiał potrzebny do wykonania konkursowego zadania. Następnie, w Europejskim Centrum Designu Mazdy w Oberursel, przekonali się, jak w praktyce działają zasady filozofii projektowej KODO, która przyświeca Maździe oraz poznali lepiej Mazdę MX-30, czyli pierwszy w pełni elektryczny model marki. Wnętrze samochodu zaprojektowano z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i bioplastiku oraz ozdobiono wstawkami z naturalnego korka. Akumulator działa zaś przy minimalnym obciążeniu środowiska. Dodatkowo Mazda MX-30 to model sprzyjający rekreacji – ‘pomiędzy’ podmiejskością a miastem, domem a pracą.

Mazda MX-30 była inspiracją dla tegorocznej edycji konkursu, która odbyła się pod hasłem ‘reKREACJA’, rozumianym jako proces twórczego redesignu, ale też odnowa naszej kondycji.

Zadanie konkursowe Mazda Design Experience 2020/21 polegało na zaprojektowaniu oraz wykonaniu prototypu innowacyjnego przedmiotu o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej, który miał służyć rekreacji – zarówno fizycznej, jak i umysłowej. Młodzi projektanci musieli wykorzystać biodegradowalny, odnawialny i podlegający recyklingowi korek. Ważne było także, aby zaprojektowany przedmiot sam w jak największym stopniu podlegał recyklingowi oraz żeby proces tworzenia miał jak najmniejszy negatywny wpływ na środowisko. Dodatkowym kryterium była wielkość – projekt miał zmieścić się do bagażnika elektrycznej Mazdy MX-30.

‘for/rest’, projekt Martyny Piątek

Jury w składzie: Jo Stenuit – dyrektor Centrum Designu Mazda Motor Europe, Anna Grużewska – dziennikarka specjalizująca się w tematyce designu oraz wybitni polscy projektanci – Tomek Rygalik, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar – zdecydowało, że pracą, która najlepiej spełniła założenia konkursu, jest mobilne siedzisko ‘for/rest’ Martyny Piątek. Projektantka zdobyła tytuł Grand Prix, statuetkę konkursową oraz nagrodę w wysokości 20 tysięcy złotych. Jury konkursu w tym roku doceniło pracę, która stawia na konkret, maksymalną prostotę, minimalizm, naturalność oraz użyteczność.

‘for/rest’ to przenośne siedzisko, które zachęca do wyciszenia i kontaktu z naturą. Inspiracją dla niego jest prozdrowotna praktyka kąpieli leśnych (jap. shinrin-yoku), a siłą tej pracy – prostota, czystość przekazu i funkcjonalność.

Martyna Piątek zaprojektowała mobilne siedzisko w całości wykonane z korka. Przedmiot służy rekreacji, podlega recyklingowi i jest wykonany w zrównoważony sposób. – Przekonuje mnie odwaga projektantki i minimalizm tego projektu. To, że został wykonany w ekologiczny, zrównoważony sposób. Nie dość, że jest zrobiony z użyciem materiału pochodzącego z recyklingu – korka – to dodatkowo sam w pełni poddaje się recyklingowi. W czasie kryzysu klimatycznego potrzebujemy projektów przyjaznych środowisku i zmieniających nasze myślenie oraz nawyki. Potrzebujemy designu, który nauczy nas doceniać kontakt z naturą – podkreśliła Alicja Patanowska. Tomek i Gosia Rygalik dodatkowo przyznali projektantce specjalne wyróżnienie DesignNature Dot i dodatkową nagrodę w postaci tygodniowego udziału w Design Summer School 2022 w kreatywnym kampusie w Sobolach.

Minimalizm, naturalność i funkcjonalność to cechy, które wiążą się z nową definicją luksusu. Dziś oznacza on dla nas maksymalny komfort, bycie off-line i kontakt z naturą. – ‘for/rest’ to projekt, który od razu wpadł mi w oko. Nie ma w nim nic, co by było zbędne albo stanowiło nadmiar. Bardzo ważny jest aspekt doświadczenia – obiekt otwiera nas na naturę, skłania do wyciszenia, doświadczenia i rekreacji. To ważne, zwłaszcza w czasach, gdy możliwość kontaktu z naturą staje się luksusem. Sam przedmiot jest przyjemny w odbiorze, estetyczny, przemyślany i w tym sensie pasuje do Mazdy – podsumował Tomek Rygalik.

‘for/rest’, projekt Martyny Piątek

Warto podkreślić, że w konkursie powstało sześć interesujących, dopracowanych obiektów. Finałowe prace pokazały, jak różne może być podejście do tematu ‘reKREACJI’ oraz jak twórczo wykorzystać korek.

Świetnym przykładem, który pokazał, jak uszlachetnić zwykły korek, była praca Konstancji Kaźmierczyk. W projekcie broszki ‘Balance’ podjęła próbę podniesienia odpadów korkowych do rangi ‘szlachetnego minerału’ będącego ozdobą nowoczesnej biżuterii.

Z kolei Alek Rokosz wykorzystał ten popularny materiał do stworzenia huśtawki. W projekcie ‘Ułanka’ nawiązał do polskiej i japońskiej tradycji oraz idei Jinba Ittai (jedność jeźdźca z koniem) będącej jedną z podstaw filozofii projektowania Mazdy.

‘Balance’, projekt Konstancji Kaźmierczyk
‘Ułanka’, projekt Alka Rokosza

Jury doceniło nawiązania do japońskiej kultury, prostotę oraz zmysł estetyczny Wojciecha Błaszczyka, który zaprezentował koncepcję mebli ‘Pause’ wykonanych z korka. To również świetny przykład, jak poprzez umiejętne wykorzystanie zrecyklingowanego materiału można go uszlachetnić i stworzyć przedmioty o naprawdę wysokiej jakości.

Z kolei Karolina Gardzilewicz w projekcie służącym do rozpalania i podtrzymywania ognia ‘Ignitium’ zaprezentowała rzemieślniczy kunszt i czytelną symbolikę nawiązującą do kultury japońskiej oraz pierwotnych potrzeb człowieka.

‘Pause’, projekt Wojciecha Błaszczyka
‘Ignitium’, projekt Karoliny Gardzilewicz

I jeszcze jeden ważny aspekt. Uwagę zwróciła dojrzałość projektantów oraz umiejętności prezentacji przez nich swoich koncepcji. Wszystkie prezentacje finalistów Mazda Design Experience były równie ciekawe, przemyślane i kreatywne jak skończone obiekty.

W przypadku projektu ‘Doko’ Anny Elizy Gwiazdy jurorzy byli pod dużym wrażeniem analizy wykonanej przez autorkę oraz szczegółowości przy opracowywaniu tematu, które wykraczały daleko poza sam zaprojektowany obiekt. Również sama prezentacja zrobiła na nich wrażenie.

‘Doko’, projekt Anny Elizy Gwiazdy

Zwycięski projekt ‘for/rest’ oraz pozostałe prace finalistów będzie można zobaczyć na specjalnej wystawie zorganizowanej w ramach najbliższej edycji Łódź Design Festival, która odbędzie się w maju 2022 roku.

Wszystkie szczegóły dotyczące konkursu Mazda Design Experience 2020/21 znajdziecie na stronie www.mazdadesign.pl oraz na profilu Mazda Design na Facebooku.

Tekst: AB
Zdjęcia: materiały prasowe Mazdy

DESIGN