10 NOWYCH zasad dobrego designu, które Dieter Rams mógłby stworzyć dziś
Dieter Rams, jeden z najbardziej wpływowych projektantów XX wieku, znany z współpracy z markami Braun i Vitsoe, w późnych latach 70. sformułował 10 zasad dobrego designu, chcąc przeciwstawić się ówczesnemu wzornictwu, które wg niego było nieprzeniknionym pomieszaniem form, kolorów i dźwięków. Dieter Rams twierdził, że produkt powinien być nie tylko nowatorski i użyteczny, ale m.in. także zrozumiały, długotrwały czy przyjazny środowisku. Choć trudno jest mówić o tym, aby dekalog, który stworzył Dieter Rams się zdezaktualizował, nowoczesność przyniosła zupełnie nowe problemy i kwestie, które wymagają rozwiązania. Dlatego też przestawiamy 10 nowych zasad dobrego designu, które sformułowała Suzanne Labarre w swoim artykule na fastcodesign.
1. Dobry design jest transparentny
Zadanie projektantów stanie się nieco trudniejsze – będą musieli sprawić nie tylko, aby system był łatwy w użytkowaniu, ale także pomagał korzystającym z niego osobom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących prywatności i ich nawyków związanych z korzystaniem z sieci.
2. Dobry design uwzględnia szerokie konsekwencje
Dobry design nie powinien gonić tylko za potrzebami i gustami użytkowników, ale uwzględniać także swój wpływ na otoczenie i to szerokim tego słowa znaczeniu. Branie pod uwagę konsekwencji ekonomicznych, społecznych kulturowych i środowiskowych powinno być czymś, co projektanci biorą pod uwagę.
3. Dobry design jest powolny
Dziś już nie ma sensu się spieszyć. Należy zdać sobie sprawę z tego, że dobre projekty wymagają czasu. Użytkownicy od razu zaobserwują konsekwencje takiego projektowania.
4. Dobry design jest uczciwy
Niektóre korporacje traktują user experience jak broń. Przykładem jest tu Uber – korzysta się z niego z łatwością, ale zarówno dla kierowców, jak i użytkowników jest kimś w rodzaju władcy marionetek. Dobry projekt nie powinien natomiast obiecywać więcej niż ma do zaoferowania i manipulować użytkownikiem.
5. Dobry design jest polityczny
W czasach, kiedy Facebook wpływa na wyniki wyborów, świadomość tego, że design jest polityczny powinna towarzyszyć każdemu projektantowi.
6. Dobry design jest uważny
Myślenie systemowe ma coraz większe znaczenie. Generujemy więcej danych niż kiedykolwiek w historii – aż 90 proc. wszystkich danych na świecie zostało wygenerowane w ciągu ostatnich dwóch lat. Dlatego coraz więcej rzeczy jest dziś ze sobą połączonych. Dobry design musi to uwzględniać. – Spróbuj czasem zobaczyć współczesny świat będący systemem naczyń połączonych jako całość i objąć go rozumem. To trudne wyzwanie, ale albo projektujesz system, albo jesteś przez niego projektowany – tłumaczy Steve Vassallo z firmy Foundation Capital.
7. Dobry design to dobre pisanie
W czasach chatbotów użytkownicy często wchodzą w interakcję z produktem czy usługą właśnie za pośrednictwem słów. Dlatego im lepsze pisanie, tym większe szanse na sprzedaż pomysłu.
8. Dobry design ma wiele tożsamości jednocześnie
Kiedyś marki stawiały na to, aby konsumenci kojarzyli je z jedną konkretną cechą – bezpieczeństwem, prędkością czy jakością wykonania. Dziś osobowość marki musi mieć więcej aspektów. Jak wynika z przeprowadzonego przez brytyjską firmę The Emotional Intelligence Agency badania, w którym wzięło udział ponad 5 tys. osób, większość ludzi nie kojarzy już danych marek z tylko jedną rzeczą. Te, które odnoszą największy sukces – od Victoria Secret po Taco Bell – wg konsumentów mają ten sam zestaw cech, którymi są humor, użyteczność, piękno i inspiracja.
9. Dobry design podejmuje ryzyko
Firma Ideo przebadała ponad 100 przedsiębiorstw i ustaliła, że kwestionowanie zastanego status quo przynosi realne korzyści biznesowe.
10. Dobry design powinien powstawać z myślą o ludziach i maszynach
W świetle rozwoju sztucznej inteligencji projektanci powinni brać pod uwagę to, że nie projektują już wyłącznie dla ludzi, ale także dla samych maszyn.
Źródło: Fastcodesign