Vespa: Ikona designu i symbol Dolce Vita

Ten kultowy skuter to przykład wzornictwa, w którym użyteczność łączy się z atrakcyjną formą. Formą, która od ponad 70 lat nie wychodzi z mody.
.get_the_title().

Vespa to projekt, który szturmem przedostał się do masowej wyobraźni i od wielu lat symbolizuje dolce vita, czyli ‘słodkie życie’. To pozytywne skojarzenie z błogimi momentami bez pośpiechu, życiem w zgodzie ze sobą i radością z małych rzeczy sprawiło, że linia znalazła tak szerokie grono odbiorców. Stała się produktem pożądanym, kolekcjonowanym, często robionym na zamówienie, a dodatkowo można było kupić ją na raty.

Vespa to jednocześnie odpowiedź na potrzebę porzucenia roweru na rzecz zmotoryzowanego środka transportu, jak i przykład designu zaspokajającego chęć posiadania pięknie zaprojektowanego dobra.

Vespa zaprojektowana została przez Corradino D’Ascanio w 1946 roku dla Enrica Piaggia, który tak jak projektant był inżynierem lotnictwa – stąd w Vespie rozwiązania zapożyczone z tej branży. Nazwa Vespa (osa) nawiązywać miała do owadziej wąskiej ‘talii’ (przekroku) i szerokiego ‘odwłoka’. Celem D’Ascanio było uzyskanie łatwego w prowadzeniu pojazdu z możliwością przewożenia pasażera.

źródło: Tao Xanh Kim / Unsplash

Innowacjom wizualnym towarzyszyły nowe rozwiązania technologiczne zastosowane w produkcji.

Vespę od wcześniejszych motorowerów wyróżniało zbudowanie jej na metalowych podłużnicach zwiększających sztywność nadwozia. Swego rodzaju innowacją technologiczną (wymagającą wielu prób) było umieszczenie dwusuwowego silnika nad tylnym kołem. Vespa to jeden z pierwszych pojazdów o konstrukcji samonośnej, czyli o karoserii zintegrowanej z podwoziem.

Kultowy design nadwozia o aerodynamicznej sylwetce, z pokrywami kół o opływowym, nawiązującym do technologii lotniczej kształcie symbolizował pragnienie osobistej wolności. Nic więc dziwnego, że zachwycił młodych modernistów i innych, niezliczonych entuzjastów wiatru we włosach.

źródło: Vlad Kutepov / Unsplash

Po premierze pierwszego modelu na targach w Mediolanie w 1946 roku, Vespa szybko stała się najbardziej pożądanym środkiem transportu we Włoszech. Przesiadka z roweru na Vespę wiązać się miała z beztroskim szczęściem – w końcu był to skuter zarówno przystępny cenowo, jak i prosty w obsłudze.

Piaggio, by jak najskuteczniej wypromować nowy produkt, prowadził agresywny marketing we Włoszech. Pomysłem przemysłowca było, by sympatia do Vespy łączyła ludzi w kluby. Tak się stało, co przyniosło firmie spory wzrost popularności. Zaowocowało to tym, że Vespa błyskawicznie znalazła wielu wielbicieli również poza swoją ojczyzną – od 1950 roku skuter był dostępny już w Niemczech, Wielkiej Brytanii i we Francji. W pierwszych 10 latach produkcji sprzedano ponad milion sztuk ‘osy’.

Skutery w stylu modsów, źródło: M. nur riDho AJi /Flickr

W Wielkiej Brytanii Vespa stała się ulubionym środkiem modsów, subkultury młodzieżowej, którą charakteryzowały nienawiść do edukacji, pedantyczny ubiór i skutery ozdobione mnóstwem reflektorów, lusterek i futrzanymi ogonami na patykach.

Skuter zaprojektowany był tak, by kobieta w sukience czy spódnicy mogła z niego swobodnie korzystać – stąd dużo wolnej przestrzeni na nogi oraz przekładnia, która zastąpiła łańcuch brudzący ubrania smarem.

Wzornictwo Vespy w krótkim czasie zyskało kultowy status i skuter zaczął pojawiać się w hollywoodzkich filmach. Najsłynniejszy obraz, w którym możemy podziwiać starą Vespę to ‘Rzymskie wakacje’ z 1953 roku z Audrey Hepburn.

Kadr z filmu “Rzymskie wakacje”

Vespa to dziś prawdziwie globalna marka, posiadająca zakłady produkcyjne w trzech krajach oraz wielu partnerów licencyjnych produkujących obuwie, torby czy też chodziki dla dzieci w kształcie kultowego skutera retro.

Projekt kultowej Vespy 946 powstały we współpracy z domem mody Dior

Najnowszy model z logo Vespa to elektryczna Elettrica w dwóch wersjach: 45 km/h sklasyfikowanej jako motorower i przeznaczona wyłącznie do użytku miejskiego oraz 70 km/h.

Vespa Elettrica

Elettrica porusza się po ulicach w absolutnej ciszy, niezależnie od trybu jazdy, który akurat wybierzemy. Do wyboru jest tryb ECO (oszczędzania energii), oraz opcja POWER dla lubiących mocniej odkręcić manetkę. Design nowych modeli nadal przywołuje symbolikę wolności i nowoczesności, niezmiennie zachwycając miłośników na całym świecie.

Tekst: Paula Sieracka
Zdjęcie główne: Darwin Vegher / Unsplash

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook