10 najważniejszych wydarzeń i tendencji w modzie 2018 roku
1. Vogue Polska
Zaczynamy lokalnie, bo bez wątpienia to właśnie premiera tego magazynu była przyczynkiem wielu kontrowersji, dyskusji i zachwytów jednocześnie. W końcu doczekaliśmy się własnej edycji najbardziej prestiżowego magazynu o modzie, która już od pierwszego wydania mocno zaznaczyła swoje miejsce na lokalnym rynku.
Okładka, o której mówili niemal wszyscy – znawcy i pasjonaci mody oraz stryjeczne ciotki przy okazji rodzinnych okoliczności — dobra, czy nie, na zawsze przejdzie do historii polskiego printu.
I chociaż zdania na temat polskiej edycji Vogue’a również są podzielone, trzeba przyznać, że udało się uniknąć wielkiego rozczarowania. W zamian za nie pojawiło się kilko bardzo miłych zaskoczeń.
2. Met Gala
Met Gala odbywa się co roku, ale temat tegorocznej imprezy dał gościom ogromne pole do popisu.
W przeciwieństwie do edycji z 2017 roku, na której jedyny mocny akcent postawiła Rihanna, tegoroczna Met Gala obfitowała w bogate, zachwycające stroje, dla których jedynym odpowiednim słowem jest „przepych”.
Trio w postaci Alessandro Michele, Lana Del Rey i Jareda Leto, które doskonale połączyło inspirację Jezusem, aniołami i kościelnymi ornamentami, Blake Lively ze swoją suknią, dla której wynajęto odpowiednio duży samochód, no i oczywiście Rihanna, która i tym razem nas nie zawiodła, pojawiając się w bezkonkurencyjnym kostiumie papieża, autorstwa Maison Margiela. Tegoroczna Met Gala podniosła poprzeczkę nadchodzącym edycjom, a pasjonatów mody przyprawiła o mocne dreszcze i okrzyki zachwytu.
3. Goodbye Celine
#NewCeline to hasło, które skutecznie podnosi ciśnienie wielu osobom na całym świecie. Odejście Phoebe Philo musiało wiązać się ze zmianami, ale mało kto spodziewał się tak dramatycznego zwrotu akcji. Hedi Slimane kocha rewolucję i nienawidzi powolnej, nudnej ewolucji, dlatego w swoich pierwszych decyzjach jako dyrektor kreatywny Celine nie patyczkował się ani z opinią publiczną, ani z wielkim dorobkiem swojej poprzedniczki.
Nowa nazwa, nowa strategia marketingowa i przede wszystkim nowy styl, jaki wprowadził Slimane, nie spodobał się wyznawczyniom Philo, które do tej pory głośno komentują poczynania nowego projektanta.
Czy Slimane obroni swoją wizję i przełoży ją na wyniki finansowe? Rok 2019 rozstrzygnie, kto najwięcej stracił na tej najgłośniejszej rewolucji personalnej minionego roku.
4. Zmiany personalne
W innych domach mody również nie obyło się bez zaskakujących, dramatycznych, ale też bardzo trafnych zmian na stanowiskach dyrektorów kreatywnych. Zacząć trzeba od najgorętszego obecnie nazwiska w modzie, czyli Virgila Abloha, który w tym roku pokazał swoją pierwszą, udaną kolekcję dla męskiej linii Louis Vuitton. Kim Jones zadebiutował z kolei z męską kolekcją dla Diora, która również zdobyła poklask wśród krytyków. Riccardo Tisci podjął się zadania kontynuowania tego, co w Burberry świetnie robił Christopher Bailey. W efekcie zaskoczył wszystkich, prezentując jasne, stonowane sylwetki w miejsce ukochanego mrocznego romantyzmu.
Ostatnią głośną zmianą z samej końcówki roku jest wiadomość o rezygnacji Rafa Simonsa ze stanowiska dyrektora artystycznego u Calvina Kleina.
Ta decyzja pozostawia nas z jednym nurtującym pytaniem: czy w 2019 Simons w końcu znajdzie swoje miejsce w wymagającym i brutalnym świecie mody?
5. Chanel bez futer
Chanel bez futer to jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2018. Zaskakująca decyzja wywołała burzę oklasków, ale też sporadyczne jęki zawodu. Bez wątpienia, wiadomość o rezygnacji z futer oraz z używania egzotycznych skór zwierząt będzie miała istotny wpływ na zmiany w innych, większych lub mniejszych markach odzieżowych. Za sprawą Chanel rewolucja w modzie z pewnością nabierze tempa i zaowocuje kolejnymi zmianami na lepsze.
6. Zmiana mentalności
Zmiana mentalności widoczna jest także na innych polach przemysłu odzieżowego. Coraz głośniej mówi się o warunkach pracy osób zaangażowanych w proces produkcji, o godnym wynagrodzeniu, o odpowiedzialnym kupowaniu oraz o odpowiedzialnym pozbywaniu się niesprzedanego towaru. Skandal z Burberry, które spaliło ubrania warte niemal 37 milionów dolarów, przyniósł jeden istotny pożytek: ujawniona została tajemnica poliszynela, a opinia publiczna zwróciła swój radar w stronę firm, które w absurdalny sposób pozbywają się resztek kolekcji.
Do nabierającej tempa rewolucji w modzie trzeba dodać także coraz większą ilość marek produkujących z ekologicznych materiałów, w tym również na polskim rynku.
Rok 2019 z pewnością przyniesie kolejne pozytywne zmiany w zakresie mody odpowiedzialnej.
7. Kryzys Dolce & Gabbana
Podbój Azji okazał się największą wizerunkową porażką słynnego włoskiego duetu. Kontrowersyjna kampania, rasistowskie, poniżające komentarze ze strony Stefano Gabbana, żenujące tłumaczenia i w końcu przeprosiny, które pojawiły się dużo za późno przyczyniły się do wielkiego fiasko włoskiej marki. Odwołane show przyniosło nie tylko milionowe straty finansowe – cała afera ma dalszy ciąg konsekwencji w postaci spadku sprzedaży na najbardziej dochodowym azjatyckim rynku. Kryzysy i kontrowersje zawsze trzymały się tego duetu z prawdziwie włoskim temperamentem, ale tym razem obrót spraw zaskoczył nawet samych zainteresowanych.
8. Catsuit Sereny Williams
Ach, co to był za fascynujący sportowy skandal z modą w roli głównej! Obrońcy kobiet oburzali się na to, jak można zakazać Serenie noszenia tego, co korzystnie wpływa na jej zdrowie, a sportowi konserwatyści oburzali się z kolei na mocno wyeksponowane kształty najsłynniejszej tenisistki świata i w kółko cytowali te same słowa: „musi szanować zasady gry”. Efekt? Głośna kampania Nike, która stała się kolejnym mocnym wydarzeniem 2018 roku oraz nowe zasady dotyczące stroju zawodowych tenisistów, dzięki którym Serena może schować wszystkie spódniczki głęboko do szafy. Serena znowu górą.
9. Colin Kaepernick is back
Kampania, która wzburzyła amerykańską opinię publiczną i wyznaczyła nowy kierunek w PR-owych rozgrywkach. Billboardy na cześć trzydziestolecia hasła „Just Do It” z Kaepernickiem oraz Sereną Williams w roli głównej okazały się mistrzowskim marketingowym zagraniem ze strony Nike.
I chociaż początkowo kampania zachwiała sprzedażą, w efekcie przyniosła widoczne zyski finansowe i wizerunkowe.
W nadchodzącym roku ten przypadek z pewnością stanie się ulubionym „case study” wszystkich szanujących się marketingowców.
10. Powrót Alexandra McQueena
W tym roku mogliśmy się ponownie przenieść w tajemniczy, mroczny, ale jednocześnie tak bardzo fascynujący świat, w którym tworzył jeden z najlepszych projektantów współczesnej mody. Dokument o McQueenie mógł łatwo okazać się klapą, czyniącą z projektanta nieskazitelnie czystego i natchnionego kreatora. I chociaż niektóre aspekty życia Lee McQueena zostały dyplomatycznie przemilczane, to jednak całość ukazuje spójny portret projektanta, którym przez całe życie targały skrajne emocje oraz dobre i złe demony. Widowisko na miarę najlepszych pokazów Alexandra McQueena.
Tekst: Malwa Wawrzynek