5 skandynawskich marek odzieżowych, które stawiają na eko modę i dobry design

Skandynawia od dawna postrzegana jest jako jeden z przodowników w odpowiedzialnym podejściu do mody. Skandynawski minimalizm wpisuje się w filozofię "mniej znaczy więcej". Więcej oznacza tu lepszą jakość produktu i polepszenie kondycji środowiska. Poznajcie 5 skandynawskich brandów, które stawiają na eko modę i dobry design.
.get_the_title().

1. Holzweiler

Holzweiler określa swój styl jako mieszankę sztuki, kultury i ekologii. Marka, która swoją siedzibę ma w Oslo, tworzy ubrania dla kobiet i mężczyzn, którzy cenią sobie niebanalny krój i wyrazisty charakter ubrań.

W swojej działalności finlandzki brand zwraca uwagę na to, w jaki sposób produkowane są jego kolekcje.

Ogranicza zużycie plastiku, stawiając na organiczne materiały, ale jednocześnie pamięta też o tym, że organiczny nie zawsze oznacza przyjazny środowisku. Holzweiler szuka więc alternatywnych rozwiązań, które implementuje do swojej produkcji. Produkcja ta odbywa się w lokalnych zaufanych zakładach, co pozwala na kontrolę każdego etapu powstawania produktu.

2. Filippa K

Filippa K to skandynawski minimalizm w najlepszym rozumieniu tego słowa. Kolorystyka, proste formy, wysoka jakość i inwestycja w design, który przetrwa znacznie dłużej, niż tylko jeden sezon — tak można w skrócie podsumować projekty tej szwedzkiej marki.

Jednocześnie projektanci brandu stawiają na filozofię czterech R: reduce, repair, reuse i recycle.

Redukują toksyczne związki i używanie materiałów szkodliwych dla środowiska, naprawiają materiały i półprodukty tak, aby można je było ponownie użyć, nadają starym ubraniom drugie życie i recyklingują stare ubrania, zamieniając je w nowy, gotowy do użycia materiał na kolejną kolekcję.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Meet the Celia dress.

Post udostępniony przez Filippa K (@filippa_k)

3. Nudie Jeans

O jeansach mówi się, że są jednym z tych elementów stroju, który w znaczący sposób przyczynia się do wyczerpywania naturalnych zasobów środowiska. Do produkcji jednej pary jeansów trzeba zużyć od 8 do 11 tysięcy litrów wody. Farbowanie jeansów i produkcja materiału przekłada się również na zwiększenie ilości toksyn i pestycydów w wodach gruntowych.

Nudie Jeans stanęło więc przed niemałym wyzwaniem. Udało im się jednak sprawić, aby jeansy stały się dużo bardziej przyjazne dla środowiska.

Po pierwsze to minimalne zużycie toksyn przy produkcji swoich ubrań. Po drugie – dożywotnia gwarancja naprawy jeansów na koszt firmy. Po trzecie – na ich stronie możecie zobaczyć transparentność całej produkcji, której część odbywa się również w Polsce.

4. Stand Studio

Chociaż Stand Studio można zarzucić używanie odzwierzęcych skór, to skandynawski brand bardzo stawia na szukanie skutecznej alternatywy dla wykorzystywanych materiałów.

W kolekcji na najbliższy sezon znajdą się więc limitowane ubrania wykonane z liści ananasa, a także sztuczne futra wykonane z plastiku pozyskanego z odpadów w oceanie.

Stand Studio to nadal stosunkowo młoda marka, dlatego warto patrzeć na dobre zmiany, które implementuje do swoich kolekcji.

5. Rodebjer

Wyświetl ten post na Instagramie.

Incoming fall looks #rodebjer

Post udostępniony przez Rodebjer (@rodebjerofficial)

Rodebjer to kolejna szwedzka marka, która stawia na świadome podejście do konsumpcji. Chociaż w swoich kolekcjach nie proponuje przełomowej technologii czy egzotycznych materiałów, to modę odpowiedzialną definiuje jako kompleksowe podejście do produkcji i sprzedaży odzieży.

Rodebjer od lat (marka została założona 20 lat temu) współpracuje z prywatnymi fabrykami, kontrolując tym samym cały proces tworzenia kolekcji.

Coraz bardziej stawia też na organiczne materiały i recykling ubrań. Co istotne, w swoich kolekcjach nie używa produktów odzwierzęcych.

Wyświetl ten post na Instagramie.

SS20 SHOW Details of Look 5 #rodebjer #rodebjerss20 #cphfw

Post udostępniony przez Rodebjer (@rodebjerofficial)

Wyświetl ten post na Instagramie.

The Nusa coat. Landing August 7th. #outerwear ⁠⠀

Post udostępniony przez Rodebjer (@rodebjerofficial)

Tekst: Malwa Wawrzynek

FASHION