Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Czy da się projektować ekologicznie w globalnej marce odzieżowej?

Zajrzeliśmy do pracowni Reserved i przepytaliśmy Asię Palmę, Sylwię Jankowską i Piotra Górskiego, projektantów marki, jak zmienia się ich praca, jak powstawała pierwsza kolekcja Reserved w 100 proc. stworzona z materiałów recyklingowanych oraz organicznych i co będzie dalej.
.get_the_title().

To oni między innymi stoją za projektami ubrań, które noszą ludzie w 25 krajach na 3 kontynentach. Wpadliśmy z kamerą do pracowni Reserved i przepytaliśmy trójkę projektantów marki: Asię Palmę, Sylwię Jankowską i Piotra Górskiego jak tworzy się w Reserved i czy da się projektować ekologicznie w tak dużym brandzie.

Cała trójka odpowiada za Joyful #EcoAware – innowacyjną kolekcję kapsułową marki, pierwszą w 100 proc. stworzoną z materiałów recyklingowanych oraz organicznych, która okazała się dla nich niezłym poligonem doświadczalnym. Projektanci opowiedzieli nam o całym procesie, trudnościach, nowych materiałach, ich ograniczeniach, o zaskakujących odkryciach i o tym jak wygląda przyszłość projektowania w duchu zrównoważonego rozwoju.

 

Nigdy wcześniej zrównoważona moda nie była na ustach tak wielu ludzi i nie mówimy tu tylko o samej branży, ale także o samych konsumentach. Dla tych ostatnich to, jak powstają ich ubrania staje się coraz ważniejsze przy dokonywaniu modowych wyborów.

Od takich firm jak Reserved zależy przyszłość zrównoważonej mody. Jeśli oni potrafią to znaczy, że można zmienić branżę, która w olbrzymim stopniu wpływa na środowisko.

Kochamy modę vintage i młode, niszowe, polskie marki, które tworzą w całości w duchu eko, zieloną, odpowiedzialną modę, ale trzeba przyznać, że nie każdego na nią stać. Do tego po serii smutnych wpadek jakie zaliczyły polskie marki utrata zaufania konsumentów wprowadziła sporo zamieszania i konsternacji. Co jest de facto eko? Co jest naprawdę polskie. Takie realia. Rynek rządzi się swoimi prawami, a to, że marki takie jak Reserved starają się zmieniać sprawi, że moda z metką eko będzie dostępniejsza i bardziej egalitarna. Nie oszukujmy się – koszulka za 130 zł to nie jest produkt dla każdego Polaka. To od nich zależy przyszłość zrównoważonej mody i jej dostępność.

LPP stara się być transparentne, dużo pokazuje i się nie boi. Przez ostatnie 3 lata polskie LPP, które stoi za markami takimi jak Reserved, czy Mohito intensywnie pracowało nad realizacją strategii zrównoważonego rozwoju. W tym czasie powstały pierwsze kolekcje Eco Aware, które obecnie stanowią ponad 20 proc. wszystkich ubrań polskiego koncernu.

Ubrań z metką Eco Aware w naszych sklepach jest i będzie coraz więcej – zapowiada Asia Palma, projektantka Reserved.

Eco Aware to zielona linia wykorzystująca certyfikowane materiały pochodzące ze zrównoważonych źródeł. Był to czas poszukiwań tkanin pochodzących ze zrównoważonych źródeł, pochodzących m.in. z odpadów poprodukcyjnych, butelek, czy celulozy drzewnej wyprodukowanej w obiegu zamkniętym, ale też czas zmian dotyczących produkcji i logistyki. LPP przeprowadza rocznie ok. 1300 kontroli fabryk swoich dostawców na całym świecie w zakresie przestrzegania przez nich praw cżłowieka w odniesieniu do warunków pracy, wynagrodzenia i dbania o środowisko naturalne. Przedstawiciele firmy zostali docenieni i zaproszeni przez ONZ na konferencję, w której mogli podzielić się swoimi doświadczeniami na polu zmian w zieloną stronę. W zeszłym roku LPP ogłosiło nową strategię zrównoważonego rozwoju For People For Our Planet, która zakłada kolejne daleko idące zmiany. – Możemy zmienić nie tylko nasze kolekcje i uczynić je bardziej przyjaznymi środowisku, ale praktycznie zmodyfikować każdy proces w firmie – mówi Marek Piechocki prezes LPP.

Bardzo zależy nam i taki mamy teraz cel podjęty przez całą firmę, żeby do 2025 roku 50 proc. naszej produkcji była eko – mówi Piotr Górski, projektant Reserved.

A jak wygląda to w praktyce, na etapie projektowania? Młodzi ludzie pracujący w Reserved pozwolili nam zajrzeć w proces powstawania kolekcji z materiałów recyklingowanych oraz organicznych i ubrań Reserved z „zieloną metką” Eco Aware, których jest coraz więcej na wieszakach marki. Dostali dużo wolności, zasobów i wsparcia do poszukiwania zrównoważonych materiałów i sposobów ich obróbki. To, co jest eko może Was zaskoczyć, bo bawełna sama w sobie ekologiczna nie jest. Zatruwa środowisko w największym stopniu! Bawełna organiczna już tak, ale ta powoli staje się standardem w Reserved. Pojawiają się jednak coraz ciekawsze materiały powstające z odpadów rybnych, czy resztek po kukurydzy.

Projektowanie w duchu ekologicznym daje nam poczucie spełnienia przede wszystkim – dodaje Sylwia Jankowska, projektantka, graficzka Reserved.

Wszyscy znają organiczną bawełnę, natomiast chcieliśmy w przypadku Joyful zastosować większe spektrum materiałów ekologicznych i pokazać jak największy wachlarz możliwości, jeśli chodzi o tkaniny, które na pozór w ogóle się nie kojarzą z czymś ekologicznym, a tak naprawdę nimi są, jak przykładowo recyklingowany poliester. Klient musi sobie odkojarzyć to, co mu się kojarzy z ekologią. My się cały czas uczymy – tłumaczy Asia Palma. 

Realizacja video: Łukasz Jaśniak dla F5.pl
Rozmawiała: Marta Jerin

FASHION