Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Electrolux łączy siły z Tomaszem Ossolińskim i Ubrania do Oddania, udowadniając, że zrównoważona moda jest na wyciągnięcie ręki

Niezwykły pokaz mody Tomasza Ossolińskiego zainaugurował działalność Strefy Electrolux w Gdańsku Brzeźno. Sprawdzicie tam, czym jest zrównoważona moda i na czym polega idea mody cyrkularnej.
Plaża, morze, zachód słońca i niezwykły pokaz Tomasza Ossolińskiego. Tak wyglądała inauguracja Strefy Electrolux, która ma przybliżyć podczas wakacji ideę mody cyrkularnej.

Moda cyrkularna na plaży w Gdańsku Brzeźno

Na plaży w Gdańsku Brzeźno ruszyła Strefa Electrolux. Wyjątkowy projekt powstał we współpracy z polską marką Ubrania do Oddania, której misją jest budowanie w Polsce odpowiedzialnego rynku mody.

Otwarciu strefy towarzyszył pokaz mody cyrkularnej Tomasza Ossolińskiego, który ściągnął do Gdańska branżę modową. Wyjątkowa sceneria i zachwycające projekty szły w parze z piękną ideą.

Do powstania kolekcji wiosna-lato 2022 Ossoliński wykorzystał tkaniny, z których szył kolekcje oraz kostiumy do sztuk teatralnych na przestrzeni ostatnich 20 lat. To niezwykłe i piękne materiały. Patrząc na zwiewne sukienki falujące na wietrze czy eleganckie garnitury, trudno uwierzyć, że powstały z odpadów. A jednak!

Projektant od kilku lat propaguje ideę mody zrównoważonej. Jego ponadczasowe projekty mają trwać niezależnie od aktualnych trendów. To moda na lata, o którą wystarczy dbać, żeby zachować jej żywotność. W tym miejscu wchodzi technologia.

Banner Image
Banner Image
Banner Image
Banner Image
'Najnowszą kolekcję na wiosnę-lato 2022 postanowiłem po raz pierwszy stworzyć w duchu mody cyrkularnej i w całości z odzysku' - mówi projektant Tomasz Ossoliński.

Zrównoważone high fashion Tomasza Ossolińskiego

Tomasz Ossoliński: Tylko 1 procent z wyrzuconych w tym roku na śmietnik ponad 90 milionów ton niesprzedanych ubrań i akcesoriów poddany zostanie recyklingowi. Reszta zaśmieci naszą planetę i przyczyni się do nieodwracalnych zmian w środowisku naturalnym. Nie chcę się do tego dokładać.

Każdy projekt z kolekcji powstał tylko w jednym egzemplarzu. Suknia 'Trzynaście krawatów’ powstała z męskich krawatów, które dostarczono mi z Ubrania Do Oddania. Wybrałem najpiękniejsze wzory i połączyłem je z jedwabną organzą, którą miałem w pracowni od pięciu lat. Suknię w większości szyłem ręcznie sam, co zajęło mi ponad pięćdziesiąt godzin.

Wspólnie z Electrolux i Ubrania do Oddania realizujemy projekt, który jest spójny ideowo i dobry dla planety. Dlatego jest tak wyjątkowy i ważny.

Banner Image
'Nasza branża i branża odzieżowa mają spore pole do popisu i zmiany. Wierzę, że świat mody za parę lat będzie wyglądał inaczej - konsumenci przyspieszą ten proces, będą wymagać tej zmiany od firm' - mówi Krzysztof Kudlek, Dyrektor Generalny Electrolux Polska.

Globalna strategia, lokalne działania

F5: Dlaczego pokaz mody? Skąd Strefa Electrolux w Gdańsku, co tutaj robi producent sprzętu elektronicznego i pralek?

Krzysztof Kudlek, Dyrektor Generalny Electrolux Polska: Jesteśmy firmą, która wywodzi się z przodującej w ekologicznych projektach Szwecji, dlatego wszystko zaczyna się od naszej globalnej strategii, w którą wpisana jest troska o planetę i szeroko pojęte sustainability. Lokalnie działamy na wielu obszarach: od ograniczania naszego wpływu na środowisko, uświadamiania i inspirowania konsumentów do proekologicznych wyborów oraz  pokazywania, jak poprzez drobne zmiany zachowań można dbać o naturę, po dostarczanie innowacyjnego sprzętu do prania i suszenia, który pozwala przedłużać trwałość ubrań. W ramach naszych działań podpowiadamy też, co można z nimi zrobić, gdy nam się znudzą lub zniszczą.

Tu dochodzimy do idei mody cyrkularnej, którą realizuje nasz najnowszy projekt na plaży w Gdańsku Brzeźno. Wspólnie z Ubrania do Oddania, firmą, której misją jest budowanie mody odpowiedzialnej, zachęcamy w nim do wprowadzania ubrań do drugiego obiegu. Z kolei Tomasz Ossoliński, tworząc na inaugurację strefy kolekcję zrównoważonej mody, udowadnia, że można przerobić archiwalne tkaniny na coś zupełnie nowego, zachwycającego, dając im drugie życie. Nasi partnerzy propagują ideę mody odpowiedzialnej. To podstawowy punkt styku przy wspólnym projekcie. Nasza branża i branża odzieżowa mają spore pole do popisu i zmiany. Wierzę, że świat mody za parę lat będzie wyglądał inaczej – konsumenci przyspieszą ten proces, będą wymagać tej zmiany od firm.

Jakie zmiany zachodzą w sprzętach?

Postawiłbym to pytanie inaczej: jak prać, żeby nie szkodzić środowisku? Jako odpowiedzialny producent tworzymy nowe rozwiązania, dzięki którym zużywamy mniej wody, energii, zasobów planety czy mocnych detergentów. Konsumenci korzystają zazwyczaj z dwóch maksimum trzech programów, które w efekcie okazują się zbyt inwazyjne dla środowiska i naszych ubrań. Nasze innowacje udowodniają, że aby zadbać o tkaninę, powinniśmy dobrać właściwy program. Nie trzeba uruchamiać całego cyklu prania, czasem wystarczy tryb krótkiego prania parowego, żeby odświeżyć sweter leżący w szafie przez cały sezon.

To pierwszy event związany z modą, ale nie pierwszy promujący dbałość o ubrania.

Zaczęliśmy w zeszłym roku kampanią ‘Pierz, susz, noś dłużej’. W jej ramach prowadziliśmy edukację ekologiczną, z udziałem gwiazd i aktywistów zaangażowanych w kwestie ochrony środowiska przekonywaliśmy do dbania o ubrania i bardziej świadomych zakupów. Jednym z elementów naszej kampanii była też akcja zakupowa, w której zachęcaliśmy konsumentów do przekazania Ubrania do Oddania co najmniej 10 kg ubrań, których już nie noszą. W rezultacie udało nam się zebrać blisko 11 ton używanych ubrań, które trafiły do naszego partnera i zostały wprowadzone do drugiego obiegu. 

Lokalnie jako firma chcemy wciąż poszerzać spektrum działań proekologicznych. Dlatego przy  kolejnej odsłonie kontynuujemy współpracę z Ubrania do Oddania i Tomaszem Ossolińskim, z naszych billboardów powstają torby, a Strefa Electrolux po zakończeniu akcji zostanie poddana recyklingowi – meble i materiały trafią do NGO-sów.

Na plaży w Gdańsku Brzeźno ruszyła Strefa Electrolux, wyjątkowy projekt promujący modę cyrkularną we współpracy z Ubrania do Oddania.

Wakacyjna Strefa i pop-upowy butik z modą cyrkularną

Strefa Electrolux na plaży Gdańsk Brzeźno podzielona została na 4 przestrzenie. Znajdziemy tu butik z modą cyrkularną 'Noś dłużej’, który powstał we współpracy z Ubrania do Oddania.

Rzeczy pochodzą ze zbiórek organizowanych przez stronę UbraniadoOddania.pl. Ich pierwsze i drugie życie miało miejsce w Polsce. W butiku znalazły się ubrania marek premium i pochodzących z popularnych oraz mało znanych sklepów sieciowych z Polski i ze świata, z aktualnych kolekcji i vintage. Znajdziecie tu perełki kolekcjonerskie, ubrania nowe, ale wyprodukowane 
w polskich szwalniach w latach 80-tych. Całość uzupełniają dodatki i akcesoria w tym torebki, buty i biżuteria.

W pop-upie znajdują się niespodzianki od 'Ubrania do Oddania’ (made by UDO) oraz modele 
z cyrkularnej kolekcji Tomasza Ossolińskiego.

W Strefie znajduje się również kącik customizacji, w którym zobaczycie, jak dawać ubraniom drugie życie. Strefa to także przestrzeń relaksu oraz showroom produktów z linii Electrolux PerfectCare, pozwalających na pranie i suszenie z wykorzystaniem systemów, które pozwalają na oszczędność wody i energii. Zapewniają dbałość o tkaniny, przedłużając ich trwałość.

Co ciekawe, materiały wykorzystane do budowy Strefy Electrolux pochodzą 
z drugiego obiegu, a po zakończeniu akcji zostaną przekazane do dalszego użytku organizacjom NGO.

Tu każdy będzie mógł się dowiedzieć, jak dbać o ulubione ubrania, jak je naprawiać i przerabiać, aby cieszyć się nimi jak najdłużej, realizując w codziennej praktyce założenia obiegu zamkniętego – mówi Natalia Kostera, Brand Manager Electrolux. – Nie nawołujemy do radykalnej rewolucji w stylu życia. Promujemy nowe nawyki związane z dbaniem o ubrania, które w długiej perspektywie zbudują świadomość, w jaki sposób traktowanie rzeczy z szacunkiem przekłada się na środowisko.

Współpraca z marką Electrolux to dla Ubrania do Oddania możliwość wyjścia z naszą ideą do szerszego grona odbiorców 
i odbiorczyń – mówi Anna Pięta, Strategy Manager Ubrania 
do Oddania.

Banner Image
Banner Image

Każdego roku do wytworzenia nowych ubrań zużywane są ok. 93 miliardy m³ wody, a w trakcie procesu ich produkcji wyemitowanych zostaje ok. 1,2 miliarda ton dwutlenku węgla. Tylko 1 proc. materiałów zużytych do produkcji tkanin poddawany jest recyklingowi, a miliony ton ubrań trafiają na śmietnik.

Nie mamy innego wyjścia – musimy odzyskiwać to, co już wytworzyliśmy, naprawiać, przekazywać dalej i udoskonalać, czyli zamykać obieg sprzętów, dóbr, ubrań.

Dlatego moda cyrkularna, czyli idea obiegu zamkniętego, zakładająca maksymalną troskę 
o ponowne wykorzystanie surowców, powinna zyskiwać na znaczeniu. W cyrkularności chodzi bowiem o cały system: produkt ma być łatwy do ponownego użycia lub odzyskania surowców, a odpady powstające w całym łańcuchu dostaw – maksymalnie wykorzystane.

FASHION