Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Electrolux wspólnie ze szwedzkimi projektantkami stworzył upcyklingową kolekcję ubrań z Pustyni Atakama

Electrolux wraz z Rave Review chcą pokazać, że używane ubrania wciąż mają wartość. Marka pragnie zainspirować konsumentów do zmiany nawyków i dbania o własną odzież
.get_the_title().

Według UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza ONZ), każdego roku 21 miliardów ton ubrań trafia na wysypiska śmieci. Na samą Pustynię Atakama, w północnym Chile, trafia około 39 000 ton odzieży rocznie – pisaliśmy o tym tutaj. Przez narastającą ilość odpadów tekstylnych, pustynia zyskała miano drugiego co do wielkości cmentarzyska odzieży na świecie, stając się niechlubnym symbolem, coraz to większego przyspieszenia nurtu fast fashion.

W Europie, 70% ubrań wyrzuca się z powodu nieodwracalnych uszkodzeń, takich jak blaknięcie kolorów, uporczywe plamy lub kurczenie się.

Elementem odgrywającym znaczną rolę w dbaniu o swoją garderobę jest odpowiedzialne pranie odzieży. Według raportu firmy Electrolux 29% konsumentów regularnie pierze swoje ubrania w temperaturze 30 stopni lub niższej, a jedyne 14% badanych twierdzi, że chce częściej obniżać temperaturę. 69% Europejczyków przeważnie pierze ubrania w temperaturze 40 stopni lub wyższej, a 12% regularnie pierze w 60 stopniach, przyczyniając się do widocznego pogorszenia stanu odzieży. Badania pokazały, że istnieje pilna potrzeba przekazania ludziom wiedzy na temat pielęgnacji i czyszczenia ubrań oraz zachęcenia jak największej liczby osób do przyjęcia bardziej zrównoważonych praktyk prania. Oprócz wyzwań związanych z fast fashion, oczywiste jest, że musimy zmienić to, jak używamy nasze ubrania i jak o nie dbamy.

Przedłużając żywotność własnej garderoby o zaledwie dziewięć miesięcy, możemy zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, zużycie wody, a tym samym wytwarzanie odpadów.

Są na to różne sposoby: począwszy od naprawiania lub przerabiania starych ubrań, po odpowiednią pielęgnację polegającą na wietrzeniu, odświeżaniu parą lub praniu w sposób bardziej zrównoważony, czyli np. w obniżonej temperaturze wody – powiedziała Vanessa Butani, VP Group Sustainability w Electrolux.

Gigant branży AGD postawił sobie za cel, że do 2030 roku, ubrania będą wystarczały na dwa razy dłużej przy dwukrotnie mniejszym oddziaływaniu na środowisko naturalne. By tego dokonać, Electrolux połączył siły ze szwedzkim duetem projektantek Rave Review, znanych z znakomitych projektów mody cyrkularnej, przekształcających tekstylia domowe w ubrania. Efektem współpracy stała się pierwsza na świecie upcyklingowa kolekcja z materiałów zebranych na Pustyni Atakama, mająca na celu szerzenie świadomości o problemach wyrzucanej odzieży. Electrolux udostępnił dodatkowy spot promujący ideę akcji. Kreatywna kolaboracja marek nie trafi do sprzedaży, ponieważ ma na celu inspirować do zmiany nawyków konsumenckich oraz nauki odpowiedzialności za własne ubrania. 

Zawsze wierzyłyśmy, że moda przyszłości nie może pozostać taką, jaką znamy dzisiaj. Myślę, że musimy zmienić nasze podejście. Jeśli chodzi o modę, prawdopodobnie najbardziej praktycznym i najłatwiejszym sposobem, aby to osiągnąć, jest odpowiednie dbanie o garderobę, którą już mamy, aby służyła nam jak najdłużej – powiedziała Livia Schück, współzałożycielka i dyrektor kreatywna Rave Review.

FASHION