Flappers – kobiecość szalonych lat 20.

Trzecia dekada XX wieku przyniosła wiele zmian. Był to okres politycznych, społecznych i kulturowych zawirowań, kiedy młode kobiety rozpięły ciasne gorsety, sięgając po swoje prawa.
.get_the_title().

Świat odradzał się powoli po okresie I wojny światowej, radykalnie zmieniając perspektywę młodych ludzi i inspirując do hedonistycznego podejścia do życia, które okazało się być kruche i nieprzewidywalne. Młode kobiety postanowiły żyć w myśl zasady Horacego – chwytać dzień i cieszyć się wolnością. Pomagał im w tym wykreowany wówczas przez Coco Chanel styl garçonne (fr. garçon – chłopiec).

Wizerunek chłopczycy cieszył się popularnością zarówno we Francji, jak i w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych, gdzie znany był jako flapper (ang. podlotek, podfruwajka).

Mówi się, że ten styl narodził się w chłodny dzień we Francji, kiedy Coco Chanel założyła za duży męski sweter i związała się w talii szalikiem. Tak miała narodzić się słynna mała czarna – symbol nowoczesnej, wyemancypowanej kobiety.

Coco Chanel / www.crfashionbook.com

Vogue okrzyknął projekt Chanel kobiecym Fordem świata mody, zestawiając wspólne cechy obu marek, takie jak prostota, czerń i dostępność. Mała czarna, podobnie jak nowe dzieło motoryzacji, była propozycją nowej jakości, docierającą do wszystkich klas społecznych.

Projekt Chanel w magazynie Vogue / www.soshe.pl

Pierwsze chłopczyce, wbrew obowiązującym trendom, maskowały kobiece cechy fizyczne, nadając sylwetce chłopięcy kształt. W tym celu ciasno owijano piersi pasami materiału. Był to również sposób na swobodę ruchów podczas popularnych w tamtym czasie dynamicznych tańców, takich jak charleston czy black bottom. Opary jazzu zachęcały do sięgania po męskie atrybuty – papierosa, palonego przez lufkę i piersiówkę – mimo panującej w Stanach Zjednoczonych prohibicji.

Pozbywając się krępujących ruchy strojów, chłopczyce wykreowały spódnice i sukienki z obniżonym do linii bioder stanem, po raz pierwszy odsłaniając (przy odpowiednim manewrze) kolana.

Obok coraz chętniej eksponowanego dekoltu, pojawił się kołnierzyk typu Piotruś Pan. Biżuteria podporządkowana była stylowi art deco. Nowoczesna odzież – prostsza, luźniejsza i bardziej elastyczna – szyta była na miarę nowoczesnej kobiety, która siadała za kierownicą i uprawiała sport.

Zdjęcie / www.vintag.es

Aktem wyzwolenia było także ścięcie wiktoriańskich loków na rzecz awangardowych bobów, odsłaniających kark. Popularnym wówczas nakryciem głowy był kapelusz cloche.

Makijaż, zarezerwowany dotychczas dla kobiet lekkich obyczajów i aktorek, stał się niezbędnym elementem wizerunku chłopczycy. Miał być wyrazisty i prowokacyjny. Usta jako integralna część wyglądu flapper girl malowane były w odcieniach intensywnej czerwieni, wychodząc nieco poza naturalną linię ust z wyraźnym zaznaczeniem łuków kupidyna. Popularnością cieszyły się również pomadki czarne, stworzone na potrzeby kina niemego. Ciężkie usta równoważone były przez mocno podkreślone oczy i brwi. Dłonie chłopczyc zdobił tzw. manicure księżycowy, polegający na podkreślaniu kolorowym lakierem jedynie środka paznokci. Nasady i końcówki pozostawały neutralne lub malowane były na biało.

www.agatawelpamakeup.com
www.pinterest.com

Alabastrowa dotąd cera dostała koloru. Miało się tak stać za sprawą Coco Chanel, która wypoczywając na jachcie zasnęła na słońcu, zyskując odcień delikatnej opalenizny. Styl na chłopczycę − śmiały i niekrępujący ruchów – szybko podbił serca wielu kobiet, w tym znamienitych aktorek Hollywood, jak Clara Bow, Louise Brooks czy Joan Crawford.

Louise Brooks / www.reddit.com

Flapper girls zakwestionowały granice między płciami. Była to forma buntu i ruch wyzwolenia, który na nowo zdefiniował kobiecość.

Po uzyskaniu praw wyborczych, kobiety zaczęły sięgać po więcej. Domagały się równości społecznej, realizując główne cele feminizmu, takie jak : wolność polityczna, ekonomiczna i seksualna. Zaczęły publicznie przeklinać, pić i palić, a także stosować środki antykoncepcyjne. Konkurowały z mężczyznami w świecie biznesu, zyskując niezależność finansową i autonomię moralną. Flapper stała się symbolem dziewczyny nowej generacji.

Nowy styl miał też swoich przeciwników. Stan Utah usiłował uchwalić przepisy dotyczące długości damskich spódnic. Virginia próbowała zakazać wszelkich sukienek, które odsłaniały zbyt dużo kobiecego dekoltu, a Ohio walczyło o zakaz zbyt obcisłych strojów.

www.allthatsinteresting.com

Wizerunek chłopczycy szybko przeniknął do świata literatury i filmu. Zbiór opowiadań Francisa Scotta Fitzgeralda zatytułowany ‘Flappers and Philosopher’ i zekranizowany dwukrotnie ‘Wielki Gatsby’ uczyniły pisarza ekspertem od nowego stylu. Pierwowzorem słynnych bohaterek powieści Fitzgeralda była jego żona Zelda – pierwsza amerykańska flapperka. Za najsłynniejszą filmową produkcję uchodzi ‘The Flapper’ (1920) w reżyserii Alana Croslanda. Atmosferę tamtych czasów w filmie ‘O północy w Paryżu’ oddał Woody Allen.

Zelda Fitzgerald / www.agnautacouture.com
www.weheartit.com

Flappers to nie tylko trend w modzie – to nowy styl życia, oddający pełny obraz hedonistycznej subkultury, która wywołała ryk szalonych lat dwudziestych, negując prohibicję i inne próby narzucenia narodowi surowej moralności. Kobiety odrzuciły sztywne wyobrażenia o rolach społecznych i płciowych, sięgając po konsumpcyjne rozwiązania.

Vogue Turkey – Desert Jazz / www.mogleyohara.wordpress.com
Vogue Turkey – Desert Jazz / www.mogleyohara.wordpress.com

Paradoksalnie dzisiejsza moda inspirowana stylem flapper nie kojarzy się z wizerunkiem chłopięcym, ale kobiecym, co zauważyć możemy na wybiegach takich marek jak Chanel, Gucci, Givenchy czy Marc Jacobs.

www.jamilakyari.com
jamilakyari.com

Zdjęcie główne: Bygonely.com
Tekst: Kaja Kurczuk

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook