Kupowanie w second handach to styl życia
Przedstawiciele pokolenia Z bardzo poważnie traktują kwestię zbliżającej się katastrofy klimatycznej. Chcą, aby ich działania były jak najbardziej przyjazne środowisku. Marki wiedzą jak to wykorzystać, często oferując na pozór ekologiczne rozwiązania, które w rzeczywistości są jedynie kroplą w morzu tego, co możemy zrobić, by zahamować postępujące zmiany.
Mimo wszystko młodzi ludzie są przeciwni nadmiernemu konsumpcjonizmowi i otwarcie krytykują kapitalizm. Nie chcą uczestniczyć w szale związanym z ciągłym kupowaniem i otaczaniem się rzeczami. Nie jest to oczywiście reguła, bo w każdym pokoleniu znajdą się osoby, którym największą radość sprawi zakup kolejnej pary butów. Jednak bardziej świadoma część Gen Z decyduje się na zakupy w second handach – licealistów czy studentów nie stać na ubrania od etycznych marek, korzystają więc z alternatywy, dzięki której mogą uniknąć zakupów w sklepach fast fashion.
Coraz popularniejsze stają się też internetowe sklepy z odzieżą używaną.
Istnieje wiele stron i aplikacji, które umożliwiają sprzedaż i zakup używanych ubrań. Dla młodych ludzi bez stałego dochodu to sposób na fajne ciuchy za grosze. Według The Wall Street Journal w 2019 roku z Depop – angielskiej aplikacji umożliwiającej sprzedaż i zakup ubrań – korzystało 15 mln użytkowników. 90 proc. z nich miało poniżej 26 lat. Niektórzy nastolatkowie korzystają z popularności tego rozwiązania i sprzedaż używanych ubrań na takich stronach traktują nie tylko jako kieszonkowe, ale wręcz jako sposób na utrzymanie się.
Kupowanie w second handach jest przede wszystkim bardziej przystępne cenowo, dostępne i przyjazne dla środowiska – a na tym zależy Gen Z. Znalezione tam ciuchy niekiedy są wyjątkowe i oryginalne, a nietypowe outfity dla wielu stają się sposobem na wyrażenie siebie i wyjście ze strefy komfortu. Przedstawiciele pokolenia Z chcą się wyróżniać od innych pokoleń oraz od swoich rówieśników, a jeśli tym samym mogą zrobić coś dobrego dla planety – tym lepiej.
Na TikToku hasztag #ThriftStore ma 92,7 mln wyświetleń, a #Secondhand 90,8 mln wyświetleń.
Młode influencerki z pokolenia Z również zachęcają swoich followersów do zakupów w szmateksach. 19-letnia youtuberka Chamberlain, która ma ponad 11 mln subskrybentów i blisko 10 mln obserwujących na TikToku, jest znana przede wszystkim ze swoich wizyt w second handach. Jej filmy, w których pokazuje, co udało jej się kupić, należą do najpopularniejszych na obu platformach.
Coraz więcej młodych osób wie, że musimy produkować mniej odzieży i wykorzystywać ubrania, które już istnieją. Według Medium w 2019 roku około 46 proc. osób z pokolenia Z kupowało używaną odzież, robiło to też 37 proc. millenialsów i zaledwie 18 proc. przedstawicieli pokolenia X. W latach 2015-2018 sprzedaż ubrań z drugiej ręki rosła 21 razy szybciej niż tradycyjna sprzedaż detaliczna, by w 2019 roku osiągnąć wartość 24 mln dolarów.
Zdjęcie główne: Prudence Earl/Unsplash.com
Tekst: MZ