Patagonia nie stawia na zysk. Ważniejsze jest dla niej dobro planety
Amerykańska marka Patagonia znana jest nie tylko ze swojej odzieży outdoorowej z charakterystycznym logo, ale także z wyjątkowego podejścia do biznesu. Już jakiś czas temu podawaliśmy wam 5 powodów, dla których jest to najbardziej zrównoważona marka ciuchowa na świecie.
Patagonia konsekwentnie podąża wytyczoną przez siebie ścieżką, pokazując, jak powinien wyglądać biznes w dobie kryzysu klimatycznego.
Pod koniec 2019 roku założyła internetowy second hand ze swoimi ciuchami i akcesoriami, a teraz jej nowy dyrektor generalny Ryan Gellert zadziwił wszystkich niezwykłą deklaracją. Patagonia nie będzie koncentrować się na zysku – na pierwszym miejscu postawi nie pieniądze, a dobro środowiska. – Wiem, że jako firma musimy być rentowni, ale wierzę w nową definicję sukcesu. Katastrofa klimatyczna to nie wymysł naukowców, jest ona wynikiem działalności człowieka i stanowi zagrożenie dla naszego przetrwania. Gospodarka ponosi odpowiedzialność – powiedział Gellert. Dlatego też marka postawi na less waste i recykling.
Oczywiście na hasłach się nie skończy. Patagonia rzeczywiście zamierza produkować mniej. Rzeczy marki już wkrótce będą dostępne w mniejszej ilości miejsc – współpraca z niektórymi platformami zakupowymi już została zakończona. – Chcemy, by nasza firma istniała za 100 lat, to jest nasz horyzont. Chcemy więc produkować mniej nowych ubrań i zająć się ponowną sprzedażą produktów używanych – tłumaczy Gellert.
Patagonia ma różne pomysły na to, jak walczyć z nadprodukcją. Już teraz na świecie działa 35 punktów, w których można naprawić odzież marki – prawdopodobnie w przyszłości będzie ich jeszcze więcej.
Do tego pojawi się możliwość… wypożyczania ubrań. Ale jeśli jesteście przyzwyczajeni do posiadania ich na własność, to też nic straconego, i to da się zrobić bardziej eko – po prostu kiedy już nie będziecie ich potrzebować, Patagonia je od was kupi i zrobi z nich kolejne rzeczy. Oczywiście w strategię zrównoważonego rozwoju firmy wpisany jest dalszy rozwój segmentu rzeczy z drugiej ręki. Chyba nie macie już żadnych wątpliwości co do tego, że Patagonia jest najbardziej zrównoważoną marką produkującą ubrania, prawda?
Tekst: NS