6 trendów żywieniowych, które właśnie przeżywają swoje 5 minut
Tastewise to izraelski start-up, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do monitorowania i przewidywania trendów żywieniowych dookoła globu. Za pomocą algorytmu zbiera informację z mediów społecznościowych, portali z przepisami oraz ze stron internetowych restauracji oraz aplikacji zajmujących się dostawą jedzenia.
Jeden z najnowszych raportów firmy dotyczył najgorętszych w tym momencie trendów żywieniowych, które określono, analizując dane zebrane z Instagrama.
– Współcześnie większość z nas to konsumenci poszukujący kulinarnych przygód, którzy stawiają zdrowe odżywianie na pierwszym miejscu. Wszyscy przedstawiciele branży żywieniowej, zarówno producenci pakowanych produktów spożywczych, jak i restauratorzy, muszą być przede wszystkim dynamiczni i posiadać umiejętność dostosowywania się do nieustająco zmieniających się preferencji klientów – podsumowuje raport Alon Chen, założyciel Tastewise.
Oto 6 najważniejszych trendów wskazanych w raporcie Tastewise:
1. Potrzeba zdrowego jedzenia
Branża żywieniowa przestawia się na zdrowe, pełnowartościowe jedzenie. Według badań Tastewise, aktualnie najpopularniejsza jest dieta wegańska, za która na liście znajduje się dieta wegetariańska, bezglutenowa, clean eating oraz keto.
Mięso popada w niełaskę, a ludzie chętnie zamieniają je na bezmięsne alternatywy, zwłaszcza te egzotyczne, jak tempeh czy dżakfrut.
Popularność zdrowego jedzenia widać zwłaszcza w branży restauracyjnej – restauracje, bary, kawiarnie i food trucki prześcigają się w serwowaniu dań pełnowartościowych, świeżych i przygotowanych z lokalnych, sezonowych produktów.
2. Zhoug, nowy sos sriracha
Izraelski sos zhoug, w którego skład wchodzą przetarte liście i łodygi kolendry oraz pietruszki połączone z papryczką chilli, to nowa, modna alternatywa dla sosu sriracha. Zanotował 129 proc. wzrost oznaczeń na Instagramie, i 3.5 proc. wzrost popularności w menu restauracji dookoła świata.
Jest niezwykle popularny wśród tych przestrzegających dietę Keto, ale świetnie sprawdza się także jako dodatek do innych potraw: hummusu, sałatek, kanapek i do dań z grilla.
3. Purpurowy yam
Yam, inaczej pochrzynek czy chiński ziemniak, zwłaszcza w fioletowej odsłonie to produkt godny pokolenia millenialsów.
Jego kolor pięknie prezentuje się na zdjęciach, a samo warzywo świetnie sprawdza się jako składnik wielu dań, w szczególności deserów.
Purpurowy yam zanotował 94 proc. wzrost w oznaczeniach na Instagramie.
4. Spam, oldschoolowa konserwa, która powraca na salony
Spam to amerykańska konserwa przypominająca mielonkę. Produkt ten był szczególnie popularny poza granicami Stanów Zjednoczonych (na Filipinach, w Korei i na wyspach Pacyfiku) w czasie i po II wojnie światowej. Żywili się nim amerykańscy żołnierze i to właśnie dzięki nim wkroczył do żywieniowego mainstreamu w tych regionach świata.
Teraz powraca, ale już w samych Stanach Zjednoczonych, w nowej, ulepszonej wersji. Popularny jest zwłaszcza w Waszyngtonie w wersji hawajskiej – jako grillowany Spam z ryżem zawinięty w listek nori.
5. Moda na grzyby z wyższej półki
Trufle zanotowały 5 proc. wzrost obecności w kartach dań restauracji.
Szefowie kuchni dodają je do wszystkiego: do frytek, burgerów, makaronów, a nawet do lodów.
Choć te niezwykle rzadkie grzyby należą do jednych z najdroższych i od lat stanowią symbol kulinarnej ekstrawagancji, są coraz powszechniej wykorzystywane w ogólnie dostępnych restauracjach i niepostrzeżenie wkradają się na półki supermarketów.
6. Restaurant hopping, czyli jedzenie na mieście dla nadpobudliwych
Konsumenci coraz częściej decydują się na restaurant hopping.
Trend ten polega na rozbijaniu posiłku na kilka dań spożywanych w różnych lokalach.
Restaurant hopping zanotował 160 proc. wzrost w oznaczeniach na Instagramie w okresie od 2017 do 2018 roku.
Tekst: AO