Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Naklejka, która sprawi, że owoce zachowają świeżość przez całe 2 tygodnie

Większość owoców psuje się jeszcze przed dotarciem do konsumentów. Firma z Malezji znalazła na to sposób.
.get_the_title().

Marnowanie żywności jest ogromnym problemem. Tylko w Polsce każdego roku do kosza trafia aż 9 mln ton jedzenia, co oznacza, że jedna osoba w ciągu roku wyrzuca blisko 175 kilogramów jedzenia.

Tymczasem okazuje się, że kwestia owoców i warzyw jest jeszcze bardziej problematyczna – szacuje się, że aż 52 proc. plonów psuje się jeszcze przed dotarciem do konsumentów.

Pochodząca z Malezji firma Stixfresh twierdzi, że znalazła rozwiązanie tego problemu. Z pewnością kojarzycie naklejki, które nalepia się na banany czy cytryny – Stixfresh na pierwszy rzut oka wygląda jak jedna z nich, jednak jej cel jest zupełnie inny. Zamiast informować o pochodzeniu danego owocu, naklejka ma za zadanie opóźnić jego proces starzenia. Jak widać na powyższym filmiku, to rzeczywiście działa:

Naklejki powstały z materiałów organicznych i są w stu procentach naturalne – firma twierdzi, że są tak bezpieczne, że… można je jeść.

W ich składzie znajduje się mieszanina zjonizowanego chlorku sodu i wosku pszczelego, która pomaga spowolnić aktywność bakterii w owocach, a przez to opóźnić proces dojrzewania. Zapobiega też rozwojowi pleśni.

Założyciel firmy, Zhafri Zainudin pracował nad rozwojem koncepcji naklejki aż trzy lata. Pomagali mu w tym naukowcy z Universiti Putra Malaysia, Standard and Industrial Research Institute of Malaysia, Bogor University oraz University of South Australia. Początkowo naklejki były używane tylko w przypadku zalegających na półkach sklepów mango. Zainudin prędko doszedł jednak do wniosku, że sprawdzą się także przy inny owocach o podobnym kształcie i teksturze. Obecnie naklejki Stixfresh wykorzystuje się również do przedłużenia świeżości awokado, papai, karamboli, pitai, a także jabłek i gruszek. Firma od kilku lat działa na rynku azjatyckim, a w listopadzie otworzyła pierwsze swoje biuro w Stanach Zjednoczonych i zamierza podbić także zachodni rynek. W planach ma także opracowanie naklejek, które przedłużyłyby świeżość jagód i warzyw. Życzymy więc powodzenia, bo takie rozwiązanie z pewnością przyczyni się do ograniczenia marnowania żywności.

FOODIE