Trendy żywieniowe, które zaobserwujemy w 2021 roku

Odwiedziny w restauracjach mogą znacznie różnić się od tych, które pamiętamy. Mniej interakcji z ludźmi, ograniczona obsługa oraz mniej alkoholu podczas wykwintnych kolacji. Sprawdźcie, czego możecie się spodziewać.
.get_the_title().

Jak globalny kryzys spowodowany pandemią wpłynie na trendy żywnościowe, które kierowały i inspirowały producentów, sprzedawców detalicznych, gastronomię i konsumentów w ostatnich latach? Czy dotychczasowy sposób funkcjonowania restauracji ulegnie zmianie?

Sprawdźcie, które trendy osłabną, a które będą bardziej popularne oraz co nowego czeka nas w 2021 roku.

Według raportu żywnościowego Food Raport 2021, autorstwa austriackiej badaczki trendów żywnościowych Hanni Rützler, w przyszłym roku duże znaczenie w strefie gastronomicznej będzie miało: zdrowie, życie codzienne, jakość, przyjemność oraz zrównoważony rozwój i to te wyznaczniki będą łączyć różne trendy żywieniowe i uwidaczniać ich dynamikę.

źródło: unsplash

1. Zmiana koncepcji restauracji 


Branża gastronomiczna zasadniczo zmieni się w perspektywie długoterminowej. Wraz ze wzrostem jakości żywności restauracje staną miejscami, w których jakość pobytu i bezpieczeństwo gości będzie najważniejsze. Możemy spodziewać się ograniczonego menu, braku obrusów i bufetów oraz samoobsługi, np. podczas nalewania wina.

Na stołach w restauracjach pojawią się QR kody do bezdotykowego zamawiania dań i opłacania rachunku.

W przyszłym roku restauracje staną przed dwoma znaczącymi wyzwaniami: pozostaniem w biznesie i stworzeniem ciepłej atmosfery bez zaniedbywania przepisów zdrowotnych.

źródło: unsplash

2. Gotowanie w domu

Niektóre z obecnie widocznych trendów staną się jeszcze bardziej popularne – wśród nich na przykład gotowanie we własnym domu.

Wspólne spotkania ze znajomymi, zamiast w restauracjach, częściej będą odbywać się w domowej atmosferze, co wywołane będzie po części przyzwyczajeniem, a po części ograniczeniem wydatków.

Niektórzy na pewno zatęsknią za jadaniem na mieście i nie odmówią sobie spotkań w lokalach, ale znaczna część z nas polubi się ze swoją kuchnią. Nic dziwnego – już teraz można zaobserwować gwałtowny wzrost liczby wyszukiwań przepisów w internecie.

źródło: unsplash

3. Autorskie produkty restauracji w naszych domach

Zmniejszony ruch w restauracjach spowodował, że wiele z nich zaczęło oferować swoje topowe produkty na wynos, tworząc coś w rodzaju restauracyjnej spiżarni.

Zakup ulubionych półproduktów pozwala na odtworzenie smaków z restauracji we własnym domu. Zapowiada się, że trend ten utrzyma się także w przyszłym roku, a szefowie kuchni będą poszerzać swoje oferty autorskich sosów, past, pieczywa oraz wypieków.

4. Przyszłość odżywiania leży w różnorodności

Rośnie znaczenie rodzimego rolnictwa, co śmiało możemy wykorzystać do zwiększenia różnorodności na naszych talerzach. Aby jednak móc w pełni korzystać z tej bioróżnorodności i wzbogacać naszą dietę, musimy mieć na uwadze zmiany klimatyczne i utrzymanie funkcjonujących ekosystemów, które dla rolnictwa i produkcji żywności są bardzo ważne. Ochrona różnorodności biologicznej determinuje przyszłość naszego globalnego systemu żywnościowego.

źródło: unsplash

Kucharzy i restauratorów można uznać za ambasadorów przyszłości tej nowej różnorodności. To oni są kluczowym łącznikiem między producentami a konsumentami, ponieważ przenoszą tę różnorodność produktów i smaków na talerz. Restauratorzy, którzy w swoich potrawach przedstawiają swoim gościom nieznane, zapomniane i nowatorskie niuanse smakowe, torują także drogę do zmiany w handlu żywnością: od obfitości do różnorodności.

źródło: unsplash

5. Ograniczanie marnowania żywności

Gotowanie z resztek stało się w ostatnich latach bardzo popularne. Teraz, gdy coraz więcej gotujemy w domu, jesteśmy też bardziej świadomi z moralnych i finansowych konsekwencji marnowania żywności. Restauracje i hotele również przyłączają się do tego ruchu, wysyłając nadmiar jedzenia do banków żywności.

Baum + Whiteman, globalne doradztwo w zakresie żywności i restauracji, przewiduje, że walka z marnotrawieniem żywności zaostrzy się w 2021 roku, po części dzięki aplikacjom, które łączą lokalne restauracje bezpośrednio z potrzebującymi mieszkańcami, oferując posiłki za darmo lub z dużymi rabatami.

źródło: unsplash

6. “Tea pairing” zamiast “wine pairing” i więcej opcji bezalkoholowych

W branży napojów wciąż rośnie popyt na napoje bezalkoholowe – od smakowych wód mineralnych, przez piwa bezalkoholowe, po wykwintne koktajle bez procentów. Wiodący producenci napojów nie czekają i już reagują na ten przybierający na sile trend. Poszerzają swoją ofertę napojów z niewielką ilością lub bez alkoholu i zwracają się do nowych, dbających o zdrowie klientów. Stawiają nowe możliwości eksperymentowania ze starymi procesami produkcyjnymi, prawie zapomnianymi odmianami i technikami fermentacji, co pozwala im na stworzenie nowych, ekscytujących doznań smakowych.

Natomiast w gastronomii możemy spodziewać się już nie tylko „wine pairingu”, ale także doboru herbat i napojów z wyższej półki, które będą idealnie dopasowane do potraw.

Tekst: Marta Mankiewicz

FOODIE