Wejdź do dzieła sztuki, czyli prace Mariny Abramovic, Jeffa Koonsa i Olafura Eliassona w wersji VR

Najwięksi artyści sztuki współczesnej zaangażowali się wspólnie w nowy projekt, który przenosi ich twórczość do zupełnie innego wymiaru. Wszystko po to, by zachęcić młodych artystów do tworzenia sztuki przystosowanej do odbioru w goglach VR.
.get_the_title().

Trzy dzieła największych artystów sztuki współczesnej powstały w całkiem nowej wersji – jako dzieła sztuki wirtualnej rzeczywistości. Rzeźba Jeffa Koonsa, performance Mariny Abramovic i instalacja Olafura Eliassona przeniosły się do cyfrowego świata i można je oglądać w okularach VR.

To część promocji nowej wirtualnej galerii ‘Acute Art’, która jest określana jako pierwsza artystyczna platforma zajmująca się produkcją i dystrybucją sztuki współczesnej za pomocą wirtualnej rzeczywistości.

Pierwsza prezentacja platformy odbyła się podczas sympozjum Brilliant Minds w Sztokholmie w tym tygodniu, a jej twórcy od razu zachęcali młodych artystów do dołączenia do niej. Oficjalne otwarcie projektu odbędzie się jesienią tego roku, ale jego promocja już trwa.

Wybór ambasadorów tego projektu nie jest przypadkowy – każdy z nich jest otwarty na nowe technologie i jest w stanie przenieść swoje dotychczas fizyczne prace do świata wirtualnego.

Praca Jeffa Koonsa ‘Phryne’ to przeniesienie jego metalicznej baletnicy z miejskiego krajobrazu, gdzie funkcjonuje w rzeczywistości, na łono natury. Rzeźba zyskuje tym samym nowy kontekst i badanie problem transcendencji oraz afirmacji. Marina Abramovic w swojej pracy kolejny raz porusza ważny problem dla współczesnego świata – jej wirtualny performance ‘Rising’ to ostrzeżenie przed skutkami zmian klimatycznych.

Zakładając okulary VR możemy spotkać się oko w oko z avatarem artystki, która zadaje nam pytanie, czy chcemy coś zrobić dla ekologii. Jeśli zareagujemy negatywnie – Abramovic wciąga nas pod wodę.

Natomiast Olafur Eliasson, który jest znany ze swoich instalacji badających problem percepcji różnych zjawisk naturalnych, i tym razem podejmuje ten temat. Jego wirtualna praca jest kontynuacją dzieła ‘Rainbow’, która tym razem jest możliwa do odbioru jedynie w wersji wirtualnej. Dzięki okularom i sterownikom możemy zbliżyć się do jego tęczy, ale tylko, gdy będziemy wykonywać odpowiednie ruchy. W ten sposób artysta porusza dodatkowe zagadnienie, jakim jest jaźń oraz problem jej krzyżowania się z otoczeniem.

Produkcje w technologii VR i 360 to coraz silniejszy trend na rynku komercyjnym. Dzięki temu, że oferują zupełnie nowe doświadczenie odbioru treści, stają się kolejnym narzędziem dla marek do wybicia się spoza clutteru w mediach standardowych, opowiadania historii i angażowania w nie swoich odbiorców. Konsumenci otrzymują niepowtarzalną szansę wejścia w świat marki, doświadczania jej z nowych perspektyw, a przy tym mogą się jeszcze świetnie bawić. Ponieważ content VR i 360 jest bardzo wymagającym narzędziem – aby działania oparte na nim były efektywne, zauważalne i zapewniały emocje odbiorcom, marka powinna być inicjatorem treści bardziej niż skupiać się na pasywnym lokowaniu swoich produktów i według mnie właśnie ten kierunek obiorą. – komentuje Małgorzata Słychań, Project Manager z działu Entertainment Havas Sports&Entertainment Poland.

18 Havas Warsaw to uruchomiona w 2016 roku jednostka funkcjonująca w ramach Havas Media Group. Jej działalność skupia się na tworzeniu innowacyjnych projektów komunikacyjnych i wspierających biznes, z wykorzystaniem potencjałów startupów oraz wyników badań prestiżowych ośrodków akademickich, takich jak UCLA, Technion czy Annenberg Innovation Lab. Jednym z głównych obszarów działania 18 Havas Warsaw jest współpraca z funduszami inwestycyjnymi (m.in. SpeedUp Venture Capital Group, Innovation Nest, YouNick) oraz akceleratorami przy rozpoznaniu, opiniowaniu oraz biznesowym wykorzystywaniu startupów. Jednostka wspiera fundusze oraz startupy na zasadzie mentoringu oraz dopracowywania ich koncepcji biznesowych, a także filtruje najbardziej obiecujące firmy.

Zespół 18 Havas Warsaw poszukuje rozwiązań problemów marketingowych i biznesowych korporacji, bazując na doświadczeniach z krajowego rynku, jak również technologicznym wsparciu płynącym z globalnej współpracy ze wszystkimi oddziałami 18 Havas na całym świecie.

Taki model współpracy pozwala wszystkim jednostkom na natychmiastowy dostęp do globalnego know-how, kontaktów i partnerów. To przekłada się na jakość rozwiązań oferowanych klientom, a także międzynarodowe możliwości rozwoju krajowych startupów, ponieważ najciekawsze z nich są zgłaszane do globalnej sieci. Poza Warszawą 18 Havas działa obecnie m.in. w takich ośrodkach jak: Paryż, Los Angeles, Tel Awiw, Seul, Bogota, Miami i Londyn.

MOTO