3 proste taktyki, które pomogą ci osiągnąć szczęście w 2023 roku

Nawet zaskakująco małe zmiany mogą przynieść zadowolenie.
.get_the_title().

Początek roku to zawsze czas napięcia i presji. Wielu z nas robi postanowienia na kolejne 12 miesięcy, jednak badania pokazują, że tylko niewielki odsetek może potem pochwalić się osiągnięciem celu. To tylko wzmaga poczucie porażki i stres, którego i tak każdy z nas ma pod dostatkiem.

Badacz stresu Hans Selye mówi, że ‘to nie stres nas zabija, tylko nasza reakcja na niego’.

Psychoterapeuta Donald Altman postanowił w artykule dla Psychology Today podzielić się swoim antidotum: jednominutowymi wskazówkami dotyczącymi uważności. Zdaniem eksperta mogą one odmienić cały rok. ‘Będziesz zaskoczony, jak łatwo można je wdrożyć i zintegrować z twoim codziennym życiem’ – przekonuje Altman i poleca trzy proste narzędzia, dzięki którym poczujesz się bardziej szczęśliwy.

1. Oddychaj

Banalna porada? Zdaje się, że nie do końca, jak się bowiem okazuje, większość z nas oddycha źle, czyli za płytko i nieświadomie. A dotlenienie poprzez głęboki oddech to najtańsze lekarstwo na stres. Za każdym razem, gdy sytuacja sprawia, że zaczynasz być spięty czy odczuwać niepokój, Altman radzi zrelaksować się za pomocą ‘antystresowego manewru’. Co ważne: musisz oddychać brzuchem, dosięgać powietrzem najgłębszej części płuc. Wygląda to, jakbyś chciał zamienić swój brzuch w nadmuchany balonik, ponieważ podczas tej metody rozszerza się cała jama brzuszna. W jaki sposób oddychanie brzuchem pomaga się zrelaksować? ‘Poprzez włączenie reakcji relaksacyjnej organizmu. Występuje ona, gdy jama brzuszna rozszerza się i naciska na wnętrze kręgosłupa, co uciska nerw błędny i włącza odpowiedź, która obniża ciśnienie krwi, tętno i sprawia, że czujesz się spokojniejszy’ – tłumaczy psychoterapeuta.

2. Praktykuj wdzięczność

Wdzięczność działa jak szczepionka, która uodparnia nas na negatywne nastawienie. Oczywiście, można skupiać się na frustracji, złości i irytacji, jednak taka postawa nie przyniesie nic konstruktywnego. Wdzięczność ma natomiast moc oczyszczającą. Zmywa i usuwa to, co negatywne. Badania potwierdzają, że osoby, które praktykują bycie wdzięcznym, mają lepsze samopoczucie i są bardziej optymistycznie nastawione do świata. Jak jednak zastosować tę metodę w stresującej sytuacji?

Ekspert zaleca przeciwdziałać negatywnym emocjom w ciągu 60 sekund od ich pojawienia się. Czyli zamiast skupić się na tym, co złe, co wyprowadza z równowagi, smuci lub złości, pomyśl o wszystkich małych i dobrych rzeczach w swoim życiu.

Może to być coś bardzo podstawowego: krzesło, na którym siedzisz, mieszkanie, własny pokój, ubrania, dostęp do jedzenia i wody. Ale także brak ciężkich chorób, praca, która zapewnia byt, autobus miejski, bliskość parku, dobre relacje z rodziną, fajni przyjaciele, puchaty pies. Właściwie każda, nawet najdrobniejsza rzecz jest powodem do wdzięczności.

3. Ciekawość to pierwszy stopień do szczęścia!

Bądź ciekawski. Jak dziecko. Wobec każdego wydarzenia — nawet spotkania biznesowego lub przyjęcia w biurze, na które boisz się przyjść. ‘W buddyzmie zen istnieje termin na przezwyciężenie tendencji do tkwienia w starym sposobie myślenia: “umysł początkującego” lub “umysł nie wiem”. To przypomnienie, aby stale odpuszczać wszystkie swoje pomysły przyjęte z góry’ – pisze Altman.

Ciekawość, czyli umysł początkującego, każe nam przeżywać wszystko tak, jakby działo się po raz pierwszy — czy to nieprzyjemna sytuacja w sklepie, utknięcie w korku czy szukanie prezentu na ostatnią chwilę. Zamiast tkwić w stresie, który może pojawiać się w takich momentach, umysł ‘nie wiem’ otwiera nas na możliwość, że następne 60 sekund rozwinie się w cudowny sposób. Jak? Zamiast skupiać się na tym, co złe, możesz przekierować swoją uwagę na śpiew ptaków czy pogawędkę z osobą w pobliżu.

‘Możesz nawet udawać, że znów jesteś dzieckiem i wyobrażać sobie, jak to dziecko spojrzy na tę sytuację — lub na tę osobę — w nowy sposób. Dzięki takiemu bardziej otwartemu i przestrzennemu widokowi nie jesteś już zaciśnięty i niespokojny, ale pełen zdumienia i oczekiwania. Jak cudownie być ciekawskim’ — poleca ekspert.

Postaraj się używać każdego z tych narzędzi przynajmniej raz dziennie przez tydzień. Zapisz swoje doświadczenia. Sprawdź, jak zmieniają one twoje nastroje. Najpewniej sprawią, że poczujesz się szczęśliwszy.

Tekst: AC
Zdjęcie: DISRUPTIVO/Unsplash

SURPRISE