Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

De-influencing, czyli nie kupuj tego!

Odradzam, nie polecam, nie potrzebujesz tego. Użytkowniczki TikToka zaczynają mieć dość konsumpcjonizmu, do którego skłania ta aplikacja.
.get_the_title().

W internecie pojawili się influencerzy, którzy nie zachęcają do tego, by kupować i nie polecają nowych produktów – zamiast tego odradzają wszelkie zakupy, zachęcając jednocześnie obserwujących do tego, by cieszyli się tym, co mają. De-influencing ma się do infuencingu tak jak degrowth do wzrostu gospodarczego za wszelką cenę.

Hasztag #deinfluencing ma już ponad 121 mln wyświetleń na TikToku i inspiruje do debaty na temat nadmiernej konsumpcji.

Użytkownicy dzielą się historiami o tym, jakie rzeczy kupili, bo zachęcił ich do tego TikTok i zachęcają innych do tego, by trzy razy się zastanowili, zanim zrobią to samo. Jeśli chodzi o konsumpcjonizm, TikTok ma zresztą naprawdę dużo na sumieniu – tu pisaliśmy o tym, jak napędza branżę fast fashion. – Jestem tu po to, by was de-ifluencować – tak zaczyna się poniższy filmik, który jest modelowym przykładem de-ifluencingu zebrał już prawie 57 tys. polubień. Użytkowniczka wymienia w nim rzeczy, których zakup odradza, wśród nich słuchawki AirPod Pro Max czy książki Colleen Hoover, autorki literatury YA.

@sadgrlswag De-influencing you, no more over consumption or else 💣💥! 😡😤 #GenshinImpact34 ♬ original sound – Estef

Jeśli chodzi o ubrania, większość z nas zdołała się już zorientować, że tanie rzeczy też mają swoją cenę, którą płaci środowisko, a do tego produkowane są w szwalniach, gdzie panują niehumanitarne warunki.

Ale TikTok zachęca nie tylko do kupowania ciuchów. Fast makeup to zjawisko, o którym wciąż za dużo się nie mówi.

Tymczasem co druga sieciówka fast fashion i co trzecia celebrytka ma już własną linię kosmetyków, często naprawdę tanich. A do tego ekologicznych, w butelkach z recyklingu i w 95 proc. ze składników pochodzenia naturalnego. Branża beauty wciąż jest warta coraz więcej, a nowe produkty pojawiają się na drogeryjnych półkach niemal każdego dnia. I tu wchodzą tiktokerki, które zachęcają do kupowania kolejnych cieni do powiek, balsamów czy innych wynalazków. Jak się na to nie skusić, zwłaszcza że i tak akurat szukamy nowej odżywki czy serum do twarzy? De-influencing zajmuje się także tym zjawiskiem. Na TikToku jest masa filmików, na których dziewczyny przekonują, że nie musicie mieć łazienki zastawionej kosmetykami i podają siebie za przykład – choć kiedyś natychmiast kupowały każdą nowość, teraz wiedzą, że tak naprawdę potrzebują tylko kilku dobrej jakości produktów. Nie kuszą ich już nachalne reklamy influencerek i kolorowe opakowania.

@shelbizleee we all know how horrific fast fashion is but this cycle of fast make up leads to A LOT of waste & a lot of people exploited along the way. Just for most of it to end up going to landfill. #wasteofmoney #deinfluencing #anticonsumerism #fastfashion #fastmakeup ♬ Elevator Music – Bohoman

@overcoming_overspending What else am I missing? Things that social media convinced us are normal but aren’t. #overconsumption #impulsebuying #implusebuyer #deinfluencing #spendingproblems #creditcarddebt #overspendingmoney #overspender #influencedbytiktok #influenced ♬ original sound – Paige | Spending Coach

De-influencing to naprawdę ciekawy trend. Pokazuje, że coraz więcej z nas ma dość bezmyślnej konsumpcji. Okazuje się także, że mamy już potąd przechwalających się bogactwem influencerów – z badania Room Unlocked wynika, że irytują oni 60 proc. mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Z kolei Brytyjczycy influencerom zwyczajnie nie ufają – przekonani są, że ich działania są nieautentyczne i motywują ich wyłącznie pieniądze.

Tymczasem kryzys i inflacja nie zachęcają do impulsywnych zakupów. Wręcz przeciwnie: zachęcają do namysłu nad tym, czy faktycznie kolejna rzecz jest nam potrzebna i co nam da ten zakup.

Dziesięć minut satysfakcji? Jeśli tak, to raczej nie warto.

@eliseeatsplants considering that the rare beauty blushes each last a lifetime, you may not need 6 of them #deinfluencing #makeup ♬ original sound – elise maria

@michelleskidelsky i could talk about things we don’t need all day (yes i am talking to myself) #deinfluencing #overconsumption ♬ original sound – michelle

@impactforgood_ Declutter your home & then learn to buy less. It will change your life #deinfluence #deinfluencing #deinfluencingmakeup #deinfluencingproducts #minimalism #minimalist #sustainabilitytiktok #imperfectsustainability #sustainablelifestyle #eco #ecofriendly ♬ original sound – Jess – Sustainability

Tekst: NS

TU I TERAZ