Jaguar prezentuje Type 00. Odważny design, wyraźnie nawiązuje do epoki art deco

Zaprezentowany podczas Miami Art Week model Jaguar Type 00 (zero zero) uosabia kreatywną filozofię marki - Ekscytującego Modernizmu.

Kilka tygodni temu Jaguar zaprezentował światu swoją nową tożsamość w kampanii teaserowej COPY NOTHING – więcej pisaliśmy o niej tutaj – i się zaczęło… Świat petrolheadów zadrżał w podstawach, bo nie dość, że ta kultowa brytyjska marka obrała w pełni elektryczny wariant, to jeszcze wróciła pełna kolorów i queerowych nawiązań, porównywanych do tych podczas ceremonii otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. ’Jak można tak bezcześcić legendę?’ albo ’Co to za przebierańcy?’ padało w memach i podcastach. Temat skomentował szyderczo nawet Elon Musk, wrzucając tweeta ze zdjęciem jednego z aktorów reklamy i pytając ’Do you sell cars?’ Jaguar odpowiedział 2 grudnia podczas Miami Art Week, gdzie zaprezentował model TYPE 00. Choć to na razie tylko concept car, a na model produkcyjny, którym będzie czterodrzwiowe, elektryczne GT trzeba nam poczekać do końca 2025 roku, to zdradza całkiem dużo z wizji, jaką obrał Jaguar.

Bezkompromisowy, odważny, nieoczywisty, nawet radykalny – takie ma być nowe wcielenie Jaguara.

Banner Image
Relaunch Jaguara jest jak zapowiadane od dawna dzieło sztuki, które wraz z odsłanianiem kolejnych fragmentów, gromadzi zarówno jego zwolenników i przeciwników.

Sądząc po reakcjach branży na podstawie jedynie kampanii teasującej relaunch Jaguara już się taki staje. Jest jak zapowiadane od dawna dzieło sztuki, które wraz z odsłanianiem kolejnych fragmentów, gromadzi zarówno jego zwolenników i przeciwników. Nie przechodzi się obok niego obojętnie, wywołuje dyskusję. Pamiętacie protesty przed galeriami sztuki przeciwko konkretnym wystawom? To dla nich zawsze najlepsza promocja i dowód, że poruszają istotny społecznie temat. Dotykają, a może przełamują jakieś tabu, mit, którym nadal chce żyć część społeczeństwa. Dokładnie tak jest teraz w branży motoryzacyjnej. Twardogłowa część społeczności nie potrafi, a może i nie chce zrozumieć tego, że świat się zmienia – od elektryfikacji nie ma odwrotu, a samochody przestają dziś być emanacją patriarchalnego, binarnego świata, co potwierdza nawet kwantowa rewolucja w komputerach, gdzie bity zastępowane są przez kubity.

Przedrostek 'Type’ nawiązuje do dziedzictwa marki, takiego jak przełomowy E-Type, pierwsze 'zero’ odnosi się do zerowej emisji spalin a, drugie określa status 'samochodu zero’ w nowej linii modeli.

Banner Image

Adrian Mardell

Dyrektor Generalny JLR

Jaguar to oryginalna brytyjska marka luksusowa, niezrównana pod względem dziedzictwa, artyzmu i emocjonalnego magnetyzmu. Pragniemy przywrócić tego ducha, budując takie samo poczucie zachwytu, jakie wzbudzały ikoniczne modele, jak E-Type. Nasza podróż już się rozpoczęła, przewodzi jej pierwotne credo 'Nic nie kopiować' – a rezultaty będą spektakularne.

Banner Image
Type 00 przełamuje nudną konwencję pojazdów elektrycznych. Długa maska, nadwozie typu fastback i duże, gładkie, geometryczne płaszczyzny to wyraźne nawiązania do stylu art deco

Odważny design, wyraźnie nawiązujący do epoki art deco i przełamuje konwencje pojazdów elektrycznych, charakteryzując się długą maską, opadającą linią dachu, profilem przypominającym nadwozie typu fastback i 23-calowymi obręczami kół, które pozwoliły na uzyskanie dynamicznej, wyjątkowej sylwetki. Nowy, śmiały design łączy pionowe, gładkie powierzchnie z nowym symbolem Jaguara w centralnym punkcie. Wyraziste, precyzyjne reflektory akcentują narożniki pojazdu, podkreślając jego szerokość i nadając mu stabilny, zdecydowany charakter. Boczny profil wyróżnia się odważnymi proporcjami, wzbogaconymi o laserowo wygrawerowany symbol 'skaczącego’ Jaguara na ręcznie wykańczanych mosiężnych detalach po obu stronach samochodu. Te elementy efektownie wysuwają się, odsłaniając tylne kamery, które – podobnie jak porty ładowania i przednie wloty powietrza – pozostają ukryte, dopóki nie są potrzebne. Tylna część pojazdu stanowi kontynuację śmiałej stylistyki, a bezramkowa tylna klapa i panoramiczny dach zintegrowany z nadwoziem uzupełniają spójny, wyraźny całokształt.

Pierwszym dostępnym modelem nowej generacji będzie produkowane w Wielkiej Brytanii czterodrzwiowe GT, które zostanie zaprezentowane pod koniec 2025 roku. Będzie korzystał z dedykowanej platformy elektrycznej Jaguara (JEA) i będzie miał zasięg do 770 km WLTP i 692 km EPA. Szybkie ładowanie samochodu w zaledwie 15 minut pozwoli na zapewnienie zasięgu aż 321 km.

prof. Gerry McGovern OBE

Dyrektor Kreatywny JLR

Type 00 jest czystym wyrazem nowej kreatywnej filozofii Jaguara. To wynik odważnego, nieskrępowanego kreatywnego myślenia i niezachwianej determinacji. To nasza pierwsza fizyczna manifestacja, stanowiąca fundament dla nowej linii Jaguarów. To wizja, która dąży do najwyższego poziomu artystycznej doskonałości.

Banner Image
Banner Image

Jednocześnie Jaguar zapowiedział stworzenie nowej, ekskluzywnej sieci salonów na całym świecie, zaprojektowanych z myślą o zapewnieniu klientom wciągającego doświadczenia marki. Te unikalne przestrzenie będą harmonijnie wpisywać się w lokalne otoczenie i kulturę, tworząc globalną sieć luksusowych dealerów. Pierwszy z nowych salonów Jaguara powstanie w prestiżowej dzielnicy mody w Paryżu, w samym sercu 8. dzielnicy.

TU I TERAZ