Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Emotional Clothing, czyli odzież reagująca na zmiany psychofizjologiczne

Zmiana koloru ubrań ma być dla osób noszących je rodzajem biofeedbacku.
.get_the_title().

Emotional Clothing to dwie niezależne prace, które stały się rozprawą doktorską multidyscyplinarnej projektantki Igi Węglińskiej, mające na celu rozwój 'zmysłu udziału’, reagującego na zmiany psychofizjologiczne w naszym ciele.

Na ubraniach znajdują się specjalne sensory, które reagują na tętno, temperaturę i reakcję skórno-galwaniczną użytkownika.

Emotional Clothing składa się z polisensorycznych sylwetek, których celem jest poszerzenie granic doświadczania odzieży poprzez wykorzystanie substytucji sensorycznej – powiedziała Iga Węglińska.

Emotional clothing /fot. Mila Łapko, igaweglinska.com

Substytucja sensoryczna to proces, w którym mózg pobiera informacje z jednego zmysłu i przekształca je w percepcję innego. Jest ona wykorzystywana choćby przez osoby niedowidzące, gdy używają one dotyku do odczytywania alfabetu Braille’a

Zmiana koloru ma być dla nich rodzajem biofeedbacku, czyli techniki terapeutycznej, która ma na celu zrozumienie reakcji ludzkiego ciała za pomocą czujników mierzących kluczowe funkcje organizmu.

Inteligentne materiały wykorzystane w obu sylwetkach mają stymulować zaangażowanie poznawcze i uważność – dodaje projektantka – Wchodząc w interakcję z ubraniami, użytkownik nie tylko uzyskuje informacje o zmianach zachodzących w jego własnym ciele, ale może też bardziej skupić się na intymnej relacji z ubraniem, kontrolować swoje reakcje, a nawet wyznaczać cele do osiągnięcia, takie jak zmiana koloru odzieży.

Emotional clothing /fot. Mila Łapko, igaweglinska.com

Z pomocą chemików i programistów Węglińska eksperymentowała z kilkoma inteligentnymi materiałami, testując sygnały wejściowe i wyjściowe, aby znaleźć ten, który będzie działał najlepiej, odzwierciedlając odczucia naszej skóry.

Wszelkie odniesienia do ludzkiej skóry miały na celu podkreślenie protetycznego charakteru prac, jak i intymnego związku z projektami – wyjaśnia projektantka.

Materiały /fot. Mila Łapko, igaweglinska.com

Zdjęcia: Mila Łapko/Igaweglinska.com
Tekst: OP

FASHION