Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Odwołany pokaz w Szanghaju, oskarżenia o rasizm i żenujące wypowiedzi duetu Dolce&Gabbana

Pokaz Dolce&Gabbana w Szanghaju miał być największym wydarzeniem końcówki roku. W wyniku kontrowersyjnej kampanii i jeszcze bardziej kontrowersyjnych wypowiedzi Stefano Gabbany wydarzenie nie doszło jednak do skutku.
.get_the_title().

Domenico Dolce i Stefano Gabbana ciężko pracują na to, aby więcej mówiono o ich nieprzemyślanych wypowiedziach, niż o bajecznie pięknych pokazach. Gdyby włoski duet działał pod kierownictwem któregoś z wielkich koncernów, obaj panowie z pewnością już dawno pożegnaliby się ze stanowiskiem dyrektorów artystycznych. Nie pierwszy raz szokują świat mody swoimi rasistowskimi poglądami i komentarzami, a te, jak pokazuje przykład Galliano, rzadko kiedy uchodzą projektantom na sucho.

Tym razem Dolce&Gabbana oberwało jednak mocniej niż zwykle. Wielki pokaz w Szanghaju, na który duet szykował się od miesięcy, tysiące potencjalnych klientów i sumy, które podaje się w milionach, zostały ostatecznie odwołane na zdecydowaną prośbę chińskich władz.

Zamiast o włoskiej nocy w Szanghaju cały świat mówi dziś o bulwersującym połączeniu włoskiej mentalności i chińskiej tradycji.

To połączenie zaprezentowane w kampanii Dolce&Gabbana stało się początkiem wielkiej afery i kolejnego kryzysu wizerunkowego włoskiego domu mody.

W kampanii promującej szanghajski pokaz i nową kolekcję D&G widzimy modelkę, która musi sprostać zjedzeniu włoskich potraw za pomocą tradycyjnych chińskich pałeczek. Nieporadność oraz komentarze lektora przetłumaczone na angielski, insynuują niezdolność Azjatki do poradzenia sobie z prostą czynnością jedzenia. Azjatycka społeczność odebrała video oraz całą kampanię „D&G Loves China” jako przejaw rasistowskiego traktowania ich tradycji oraz próbę pokazania Azjatów jako ludzi gorszych od włoskiej nacji.

Wyświetl ten post na Instagramie.

#DGlovesChina ? More like #DGdesperateforthatChineseRMB lol.  In a bid to further appeal to luxury's covetable Chinese consumers, @dolcegabbana released some hella offensive “instructional” videos on the usage of chopsticks.  Pandering at it's finest, but taken up a notch by painting their target demographic as a tired and false stereotype of a people lacking refinement/culture to understand how to eat foreign foods and an over-the-top embellishment of cliché ambient music, comical pronunciations of foreign names/words, and Chinese subtitles (English added by us), which begs the question—who is this video actually for?  It attempts to target China, but instead mocks them with a parodied vision of what modern China is not…a gag for amusement. Dolce & Gabbana have already removed the videos from their Chinese social media channels, but not Instagram.  Stefano Gabbana has been on a much-needed social media cleanse (up until November 2nd), so maybe he kept himself busy by meddling with the marketing department for this series. Who wants to bet the XL cannoli “size” innuendos were his idea? Lmao. • #dolceandgabbana #altamoda #rtw #dgmillennials #stefanogabbana #shanghai #chinese #italian #cannoli #meme #wtf #dumb #lame #chopsticks #foodie #tutorial #cuisine #italianfood #asianmodel #asian #chinesefood #dietprada

Post udostępniony przez Diet Prada ™ (@diet_prada)

I być może na tych zarzutach by się skończyło, gdyby nie fakt, że Diet Prada opublikował rozmowę Stefano Gabbana z modelką Michaelą Tranovą.

W rozmowie aż roi się od rasistowskich komentarzy i niestosownych wypowiedzi Gabbany, który pisze między innymi o „ignoranckiej, śmierdzącej chińskiej mafii”.

Wiadomość szybko obiegła social media na całym świecie i stała się ostateczną przyczyną odwołania pokazu w Szanghaju. Jaka jest odpowiedź włoskiej marki? „Moje konto zostało zhakowane, nie mam z tym nic wspólnego, nasz dział prawny wyjaśnia tę kwestię” — tak komentuje całą sprawę Stefano Gabbana. Tymczasem hasztag #boycottdolce radzi sobie znacznie lepiej niż żenujące tłumaczenia ze strony pana Gabbana.

Wyświetl ten post na Instagramie.

As @dolcegabbana prepares to mount their next runway show in Shanghai this coming evening (7:30PM) and the rest of Instagram fawns over what’s sure to be an overly lavish “love letter” to China, we’ll be wondering if we’ll see chopsticks as hair ornaments, take-out boxes as purses, or even kimonos misappropriated as Chinese costume. Time will tell. For now, we’ll let y’all simmer on this DM between Stefano and Dieter @michaelatranova (chronology is reversed in slides). Word has it that they’re still in the process of model casting (over 200 Asian girls scheduled)…wouldn’t let them walk the show if we were their agents lol. Also, curious what the Chinese government will think of their country being called shit basically…especially considering how strict they are on who to allow to enter the country on work visas based on a thorough social media background checks. • #DGTheGreatShow #DGlovesChina #runway #fashionshow #cancelled #racism #dolceandgabbana #altamoda #rtw #dgmillennials #stefanogabbana #shanghai #chinese #china #wtf #dumb #lame #asianmodel #asian #dietprada

Post udostępniony przez Diet Prada ™ (@diet_prada)

Tekst: Malwa Wawrzynek
Zdjęcia: D&G Loves China Campaign

FASHION