Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Czy media społecznościowe już osiągnęły swój szczyt?

Media społecznościowe stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Sprawdzamy swoje telefony średnio 80 razy dziennie, a większość tych aktywności wiąże się z odwiedzaniem social mediów. Media społecznościowe stały się niewątpliwie częścią naszej kultury.
.get_the_title().

Social media od samego początku budziły zainteresowanie, a ich popularność rosła w zawrotnym tempie. W ciągu ostatniej dekady liczba ich użytkowników wzrosła czterokrotnie – z 970 mln w 2010 roku urosła do 3,81 mld w roku 2020. Przeciętny użytkownik ma tam… 8,6 kont. Jednak z roku na rok wzrost sukcesywnie zwalnia. Jego tempo od 2015 roku wynosi średnio 12,5 proc. rok do roku. Dane z lat 2019-2020 mówią już o niższym wzroście, bo o 9,2-procentowym.

W USA ostatni wzrost użytkowników mediów społecznościowych wynosi 3,1 proc. W przypadku osób rejestrujących się na Facebooku, Instagramie i LinkedInie jest to 1-2 proc. zależnie od miesiąca. Zainteresowanie Pinterestem, Twitterem, WhatsAppem i Snapchatem spadło o 1-3 proc., również w zależności od konkretnego miesiąca.

Obecnie wzrost użytkowników social mediów opiera się na stałym wzroście liczby osób posiadających dostęp do internetu, zwłaszcza w państwach rozwijających się.

Największa liczba nowych zarejestrowanych osób w latach 2019-2020 dotyczyła kolejno Azji, Afryki, Ameryki Południowej, Ameryki Północnej, na końcu znalazła się Europa i Australia.

Mówi się, że niektóre platformy mogły już osiągnąć swój szczyt. Tak jest w przypadku Snapchata, którego czasy świetności już minęły. Nie dotyczy to choćby Reddita, którego popularność ciągle rośnie – zgromadził już 430 mln aktywnych użytkowników.

pl.freepik.com

Instagram, Snapchat i TikTok nadal są napędzane głównie przez użytkowników z Generacji Z. To oni najczęściej korzystają z mediów społecznościowych.

Pew Rearch Center donosi, że około 71 proc. badanych osób w wieku od 18 do 19 lat korzysta z Instagrama, 65 proc. ze Snapchata i 48 proc. z TikToka. Ankieta została przeprowadzona na grupie ponad 1,5 tys. Amerykanów. Te platformy są po prostu najlepiej dostosowane do tej grupy demograficznej. Pokolenie Z dorastało otoczone multimedialnością, więc w naturalny sposób jest 'wyposażone’ w lepsze umiejętności korzystania z social mediów, co za tym idzie – sprawniejsze poruszanie się po takich platformach.

Jednak najpopularniejszy w dalszym ciągu jest Facebook i YouTube. Największy przyrost użytkowników również należy do YouTube’a i Reddita.

Patrząc na malejący wzrost aktywnych użytkowników takich platform, można stwierdzić, że kto miał dołączyć do tych społeczności, już to po prostu zrobił. Co dalej? Czy zatrzymamy się w punkcie, w którym naturalne jest, że wszyscy twoi znajomi mają konto na Facebooku lub Instagramie? A może ludzie będą powoli rezygnować z mediów społecznościowych? Bardziej prawdopodobne jest, że social media, które znamy, po prostu przestaną być aktualne i ludzie zaczną z nich rezygnować na poczet innych. Pozostaje tylko kwestia, kiedy to nastąpi – póki co cieszą się one rekordową popularnością.

Zdjęcie główne: pl.freepik.com
Tekst: Marta Zinkiewicz

FUTOPIA