Czy media społecznościowe już osiągnęły swój szczyt?
Social media od samego początku budziły zainteresowanie, a ich popularność rosła w zawrotnym tempie. W ciągu ostatniej dekady liczba ich użytkowników wzrosła czterokrotnie – z 970 mln w 2010 roku urosła do 3,81 mld w roku 2020. Przeciętny użytkownik ma tam… 8,6 kont. Jednak z roku na rok wzrost sukcesywnie zwalnia. Jego tempo od 2015 roku wynosi średnio 12,5 proc. rok do roku. Dane z lat 2019-2020 mówią już o niższym wzroście, bo o 9,2-procentowym.
W USA ostatni wzrost użytkowników mediów społecznościowych wynosi 3,1 proc. W przypadku osób rejestrujących się na Facebooku, Instagramie i LinkedInie jest to 1-2 proc. zależnie od miesiąca. Zainteresowanie Pinterestem, Twitterem, WhatsAppem i Snapchatem spadło o 1-3 proc., również w zależności od konkretnego miesiąca.
Obecnie wzrost użytkowników social mediów opiera się na stałym wzroście liczby osób posiadających dostęp do internetu, zwłaszcza w państwach rozwijających się.
Największa liczba nowych zarejestrowanych osób w latach 2019-2020 dotyczyła kolejno Azji, Afryki, Ameryki Południowej, Ameryki Północnej, na końcu znalazła się Europa i Australia.
Mówi się, że niektóre platformy mogły już osiągnąć swój szczyt. Tak jest w przypadku Snapchata, którego czasy świetności już minęły. Nie dotyczy to choćby Reddita, którego popularność ciągle rośnie – zgromadził już 430 mln aktywnych użytkowników.
Instagram, Snapchat i TikTok nadal są napędzane głównie przez użytkowników z Generacji Z. To oni najczęściej korzystają z mediów społecznościowych.
Pew Rearch Center donosi, że około 71 proc. badanych osób w wieku od 18 do 19 lat korzysta z Instagrama, 65 proc. ze Snapchata i 48 proc. z TikToka. Ankieta została przeprowadzona na grupie ponad 1,5 tys. Amerykanów. Te platformy są po prostu najlepiej dostosowane do tej grupy demograficznej. Pokolenie Z dorastało otoczone multimedialnością, więc w naturalny sposób jest 'wyposażone’ w lepsze umiejętności korzystania z social mediów, co za tym idzie – sprawniejsze poruszanie się po takich platformach.
Jednak najpopularniejszy w dalszym ciągu jest Facebook i YouTube. Największy przyrost użytkowników również należy do YouTube’a i Reddita.
Patrząc na malejący wzrost aktywnych użytkowników takich platform, można stwierdzić, że kto miał dołączyć do tych społeczności, już to po prostu zrobił. Co dalej? Czy zatrzymamy się w punkcie, w którym naturalne jest, że wszyscy twoi znajomi mają konto na Facebooku lub Instagramie? A może ludzie będą powoli rezygnować z mediów społecznościowych? Bardziej prawdopodobne jest, że social media, które znamy, po prostu przestaną być aktualne i ludzie zaczną z nich rezygnować na poczet innych. Pozostaje tylko kwestia, kiedy to nastąpi – póki co cieszą się one rekordową popularnością.
Zdjęcie główne: pl.freepik.com
Tekst: Marta Zinkiewicz