Extended reality jako technologia przyszłości

Trend, którego rozwój obserwujemy na przestrzeni kilku ostatnich lat, prawdopodobnie już niebawem stanie się nieodłączną częścią naszego życia codziennego.
.get_the_title().

Wszyscy słyszeliśmy o wirtualnej rzeczywistości (virtual reality – VR), jednej z najgłośniejszych innowacji ostatniego czasu. Wirtualna rzeczywistość, za pomocą specjalnych gogli, pozwala na zanurzenie się w symulowanym środowisku cyfrowym i dzięki branży rozrywkowej – grom, symulacjom – jest już w zasięgu ręki każdego konsumenta. Istnieje także rzeczywistość rozszerzona (augmented reality – AR), która umożliwia nakładanie wirtualnych obiektów na obraz rzeczywistego świata. Najbardziej znanym przykładem jej zastosowania jest prawdopodobnie gra „Pokemon Go” czy instagramowe filtry. Rzeczywistość mieszana (mixed reality – MR) jest zaś rzeczywistością hybrydową, w której obiekty cyfrowe oraz obiekty rzeczywiste współistnieją i mogą wchodzić ze sobą w interakcje.

Extended reality (XR) – w wolnym tłumaczeniu rzeczywistość powiększona, czy też przedłużona – to termin, który obejmuje VR, AR i MR razem. To także nadchodzący globalny trend.

Raport P&S Intelligence, firmy zajmującej się analizą rynku i konsultingiem, przewiduje, że XR pomiędzy 2020 a 2030 rokiem zwiększy swój skumulowany roczny wskaźnik wzrostu aż o 48,3 proc., co oznacza, że wartość sektora wzrośnie z 18,5 miliarda dolarów w 2019 roku do ponad 1 biliona dolarów do 2030 roku.

Źródło zdjęcia: The Franklin Institute

XR przyczyni się do znacznej zmiany sposobu funkcjonowania wielu branży. Firmy chętnie wdrażają tę technologie w celu zwiększania świadomości na temat swoich produktów oraz budowania obrazu marki poprzez angażowanie klientów w interaktywny sposób. Przykładem jest IKEA, która daje klientom możliwość wizualizacji mebli w ich domu za pomocą aplikacji w smartfonie. XR można także wykorzystywać do tworzenia szkoleń dla żołnierzy, lekarzy, pilotów czy astronautów, które pomagają uczyć się pracy w ryzykownych okolicznościach bez narażania własnego zdrowia. Według raportu P&S Intelligence w najbliższej przyszłości najwyższe dochody na rynku XR generowane będą przez przemysł. W branżach takich jak górnictwo, ropa i gaz oraz produkcja technologie XR są wykorzystywane właśnie do celów szkoleniowych.

Popularność technologii XR zwiększyła się także na skutek pandemii. Wiele organizacji zdecydowało się wdrożyć immersyjne rozwiązania jako sposób na pracę zdalną.

Producenci używają XR do zdalnego prototypowania czy demonstracji produktów. W nowej, wirtualnej odsłonie miejsce mają także biznesowe spotkania i konferencje, a coraz popularniejszą formą rozrywki staje się wirtualne zwiedzanie.

Źródło zdjęcia: jasoren.com

Steve Perillo, szef TravelWorld VR, firmy zajmującej się produkcją wideo w technologii VR, współpracującej z organizatorami wycieczek czy hotelami określił pandemię jako “zastrzyk adrenaliny” dla technologii, która do tej pory “jeszcze do końca nie nadeszła”.

Przyjęcie [XR] przebiega szybciej, niż się spodziewaliśmy, ze względu na możliwości, jakie stwarza rzeczywistość powiększona, które tak naprawdę ogranicza tylko wyobraźnia. Teraz, zdaje się, jest na to prawdziwy apetyt, ponieważ istnieją obszary na rynku, które desperacko potrzebują zwiększyć swoje możliwości po zmniejszeniu siły roboczej, mniejszej możliwości przemieszczania się pracowników lub konieczności obniżenia bazy kosztów operacyjnych – tak więc teraz jest więcej uzasadnienia biznesowego – skomentowała wpływ koronawirusa na rozwój XR Angela Ashenden, główny analityk w firmie CCS Insight zajmującej się badaniami rynku cyfrowego.

Chociaż ciężko jest znaleźć jakiekolwiek pozytywy pandemii, rozwój technologii, która już niedługo będzie nam towarzyszyła na co dzień, mógłby być jednym z nich. Wszystko wskazuje na to, że niegdyś obecne jedynie w kinie futurystycznym VR, AR i MR rozwiną się w bieżącej dekadzie na masową skalę.

Zdjęcie główne: Forbes
Tekst: Kasia Wardzyńska

FUTOPIA