Glovo – zrównoważony koncept na miarę XXI wieku

Dzięki takim firmom jak Glovo idea nowoczesnych 15-minutowych miast staje się realna. Glovo nie tylko przywiezie transportem o mniejszej emisji C02 jedzenie z ulubionej, lokalnej knajpy, ale także dostarczy zakupy i klucze, które zostawiłeś wczoraj u kumpla po drugiej stronie miasta, a nawet produkty z sex shopów. Dla restauratorów z kolei to cenny i skuteczny partner w cyfrowej transformacji.

Sprytne planowanie urbanistyczne zapewnia ludziom lepszy dostęp do potrzebnych im rzeczy, sprawia, że są szczęśliwsi i zdrowsi, a także ma na uwadze dobro planety i nas wszystkich. Żyjemy w czasach, w których światy online i offline przenikają się i coraz trudniej jest postawić wyraźną granicę między tym, co cyfrowe i fizyczne. Każde polskie miasto ma już swojego ‘cyfrowego klona’. W mapach online bez problemu odnajdziesz ulicę, przy której mieszkasz i wszystkie lokale, które się na niej znajdują. Z każdej restauracji w okolicy zamówisz jedzenie z dostawą do domu, sprawdzisz godziny otwarcia salonu fryzjerskiego i umówisz się na wizytę.

Sprawne odtworzenie miasta online i przeniesienie wszystkich oferowanych lokalnie usług do internetu ułatwia funkcjonowanie we własnej miejscowości zgodnie z ideą miast 15-minutowych.

Ta koncepcja urbanistyczna ma na celu m.in. ograniczenie ruchu samochodowego – a tym samym emisji zanieczyszczeń. Zamiast tego możemy przesiąść się na rower, dlatego w kontekście idei miast 15-minutowych tak ważna jest dostępność i bliskość wszelkich niezbędnych nam punktów. Z drugiej strony ograniczenie wypraw samochodem na drugi koniec miasta to oddelegowanie tego zadania osobom, które się w tym specjalizują. Obecnie kurierzy nie tylko dowiozą ci ciepłe danie z ulubionej lokalnej restauracji czy zakupy spożywcze.

Glovo przywiezie ci brakujące pieluchy, kwiaty, elektronikę, klucze, które zostawiłeś wczoraj u znajomego, a nawet to wszystko, co znajdziesz w najbliższym sex shopie.

Banner Image
Większym wyzwaniem niż pandemia okazał się dla branży gastronomicznej wzrost cen energii, inflacja i wysokie stopy procentowe.

Problemy branży gastronomicznej w Polsce

Ostatnie 2-3 lata są dla przedstawicieli firm gastronomicznych wyjątkowo wymagającym czasem. Najpierw pandemia, a później lawinowy skok cen energii i inflacja. W listopadzie 2022 roku firma badawcza ARC Rynek i Opinia przeprowadziła dla Glovo badanie ’Doświadczenie i perspektywa małych i średnich przedsiębiorstw z branży gastronomicznej’. 46 proc. właścicieli restauracji przyznaje w nim, że w ostatnim czasie zmagało się z poważnymi trudnościami.

Tylko 21 proc. badanych odnotowało znaczący wzrost dochodów i rozwój biznesu. Przetrwanie okresu pandemii koronawirusa było bez wątpienia wielkim wyzwaniem, ale zmusiło też firmy do zmian i postawienia na większą elastyczność, którą 55 proc. badanych wskazuje obecnie jako największy zasób swoich firm. Jednak, jak przyznają restauratorzy, dużo więcej trudności w prowadzeniu biznesu przyniósł lawinowy wzrost cen energii, szalejąca inflacja i wzrost stóp procentowych.

Z analizy firmy Dun & Bradstreet wynika, że w 2022 roku liczba zawieszonych działalności restauracji wzrosła o 260 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim – to nawet do 6,5 tys. lokali. Tylko 0,8 proc. właścicieli restauracji uważa, że są w ‘bardzo dobrej kondycji finansowej’, a 22 proc., że w ‘dobrej’. 71 proc. firm ma poważne kłopoty finansowe.

Według analizy GFK Polonia wartość rynku restauracyjnego po pandemii skurczyła się w Polsce do poziomu z 2016 roku.

Według tego samego badania liczba placówek gastronomicznych w Polsce była w 2022 roku na poziomie z 2009 roku. Zdaniem wielu restauracji łatwiej było przetrwać COVID niż obecny kryzys – w czasie pandemii rząd udzielał dotacji i zawieszono część składek podatkowych. Ponadto klienci starali się pomagać jak tylko mogli, zamawiali dania na wynos i czuli, że od ich wsparcia zależy utrzymanie lokalu. Było dużo mobilizacji – ale teraz makroekonomia jest znacznie trudniejsza.

Dołączenie do Glovo może zwiększyć przychody restauracji nawet o 30-40 proc.

Glovo wspiera lokalny biznes

W tak dynamicznej rzeczywistości, z jaką mierzą się restauratorzy, niezwykle przydaje się umiejętność równie szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby klientów. Przyznaje to 85 proc. badanych. Z kolei zdaniem 79 proc. restauratorów konsumenci oczekują większej personalizacji. Kluczem jest również dobry marketing, który przyciągnie nowych klientów. 39 proc. badanych zintensyfikowało działania marketingowe od wybuchu pandemii.

Część z nich podjęła współpracę z takimi aplikacjami jak Glovo, które w 2022 roku podwoiło liczbę miejscowości, w których można skorzystać z aplikacji. Wzrosła ona do 200 i obecnie Glovo dociera do prawie 80 proc. mieszkańców miast w Polsce.

Glovo to rozwiązanie kilku problemów jednocześnie. Według raportu dla 38 proc. restauracji w Polsce największym wyzwaniem jest dotarcie do nowych klientów. Z kolei z danych firmy wynika, że dołączenie do Glovo może zwiększyć przychody restauracji nawet o 30-40 proc. Z drugiej strony 29 proc. badanych wskazuje na nowe rozwiązania technologiczne w branży jako najważniejsze osiągnięcie. Tyle samo osób uważa za bardzo istotne to, aby mieć zoptymalizowane dostawy m.in. dzięki ultraszybkim opcjom realizacji zamówienia.

Glovo to aplikacja lifestylowa – cyfrowo łączy użytkowników ze sklepami i produktami w ich mieście za pomocą prostego i intuicyjnego interfejsu, a wszystko to w oparciu o zoptymalizowaną sieć logistyczną na żądanie. Z badań Glovo wynika, że dla ok. 40 proc. działalności dołączenie do Glovo to pierwszy kontakt ze sprzedażą online/e-commerce – a to tylko potwierdza, że firma aktywnie uczestniczy w digitalizowaniu małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Nowi partnerzy przechodzą nawet kilkadziesiąt dni onboardingu, podczas którego zdobywają niezbędną wiedzę na temat sprzedaży internetowej oraz ściśle współpracują z dedykowanym account managerem.

30 proc. badanych restauratorów uważa, że potrzebuje wsparcia, aby stać się innowacyjnym technologicznie w sektorze żywności i dostaw. Glovo ze swoim projektem ‘Wspieramy lokalsów’ wychodzi naprzeciw tym potrzebom.

Akcja ma na celu pomoc małym, lokalnym restauracjom, dla których zamówienia online to często zupełnie nowy obszar działalności. Zapewnia restauracjom i sprzedawcom detalicznym zestaw narzędzi, które pomogą im przenieść biznes do online’u i dynamicznie go rozwijać. W ubiegłym roku projekt osiągnął świetne rezultaty – 300 partnerów w 13 miastach zwiększyło liczbę dostaw w trakcie kampanii średnio o 200 proc. Efekt akcji cały czas był zadowalający i na stałe zwiększył liczbę zamówień u tych partnerów.

Glovo do 2030 roku planuje zmniejszyć swój ślad węglowy o 42 proc.


Nowoczesna firma to taka, która dba o ludzi i planetę

Wszyscy doskonale wiemy, jak bardzo istotne są wszelkie działania podejmowanie z myślą o środowisku. Kwestia postępującego kryzysu klimatycznego jest najbardziej palącym problemem naszego pokolenia, a nasza troska o planetę ma również postać wspierania firm, które deklarują jawne działania na rzecz walki z kryzysem klimatycznym.

Badania mówią o tym, że 88 proc. klientów będzie lojalnych wobec tej firmy, która wspiera kwestie społeczne lub środowiskowe. Glovo do 2030 roku planuje zmniejszyć swój ślad węglowy o 42 proc. w oparciu o trzy filary: zaprzestać używania jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych, promować niskoemisyjny transport miejski i ograniczyć marnowanie żywności. Firma planuje również zwiększenie rocznego pozyskiwania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z 7 proc. w 2020 roku do 100 proc. w 2030 roku, a 1 cent z każdego zamówienia złożonego w Glovo jest przekazywany na inicjatywy Impact & Sustainability.

Firma sukcesywnie zmniejsza swój ślad węglowy, m.in. stawiając na ekologiczny transport. To działanie nie dotyczy jedynie samochodów elektrycznych, ale głównie rozwoju floty rowerowej. Jest to również jeden z najsprawniejszych środków do przemieszczania się w mieście – szczególnie takim, gdzie do większości niezbędnych punktów dzieli nas maksymalnie 15-minutowa przejażdżka. W Glovo do 2023 roku 67 proc. pojazdów kurierskich będzie niespalinowych. W samym tylko 2022 roku firma zmniejszyła emisję CO2 o 8,8 tys. ton.

Glovo do końca 2023 roku zainwestuje ponad 5 mln euro w projekty mające pozytywny wpływ na środowisko.

Szkodliwe emisje to również problem związany z marnotrawieniem żywności – gnijące jedzenie uwalnia metan. O wadze tego problemu świadczą badania, według których aż 30 proc. wyprodukowanej na świecie żywności trafia do kosza. Glovo, aby przyczynić się do zmniejszenia skali tego problemu, udostępnia organizacjom pozarządowym za darmo własny system logistyki kurierskiej, aby te mogły wykorzystać go do dostarczenia żywności potrzebującym. Od marca 2020 roku dostarczono ponad 2,3 mln posiłków i zaoszczędzono ponad 1,1 tys. ton żywności dzięki Glovo Access.

Kurier Glovo na rowerze będzie znacznie lepszą opcją dla środowiska niż ty sam w 5-osobowym samochodzie.

Zmiana nawyków konsumenckich, za którą trzeba nadążyć

Wraz z szybkimi zmianami zachodzącymi na świecie ewoluują nasze upodobania, sposób, w jaki spędzamy wolny czas, nawiązujemy znajomości, pracujemy czy wreszcie – kupujemy i konsumujemy. Jesteśmy coraz bardziej otwarci na nowe smaki i doświadczenia. Chcemy próbować, smakować i testować to, co dotąd było nam nieznane. Podróże stały się mniej osiągalne niż kiedyś – najpierw uniemożliwiła nam je pandemia, później wysoka inflacja i przymus oszczędzania. Teraz to nowe smaki i autentyczne lokale w wielu przypadkach służą nam za swego rodzaju ‘portale’ do nowych miejsc, kultur i przeżyć.

Pandemia nauczyła nas też ograniczania zbędnych wyjazdów – ten nawyk został z nami do dziś. Badanie przeprowadzone przez SW Research dla Glovo w 2020 roku wykazało, że 80 proc. Polaków zamawia z dostawą do domu zakupy spożywcze i inne produkty, np. prezenty lub kwiaty. Po co mamy jechać do supermarketu oddalonego o 5 km od naszego domu, tracić czas w korkach, w sklepowej kolejce i na przemierzaniu alejek z towarem? Ten czas możemy poświęcić na to, co tylko chcemy, podczas gdy to zadanie oddelegujemy tym, którzy wiedzą jak to zrobić lepiej – i to bez dodatkowych emisji CO2. Kurier Glovo na rowerze będzie znacznie lepszą opcją dla środowiska niż ty sam w 5-osobowym samochodzie i nie dotyczy to tylko wyjazdu do sklepu spożywczego. Glovo od samego początku działa w wielu kategoriach, dając każdemu łatwy dostęp do wszystkiego w swoim mieście, podczas gdy inni skupiają się tylko na jedzeniu.

Kolejnym aspektem współczesnych nawyków konsumpcyjnych jest lokalność – i to również jest pokłosiem pandemii. Wówczas jak nigdy dotąd nauczyliśmy się tego, jak istotne jest wspieranie lokalnych biznesów. Jednak każda lokalna społeczność ma inne potrzeby i cechy charakterystyczne. Można mieć pozytywny wpływ na ich rozwój tylko wtedy, gdy zrozumie się to, co jest dla danej społeczności faktycznie istotne oraz w jaki sposób można poprawić jakość życia tej grupy osób. Dlatego Glovo koncentruje się w swoich działaniach przede wszystkim na wspieraniu małych i średnich przedsiębiorstw, które mają zasięg lokalny. Celem jest uwolnienie całego potencjału miast – umożliwienie użytkownikom znalezienie tego, czego szukają i zaprezentowanie oferty wszystkich małych i średnich przedsiębiorstw w okolicy.

To napędza lokalną gospodarkę również dzięki temu, że Glovo płaci podatki lokalnie, wszędzie tam, gdzie prowadzi działalność za pośrednictwem niewielkich podmiotów – to jeden z nielicznych graczy w branży, który to robi.

W ciągu ostatnich kilku lat diametralnie wzrosła nasza świadomość dbania o własne zdrowie. Branża wellness przeżyła prawdziwy boom również podczas pandemii. Spędzając całe dnie zamknięci we własnych domach, chętniej interesowaliśmy się tym, jak mądrze i zdrowo wykorzystać ten nadmiar czasu wolnego. Ćwiczyliśmy, praktykowaliśmy jogę, sami gotowaliśmy, piliśmy soki wzmacniające odporność – ten nawyk również został z nami na dłużej. Zaczęliśmy zwracać większą uwagę na to, co jemy – chcemy, by było zdrowo i korzystnie również dla planety. W zeszłym roku Glovo odnotowało wzrost zamówień wegetariańskich o 57 proc. i wzrost zamówień zdrowej żywności o 62 proc.

Glovo to całe centrum handlowe w twojej kieszeni.

Wygoda i szybkość dostawy – to cechy idealnego wrażenia zakupowego. Popyt konsumpcyjny nie koncentruje się już wyłącznie na artykułach spożywczych, ale skierował się ku innym kategoriom handlu detalicznego. Glovo, którego pierwszym hasłem było ‘Dostarczamy wszystko, co chcesz w mniej niż godzinę’, było świadkiem tego rozwoju – w 2022 roku firma odnotowała 120-proc. wzrost zamówień niespożywczych dokonywanych przez użytkowników Glovo.

FUTOPIA