Jak będą wyglądać miejsca pracy przyszłości?
Jak i gdzie będziemy pracować za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat? Przed jakimi wyzwaniami staną pracodawcy i pracownicy? Czego będzie oczekiwało się od projektantów, architektów czy urbanistów? Spółka biurowa Skanska i infuture.institute podjęły się zdefiniowania trendów związanych z przestrzeniami, w których pracujemy i w których będziemy pracować. W raporcie „Future of Office Spaces” postanowili wejść do wnętrz biur i przyjrzeć się, jak będą się zmieniać w przyszłości.– W biurach spędzamy wiele godzin dziennie. To niezwykle istotne, by były one jak najbardziej przyjazne dla współczesnego pokolenia określanego często jako Indoor Generation. Badania wskazują, że 90 proc. czasu spędzamy wewnątrz budynków, również w biurowcach. Od tego, jak będą one zaprojektowane, będzie zależeć nasze samopoczucie, zdrowie, ale także efektywność i energia w pracy – mówi Natalia Hatalska, analityczka trendów, założycielka i prezes infuture.institute.
Udomowienie miejsca pracy, człowiek w centrum, projektowanie biofilne, innowacje, hybrydowe i elastyczne przestrzenie czy idea lokalności – to najważniejsze czynniki, które będą definiować wnętrza biur przyszłości.
– Nasze biura projektujemy tak, aby odpowiadały na obecne oraz przyszłe potrzeby i oczekiwania osób w tych biurach pracujących czy prowadzących działalność biznesową w perspektywie 5, 10 czy 15 lat. Chcemy wiedzieć, jakich wnętrz będą oni potrzebować i dlatego jesteśmy partnerem tego raportu – mówi Anna Tryfon-Bojarska, menadżer ds. innowacji w spółce biurowej Skanska. Jak więc będą wyglądać biura przyszłości? Przedstawiamy wam 6 trendów:
1. Trzecia przestrzeń, czyli udomowienie biura (Trend: Office As a Third Space)
Udomowienie przestrzeni można zaobserwować w wielu miejscach publicznych. Trend ten jest widoczny także w przestrzeniach biurowych. Udomowione przestrzenie biurowe można określić mianem “trzeciej przestrzeni” – czymś pomiędzy spersonalizowaną przestrzenią własnego domu a formalnym miejscem pracy stanowiącym wizytówkę firmy. Z raportu wynika, że 50 proc. respondentów spodziewa się w przyszłości udomowionych wersji biur, gdzie panuje styl domowy, a przestrzeń wyposażona jest m.in. w kanapy i fotele.
zdjęcie: WorkSuites
2. Biuro skoncentrowane na człowieku (Trend: Human-Centric Office)
Przestrzenie do pracy i biura stają się dziś miejscami, gdzie dba się nie tylko o komfort ciała, ale i równowagę psychiczną i niwelowanie stresu. W trend ten wpisują się rozwiązania projektowe i dodatkowe przestrzenie, w których pracownicy mogą się zrelaksować i zadbać o swoje ciało czy samopoczucie, a także dobrze zaplanowana i zaprojektowana ergonomia miejsca pracy. Badani w raporcie „The Future of Office Spaces” wskazywali, że dla ich dobrego samopoczucia biuro powinno znajdować się przy oknie (91 proc.), a aż 81 proc. respondentów opowiada się za strefami chilloutu w pracy.
3. Biophilic design (Trend: Deep Green Office)
Przyroda jako element projektu architektonicznego staje się standardem zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz biur. Ważne jest projektowanie biofilne, czyli przyroda jako struktura architektoniczna. Aż 82 proc. respondentów zadeklarowało, że lubi, kiedy w biurach znajdują się kwiaty i rośliny. Cały trend wpisuje się jednak w szerszą perspektywę patrzenia na biuro oraz na obszar budownictwa cyrkularnego. Staje się on m.in. odpowiedzią na problem marnowania surowców i rosnącego zanieczyszczenia środowiska. Materiały budowlane stanowią dziś połowę stałych odpadów wytwarzanych każdego roku na świecie.
4. Inteligentne biuro (Trend: Seamlessly Connected Office)
Przestrzenie biurowe to miejsca, gdzie inteligentne technologie, bazujące m.in. na rozwiązaniach AI, IoT, VR, AR, beaconach i biometrii, platformy czy aplikacje ułatwiają nie tylko pracę, ale i funkcjonowanie w biurze. Biura mają swoje cyfrowe odpowiedniki w połączonym świecie technologii. Technologie starają się przede wszystkim rozwiązywać problemy ludzi, czasem nawet zanim się one pojawią, łączyć ich w miejscu pracy, optymalizując ich efektywność. Wpływają też na ich komfort oraz samopoczucie. Jak wynika z raportu, 40 proc. respondentów zadeklarowało, że posiadanie innowacyjnych rozwiązań w budynku jest dla nich istotne. 15 proc. respondentów chciałoby logować się do biura za pomocą twarzy, czyli dzięki biometrii. Jak widać nie boimy się technologii w miejscu pracy.
5. Biuro hybrydowe (Trend: Hybrid Workstyle Spaces)
Na znaczeniu zyskują przestrzenie i biura hybrydowe, które mogą łączyć różne rodzaje i typy pracy oraz pracowników, firmy czy obszary zawodowej aktywności. Obok siebie mogą funkcjonować niezależni przedsiębiorcy, freelancerzy, startupy i duże korporacje, co ułatwia im nawiązywanie współpracy. Biura są łatwo adaptacyjne i elastyczne, jest w nich dużo otwartych przestrzeni, wielofunkcyjnych miejsc spotkań i mobilnych mebli. Według respondentów badania cztery najbardziej atrakcyjne usługi, które mogłyby być zlokalizowane niedaleko miejsca pracy to szeroka oferta gastronomiczna (32 proc.), SPA (32 proc.), zajęcia sportowe (22 proc.) oraz opieka nad dzieckiem (22 proc.).
6. Lokalnie zaangażowane biura (Trend: Neighbourhood-Bound Spaces)
Odczuwając potrzebę przynależności, ludzie zwracają się w stronę znanych, lokalnych przestrzeni, wspierają miejscowe inicjatywy, chcą mieć głos i współdecydować o tym, w jakiej przestrzeni funkcjonują. Cenne stają się inicjatywy kultywujące lokalność i włączające w swoje działania okolicznych mieszkańców. Również biura i biurowce coraz częściej są przestrzeniami wpisanymi w lokalny kontekst. W przypadku przestrzeni biurowych architektura i design stają się środkiem wyrazu lokalnej specyfiki miejsca. Biura funkcjonujące w myśl idei lokalności wyrażają w ten sposób tożsamość firmy jako zaangażowanej i wpisującej się w okolicę.