Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Sztuczna inteligencja może udawać głupszą niż jest

To dowód na to, że AI potrafi 'konstruować osobowość'.
.get_the_title().

Naukowcy z Uniwersytetu Humboldta w Berlinie opublikowali w magazynie PLOS One badania, z których wynika, że duże modele językowe (LLM) nie tylko naśladują etapy nauki języka przez dzieci, ale też na każdym z tych etapów wydają się mieć podobne zdolności 'umysłowe’. – Dzięki psycholingwistyce mamy stosunkowo wszechstronną wiedzę o tym, do czego zdolne są dzieci w różnym wieku. W szczególności teoria umysłu odgrywa znaczącą rolę, ponieważ bada wewnętrzny świat dziecka i nie jest łatwo ją naśladować poprzez obserwację prostych wzorców statystycznych – wyjaśnia główna autorka badania i ekspertka w dziedzinie psycholingwistyki, Anna Maklová.

Opierając się na teorii umysłu, badaczka wraz z zespołem naukowców z Uniwersytetu Karola w Pradze ustalała, czy duże modele językowe, takie jak choćby popularny ChatGPT, mogą udawać głupsze niż są w rzeczywistości.

W tym celu zespół badaczy poinstruował modele, by odpowiadając, zachowywały się jak dzieci w wieku od roku do 6 lat. Po ponad tysiącu prób i tekstów okazało się, że te 'symulacje dzieci’ faktycznie robiły postępy w taki sam sposób jak ich rówieśnicy z krwi i kości. A to oznacza, że LLM-y faktycznie mogą udawać mniej inteligentne.

Naukowcy ostrzegają jednak przed nadmierną antropomorfizacją sztucznej inteligencji.

Sądzą, że bardziej przydatne byłoby mówienie o tym, jak AI potrafi 'konstruować osobowość’ – tak jak w tym przypadku, gdy chodziło o wzorowanie się na dzieciach. Zdaniem Maklovej te odkrycia mogą w przyszłości pomóc przy tworzeniu sztucznej superinteligencji (ASI), czyli kolejnego etapu po nieistniejącej jeszcze silnej sztucznej inteligencji (AGI), czyli takiej na poziomie człowieka.

Tekst: NS

FUTOPIA