Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Wkrótce będziesz mógł uścisnąć dłoń wirtualnego kolegi

Hologramy z systemem aerohaptycznym znajdą zastosowanie w różnych sektorach: w grach, medycynie, edukacji czy sztuce.
.get_the_title().

Naukowcy wciąż opracowują sposoby wykorzystania laserów, nowoczesnych procesorów cyfrowych i technologii wykrywania ruchu do tworzenia różnych typów hologramów, które mogą zmienić sposób, w jaki wchodzimy w interakcje. Badacze z Uniwersytetu w Glasgow opracowali system aeroheptycznych hologramów, które imitują uczucie kontaktu z drugim człowiekiem za pomocą strumieni powietrza.

Tworzą one wrażenie dotyku na palcach, dłoniach i nadgarstkach.

Dotyk imitowany jest dzięki częściom, które łączą elementy grafiki komputerowej z kontrolowanymi strumieniami powietrza. Z pewnych względów ta innowacja wykracza poza znaną dziś wirtualną rzeczywistość, do której wchodzi się z zestawem słuchawkowym i inteligentnymi rękawiczkami lub ręcznymi kontrolerami. Ta technologia ogranicza się do kontrolowania wyświetlanego wirtualnego obiektu i nie daje możliwości odczucia realnego dotyku.

Wprowadzenie hologramowej imitacji dotyku mogłoby zapewnić realistyczne doznania bez konieczności zakładania specjalnych rękawiczek, dzięki czemu to uczucie będzie znacznie bardziej naturalne.

Photoholgic/unsplash.com[/caption]

Naukowcy stworzyli już graficzną piłkę do koszykówki, którą można dotykać czy odbijać właśnie dzięki systemowi aerohaptycznemu. Strumień powietrza pozwala użytkownikom poczuć jej zaokrąglony kształt oraz uderzenie w dłoń podczas kozłowania. Gracze mogą nawet odbijać wirtualną piłkę i wyczuwać wynikające z tego powodu różnice.

Naukowcy przewidują, że wkrótce będą mogli kontrolować temperaturę przepływu powietrza, aby użytkownicy mogli inaczej odczuwać kontakt z gorącymi lub zimnymi powierzchniami. Badają również możliwość dodania zapachów do przepływu powietrza – wszystko po to, aby pogłębić realizm kontaktu z wirtualnymi obiektami.

Przewiduje się, że hologramy z systemem aerohaptycznym znajdą zastosowanie w różnych sektorach.

Oczywiście trafią do gier, gdzie wykorzystywana jest wirtualnej rzeczywistość. Okażą się też pomocne podczas telekonferencji – dadzą możliwość realnej, ‘namacalnej’ współpracy nad danym projektem. Umożliwią również lekarzom lepszą współpracę przy leczeniu pacjentów. Będą mogli oglądać i omawiać cechy np. komórek nowotworowych oraz pokazywać pacjentom plany zabiegu medycznego.

Zdjęcie główne: Shoeib Abolhassani/ Unsplash.com
Tekst: Marta Zinkiewicz

FUTOPIA