YouTube blokuje monetyzację antyszczepionkowych filmów

To część szerszej akcji polegającej na usuwaniu reklam z konspiracyjnych i spiskowych treści.
.get_the_title().

Spiskowe treści w sieci to dziś prawdziwa plaga. Nic dziwnego, że właściciele największych globalnych serwisów podejmują stopniowo kroki, by zwalczać lub ograniczać manipulujący odbiorcami content. Do akcji wkroczył właśnie YouTube, który usunął możliwość zamieszczania reklam w nagraniach promujących ruch antyszczepionkowy, określając tego typu wideo jako „niebezpieczne i szkodliwe”. Co ciekawe, ponoć aż siedem dużych firm było zupełnie nieświadomych, że ich materiały marketingowe wyświetlają się przy antyszczepionkowych filmach.

Według BuzzFeed wśród objętych demonetyzacją kanałów znalazły się między innymi VAXXED TV, LarryCook333 oraz iHealthTube – trójka, która razem wypracowała sobie niemal 473 tys. subskrybentów.

Nasza polityka dotycząca tego, przy jakim typie materiałów wideo zezwalamy na reklamy jest bardzo rygorystyczna. Filmiki, które promują antyszczepionkowe treści stanowią naruszenie tej polityki – tak przedstawia się oficjalne stanowisko YouTube’a.

I rzeczywiście, już w styczniu władze platformy zapowiadały, że zadbają o to, by znacząco ograniczyć zasięgi konspiracyjnych materiałów. Wynika to z obaw dotyczących działania algorytmu rekomendującego treści, który zanurza później odbiorców spiskowego contentu (w tym także tych przypadkowych) w całej palecie polecanych i podobnych materiałów.

Utknięcie w takiej bańce informacyjnej bardzo skutecznie potrafi potem zatruć umysł użytkownika.

fot. abc7news.com

Niedawne badanie przeprowadzone na Texas Tech University na grupie 30 respondentów wykazało między innymi, że po kontakcie ze spiskowymi filmikami dowolnego typu („11 września” czy sfabrykowane lądowanie na Księżycu) bardzo łatwo trafiali oni potem w rekomendacjach na zupełnie inne, w tym te dotyczące „płaskiej Ziemi”, co przyczyniło się bezpośrednio do tego, że stali się wyznawcami tej teorii.

Usuwanie konspiracyjnych materiałów przysparza często wielu trudności formalnych, jednak z treściami antyszczepionkowymi jest o tyle łatwiej, że można się w ich przypadku powoływać na bezpośrednie zagrożenie w kwestiach zdrowia i życia. Do tej pory działania w celu wyeliminowania bądź znaczącego ograniczenia antyszczepionkowych materiałów podjęły między innymi Facebook czy Pinterest, gdzie fraza „vaccination” nie zwraca już żadnych wyników.

A czy wam youtube’owy algorytm wywinął kiedyś jakiś spiskowy numer?

Tekst: WM

FUTOPIA