Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Wirtualna asystentka Amazon Alexa została feministką

Amazon Alexa niewątpliwie robi krok w dobrym kierunku. Szkoda tylko, że tak mały.
.get_the_title().

Amazon Alexa jeszcze nie tak dawno temu na wyzwiska, które kierowali pod jej adresem użytkownicy odpowiadała „Dziękuję bardzo”. Zeszłej wiosny programiści Amazona po cichu wyposażyli asystentkę w „tryb nieangażowania”. Od tej pory Alexa nie daje się sprowokować, a słysząc pytania o charakterze seksualnym i seksistowskie wypowiedzi, mówi „nie będę na to odpowiadać” lub „nie wiem, czego się spodziewałeś”. Jak mówi rzecznik Amazona, zainstalowanie tego trybu było świadomą decyzją. Ma sprawić, że użytkownicy nie będą wchodzić w interakcje z Alexą w niewłaściwy sposób.

Co więcej, firma uważa, że na Amazon Alexa ciąży obowiązek pozytywnego reprezentowania kobiet i dziewcząt. Dlatego też asystentka Amazona mówi teraz o tym, że jest feministką. – Jeśli zapytasz Alexę, czy jest feministka, powie, że tak i doda „tak jak każdy, kto wierzy w niwelowanie nierówności między kobietami a mężczyznami w społeczeństwie” – mówi Heather Zorn, dyrektor ds. customer experience Amazon Alexa.

Dodaje, że asystentka jest również zwolenniczką różnorodności oraz wspiera postęp społeczny w nauce i technologii.

Ma to oczywiście swoje ograniczenia – Alexa w dalszym ciągu jest produktem komercyjnym, Amazon nie chce więc, aby była za bardzo polityczna, bo mogłoby to odstraszyć potencjalnych klientów, dlatego prezentuje ona raczej łagodną wersję feminizmu. Z drugiej strony fakt, że Alexa nie odpowiada już na komentarze o charakterze molestowania seksualnego oraz opowiada się po stronie kobiet i tak czyni z niej najbardziej feministyczną asystentkę głosową z dostępnych na rynku.

DOMINIK KOMAR, HEAD OF 18 HAVAS WARSAW
DOMINIK KOMAR, HEAD OF 18 HAVAS WARSAW

Kompetencje cyfrowe są teraz podstawą, bez której zarządy firm, a w rezultacie pracownicy działów marketingu oraz na końcu – marki, skazują się na rynkowy ogon. Niezbędna staje się umiejętność łączenia wielu zbiorów danych, pochodzących z różnych źródeł. 

Taka analityczna kreatywność nie musi być jednak domeną działów marketingu czy agencji reklamowych – pomocą są tutaj podmioty oferujące analitykę marketingową, np. domy mediowe. Z drugiej strony, automatyzacja i rozwój sztucznej inteligencji wpłynie na wzrost roli umiejętności miękkich – ktoś musi humanizować technologię i dbać, aby nie była barierą dla odbiorcy. Taką barierą może łatwo stać się hiperpersonalizacja. Nawet jeśli jako konsumenci jesteśmy jej beneficjentami, wolimy o tym nie wiedzieć. Dużo pracy w marketingu czeka więc nie tylko na analityków, ale również UX designerów czy… psychologów. – komentuje Dominik Komar, Head of 18 Havas Warsaw.

18 Havas Warsaw to uruchomiona w 2016 roku jednostka funkcjonująca w ramach Havas Media Group. Jej działalność skupia się na tworzeniu innowacyjnych projektów komunikacyjnych i wspierających biznes, z wykorzystaniem potencjałów startupów oraz wyników badań prestiżowych ośrodków akademickich, takich jak UCLA, Technion czy Annenberg Innovation Lab. Jednym z głównych obszarów działania 18 Havas Warsaw jest współpraca z funduszami inwestycyjnymi (m.in. SpeedUp Venture Capital Group, Innovation Nest, YouNick) oraz akceleratorami przy rozpoznaniu, opiniowaniu oraz biznesowym wykorzystywaniu startupów. Jednostka wspiera fundusze oraz startupy na zasadzie mentoringu oraz dopracowywania ich koncepcji biznesowych, a także filtruje najbardziej obiecujące firmy.

Zespół 18 Havas Warsaw poszukuje rozwiązań problemów marketingowych i biznesowych korporacji, bazując na doświadczeniach z krajowego rynku, jak również technologicznym wsparciu płynącym z globalnej współpracy ze wszystkimi oddziałami 18 Havas na całym świecie.

Taki model współpracy pozwala wszystkim jednostkom na natychmiastowy dostęp do globalnego know-how, kontaktów i partnerów. To przekłada się na jakość rozwiązań oferowanych klientom, a także międzynarodowe możliwości rozwoju krajowych startupów, ponieważ najciekawsze z nich są zgłaszane do globalnej sieci. Poza Warszawą 18 Havas działa obecnie m.in. w takich ośrodkach jak: Paryż, Los Angeles, Tel Awiw, Seul, Bogota, Miami i Londyn.