Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Bill Gates: 'Roboty, które zabierają ludziom pracę, powinny być opodatkowane’

Czy pomysł byłego szefa Microsoftu to remedium na problemy związane z postępującą automatyzacją?
.get_the_title().

W wywiadzie dla 'Quartz’ Bill Gates postawił tezę, która jeszcze jakiś czas temu mogłaby być wyłącznie tworem pisarzy sci-fi.

Były prezes Microsoftu stwierdził bowiem, że ze względu na błyskawicznie postępującą automatyzację dla gospodarczej równowagi należy opodatkować pracę robotów.

Według miliardera wspomniane opodatkowanie ma spowolnić zmiany w firmach, zastępujących ludzi robotami. Drugą zaletą będzie zaś możliwość przeznaczenia uzyskanych pieniędzy m.in. szkolenia dla zwalnianych, dzięki którym będą mogli znaleźć nową pracę.

Odpowiedzialność za sprawne przeprowadzenie procesu Amerykanin zdecydowanie zrzuca na władze, twierdząc że nastawiony na zysk i konkurencję rynek, w tym akurat zakresie sam się nie wyreguluje.

Jak zwraca uwagę Gates, podjęcie działań jest niezbędne, ponieważ 'to bardzo źle, gdy ludzie, zamiast entuzjazmu wobec innowacji, bardziej obawiają się ich negatywnych następstw’.

W tej chwili przychody pracownika generującego dla firmy, przykładowo, 50 tysięcy dolarów podlegają opodatkowaniu. Jeśli robot zajmuje się analogicznymi rzeczami, logicznym jest oczekiwać, że obciążymy go w podobnym stopniu – tłumaczy były prezes Microsoftu.

Gates przypomniał też, że w przypadku maszyn odpadają przecież takie problemy jak choćby zwolnienie chorobowe czy niedyspozycja, więc jak najbardziej jest gdzie szukać oszczędności.

Zważywszy że sytuacja na rynku pracy staje się coraz bardziej niepewna w związku z postępującą automatyzacją, potrzebne jest szukanie alternatyw, jak choćby proponowany przez Elona Muska bezwarunkowy dochód podstawowy. – Nie sądzę, że przedsiębiorstwa korzystające z robotów będą oburzone z tego powodu. To uczciwe rozwiązanie – podsumowuje Gates.

18 Havas Warsaw to uruchomiona w 2016 roku jednostka funkcjonująca w ramach Havas Media Group. Jej działalność skupia się na tworzeniu innowacyjnych projektów komunikacyjnych i wspierających biznes, z wykorzystaniem potencjałów startupów oraz wyników badań prestiżowych ośrodków akademickich, takich jak UCLA, Technion czy Annenberg Innovation Lab. Jednym z głównych obszarów działania 18 Havas Warsaw jest współpraca z funduszami inwestycyjnymi (m.in. SpeedUp Venture Capital Group, Innovation Nest, YouNick) oraz akceleratorami przy rozpoznaniu, opiniowaniu oraz biznesowym wykorzystywaniu startupów. Jednostka wspiera fundusze oraz startupy na zasadzie mentoringu oraz dopracowywania ich koncepcji biznesowych, a także filtruje najbardziej obiecujące firmy.

Zespół 18 Havas Warsaw poszukuje rozwiązań problemów marketingowych i biznesowych korporacji, bazując na doświadczeniach z krajowego rynku, jak również technologicznym wsparciu płynącym z globalnej współpracy ze wszystkimi oddziałami 18 Havas na całym świecie.

Taki model współpracy pozwala wszystkim jednostkom na natychmiastowy dostęp do globalnego know-how, kontaktów i partnerów. To przekłada się na jakość rozwiązań oferowanych klientom, a także międzynarodowe możliwości rozwoju krajowych startupów, ponieważ najciekawsze z nich są zgłaszane do globalnej sieci. Poza Warszawą 18 Havas działa obecnie m.in. w takich ośrodkach jak: Paryż, Los Angeles, Tel Awiw, Seul, Bogota, Miami i Londyn.

Dominik Komar, Head of 18 Havas Warsaw
Celem 18 Havas Warsaw jest kwestionowanie status quo i stałe poszukiwanie lepszych rozwiązań dla marketingu, handlu czy usług. Dzięki relacjom z polskimi i zagranicznymi startupami, współpracy z ośrodkami badawczymi oraz całą globalną siecią 18 Havas jesteśmy w stanie bardzo szybko weryfikować potencjał nowych technologii i narzędzi oraz adaptować najlepsze z nich do potrzeb polskich firm. Temu służy m.in. partnerstwo z IBM Watson przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji w kampaniach reklamowych. To wszystko pomaga naszym klientom budować przewagę rynkową, ponieważ korzystają z rozwiązań, których ich konkurenci nie są w stanie osiągnąć.

MOTO