Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Błędy ludzkie są przyczyną 93 proc. wypadków drogowych. Audi wie jak, rozwiązać ten problem

Audi jest liderem we wprowadzaniu rozwiązań z dziedziny sztucznej inteligencji w samochodach. Zobacz jak to wygląda w nowym Audi A5 Sportback.
.get_the_title().

Sztuczna inteligencja w kulturze popularnej kojarzona jest głównie z futurologią oraz filmami i książkami opisującymi bardzo odległą przyszłość. W rzeczywistości jest to dziś bardzo prężnie rozwijająca się dziedzina nauki, której początki sięgają lat pięćdziesiątych XX wieku. Pionierskie rozwiązania były wdrażane głównie przez wojsko, postępy w informatyzacji sprawiły jednak, że tempo badań niesamowicie wzrosło i coraz częściej zaczęły się pojawiać również zastosowania komercyjne.

Niedawno pisaliśmy na łamach F5 o firmie Foxconn (podwykonawca Apple i Samsunga), która ogłosiła, że zwolni w najbliższych latach 60 tys. osób, zastępując ich robotami.

Podobne działania można zaobserwować także w sektorze usług. Przykładem jest Bank ING, który zapowiedział redukcje prawie 6 tys. etatów w oddziałach na całym świecie – zadania tych pracowników mają wykonywać od tej pory komputery. Sztuczna inteligencja sprawdza się także w branży kreatywnej. Powieść napisana przez program komputerowy nieomal zdobyła nagrodę w ostatniej edycji japońskiego konkursu literackiego 'The Hoshi Shinichi Literary Award’.

Firma Foxconn (podwykonawca Apple i Samsunga) ogłosiła, że zwolni w najbliższych latach 60 tys. osób, zastępując ich robotami.

Ogromny potencjał dla sztucznej inteligencji widać też w branży motoryzacyjnej. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest dążenie do zapewnienia użytkownikom samochodów maksymalnego bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Badania dowodzą, że najsłabszym ogniwem ruchu drogowego wciąż pozostaje człowiek.

Według raportu brytyjskiej firmy ubezpieczeniowej Lloyds błędy ludzkie są przyczyną 93 proc. wypadków drogowych, w których rocznie na całym świecie ginie 1,3 mln osób.

W przyszłości ten problem mogą niemalże całkowicie wyeliminować samochody autonomiczne, jednak wprowadzenie ich do powszechnego użytku wiąże się z wieloma problemami. Z drugiej strony już dziś najlepsze marki wdrażają pojedyncze rozwiązania oparte na automatyzacji i sztucznej inteligencji, które znacznie zwiększają bezpieczeństwo na drodze. Wśród nich są systemy automatycznego hamowania i unikania kolizji drogowych. Ponadto rozwijane są też rozwiązania, które mają służyć wcześniejszemu wykrywaniu pieszych i rowerzystów. Drugą sferą, w której sztuczna inteligencja jest szczególnie użyteczna jest wspomaganie kierowców w parkowaniu, co zwiększa nie tylko bezpieczeństwo, ale także komfort jazdy.

Audi A5 Sportback

Marką, która szczególnie mocno inwestuje w sposoby zapewnienia bezpieczeństwa oparte na sztucznej inteligencji i automatyzacji jest Audi. Świetnie widać to na przykładzie nowych modeli Audi A5 w wersjach Sportback oraz Cupe. Samochody posiadają m.in. specjalne kamery, które rozpoznają znaki drogowe. O zachowanie właściwego pasa ruchu dba z kolei system Audi active lane assist, który jest szczególnie użyteczny na autostradach i trasach szybkiego ruchu.

Kolejnym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów jest system Audi pre sense, który monitoruje otoczenie pojazdu i odpowiednio reaguje w przypadku zagrożenia kolizją.

Interesującym novum jest także asystent skręcania. Jego działania opiera się na monitorowaniu ruchu z naprzeciwka w czasie skręcania w lewo, w krytycznej sytuacji możliwe jest nawet całkowite zatrzymanie pojazdu. Ważny jest też asystent manewru omijania, który z pomocą kamer, czujników radarowych i systemu ACC, automatycznie ustala nową bezpieczną trasą, gdy przed samochodem nagle pojawi się przeszkoda.

Rozwiązania wdrożone przez Audi w nowych modelach pokazują, jak sztuczna inteligencja i automatyzacja mogą już dziś zwiększać bezpieczeństwo ruchu drogowego, wspierając kierowcę. To jednak nie wszystko, bo nowe techniki mogą też m.in. zwiększać komfort jazdy i zmniejszać zużycie paliwa, ale o tym więcej w najbliższych tygodniach na F5.

MOTO