Nowe oblicze modeli z rodziny Q – Audi Q8

Topowy SUV Audi pojawi się na rynku pod koniec bieżącego roku.
.get_the_title().

Innowacje, które możemy dziś oglądać w najnowszych modelach Audi powstały dzięki wieloletniej pracy zespołów najlepszych inżynierów designerów i wizjonerów.

Muskularna, ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe, wyraźnie nakreślone wloty powietrza w zderzaku oraz atletyczne przetłoczenia podkreślają niepokorny charakter. Elegancko opadająca linia dachu płynnie przechodzi w sportowo pochylone słupki D. Szerokie nadkola stylistycznie podkreślają terenowe aspiracje auta. Założeniem konstrukcyjnym Audi było połączenie cech eleganckiego coupé, z praktyczną wszechstronnością SUV-a. Karoseria jest szersza, ale jednocześnie krótsza i niższa niż w modelu Q7.

Styliści Audi nie powielili projektów BMW X6 i Mercedesa GLE Coupé, przez co samochód wyróżnia się na tle konkurencji. Audi Q8 jako jedyne z tej trójki ma też drzwi z szybami bez ramek.

W standardzie dostępne są reflektory diodowe, a opcjonalnie HD Matrix LED. W obu przypadkach, wyróżnia je trójwymiarowa sygnatura świateł do jazdy w dzień. Podobnym efektem charakteryzują się też tylne lampy, które połączone są ze sobą wąskim, świetlnym pasmem. Czarna listwa na klapie bagażnika jest nawiązaniem stylistycznym do pierwszego modelu Audi Quattro z 1980 roku.

Początkowo w sprzedaży dostępna będzie wersja z 3-litrowym V6 TDI o mocy 286 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 600 Nm. Z ośmiobiegową skrzynią tiptronic i napędem quattro współpracował będzie 48-woltowy układ elektryczny zawierający akumulator litowo-jonowy oraz alternator-rozrusznik. Podczas hamowania system odzyska moc i przekaże ją do baterii. Pozwoli to między innymi na pokonywanie długich fragmentów trasy w trybie “żeglowania”, z wyłączonym silnikiem. W przyszłym roku do oferty dołączy też słabszy wariant diesla oraz 3-litrowa jednostka V6 TFSI, oferująca 340 koni mechanicznych.

Centralny mechanizm różnicowy przenosi moc silnika na przednią i tylną oś w stosunku 40:60. Jeśli zachodzi taka potrzeba, przekazuje więcej momentu obrotowego na oś o lepszej przyczepności. Audi zapewnia, że Q8 poradzi sobie po zjechaniu z utwardzonych dróg dzięki 254 milimetrom prześwitu i krótkim zwisom.

Na liście wyposażenia opcjonalnego pojawi się też adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, które w trudnych warunkach podniesie nadwozie o około 90 milimetrów.

Audi oferuje również układ czterech skrętnych kół. Przy niskich prędkościach koła tylnej osi skręcają się o maksymalnie 5 stopni, przeciwnie do kierunku skrętu. Poprawia to zwrotność i ułatwia manewrowanie. System inaczej zachowuje się na autostradzie, gdzie podczas zmiany pasa tylne koła skręcają się w tym samym kierunku co przednie, zwiększając stabilność auta na drodze.

Wnętrze Audi Q8 przypomina to, znane już z limuzyny A8. Niemal każdą funkcję można wywołać na jednym z dwóch wyświetlaczy znajdujących się na konsoli centralnej. Górny ekran dotykowy służy do obsługi systemów infotainment i nawigacji. Na nieco mniejszym, znajdującym się poniżej, kierowca może zmienić ustawienia klimatyzacji, zarządzać funkcjami komfortu podróży oraz do wprowadzać tekst. Trzeci wyświetlacz znajduje się przed oczami kierowcy, pełniąc rolę cyfrowych zegarów. Jest też head-up display, prezentujący dane na przedniej szybie.

Adaptacyjny asystent jazdy, asystent zmiany pasa ruchu, czy kamery 360 stopni z widokiem 3D to tylko część elektronicznych udogodnień dla kierowcy. Myśląc o komforcie pasażerów można doposażyć samochód w fotele z funkcją masażu, system muzyczny Bang&Olufsen, czterostrefową klimatyzację oraz pakiet poprawiający jakość powietrza.

Właściciel przy pomocy smartfona i aplikacji myAudi będzie miał możliwość aktywowania różnych funkcji samochodu, między innymi zdalnego wprowadzania i wyprowadzania z garażu. W ramach pakietu MMI navigation plus, dostępny będzie moduł transferu danych w standardzie LTE oraz hotspot Wi-Fi.

 

Tekst: KK
Zdjęcia: Audi

MOTO