Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Sztuczna inteligencja stworzyła spot reklamowy

Czy jesteś w stanie rozpoznać reklamę, która została stworzona przez sztuczną inteligencję?
.get_the_title().

Shun Matsuzaka, creative planner agencji reklamowej McCann Japan, postanowił sprawdzić, czy sztuczna inteligencja jest w stanie 'wymyślić’ reklamę telewizyjną.

Aby przekonać się czy ma rację, stworzył sztuczną inteligencję w oparciu o bazę danych zbudowaną specjalnie w tym celu.

Matsuzaka podzielił strukturę reklamy telewizyjnej na dwie części; brief kreatywny i konstrukcję spotu. Część kreatywna to rodzaj promowanej marki, grupa docelowa, cel kampanii i przekaz. Konstrukcja spotu to kontekst, charakter, muzyka, brzmienie i główny cel.

Następnie została skonstruowana baza danych w oparciu o powyższe podziały.

Najlepsze reklamy z ostatnich 10 lat zostały przeanalizowane pod kątem powyższych cech i otagowane.

Na podstawie powyższych danych została stworzona wiedza sztucznej inteligencji. Dzięki temu była ona w stanie wyciągać wnioski i na tej podstawie kreować pomysł, który później był realizowany przez zespół składający się z ludzi.

Przetestowanie AI-CD β, bo tak została nazwana sztuczna inteligencja, wiązało się z porównaniem efektów pracy jej i człowieka.

Dyrektorowi kreatywnemu McCann Japan, Mitsuru Kuramoto, zostało zlecone stworzenie reklamy miętowych dropsów dla Mondeleza. To samo zadanie otrzymała AI-CD β.

Wyprodukowane reklamy zostały przedstawione publiczności, którą następnie poproszono o wybranie lepszego spotu:

Spot nr 1:

Wybór nie był oczywisty. Według wyników sondażu 54 proc. ankietowanych bardziej podobała się druga reklama; została ona stworzona przez człowieka.

Pierwsza, 'wymyślona’ przez sztuczną inteligencję, spodobała się mniejszej liczbie widzów (46 proc.), ale została bardziej doceniona przez specjalistów z branży.

To na pewno ogromny krok dla rozwoju sztucznej inteligencji, ale niepokojąca wiadomość dla wielu pracowników branży kreatywnej na całym świecie.

Ostatnie badania pokazują, że bez pracy mogą zostać również typowi pracownicy umysłowi; do 2020 roku 47 proc. zawodów w USA zostanie zautomatyzowana. Wlicza się w to szczególnie zawód informatyka; pracę w obecnym charakterze ma zachować jedynie 20 proc. z nich.

Źródło: futurism.com

Dominik Komar, Head of 18 Havas Warsaw

Kompetencje cyfrowe są teraz podstawą, bez której zarządy firm, a w rezultacie pracownicy działów marketingu oraz na końcu – marki, skazują się na rynkowy ogon. Niezbędna staje się umiejętność łączenia wielu zbiorów danych, pochodzących z różnych źródeł.

Taka analityczna kreatywność nie musi być jednak domeną działów marketingu czy agencji reklamowych – pomocą są tutaj podmioty oferujące analitykę marketingową, np. domy mediowe. Z drugiej strony, automatyzacja wpłynie na wzrost roli umiejętności miękkich – ktoś musi humanizować technologię i dbać, aby nie była barierą dla odbiorcy. Taką barierą może łatwo stać się hiperpersonalizacja. Nawet jeśli jako konsumenci jesteśmy jej beneficjentami, wolimy o tym nie wiedzieć. Dużo pracy w marketingu czeka więc nie tylko na analityków, ale również UX designerów czy… psychologów. – komentuje Dominik Komar, Head of 18 Havas Warsaw.

18 Havas Warsaw to uruchomiona w 2016 roku jednostka funkcjonująca w ramach Havas Media Group. Jej działalność skupia się na tworzeniu innowacyjnych projektów komunikacyjnych i wspierających biznes, z wykorzystaniem potencjałów startupów oraz wyników badań prestiżowych ośrodków akademickich, takich jak UCLA, Technion czy Annenberg Innovation Lab. Jednym z głównych obszarów działania 18 Havas Warsaw jest współpraca z funduszami inwestycyjnymi (m.in. SpeedUp Venture Capital Group, Innovation Nest, YouNick) oraz akceleratorami przy rozpoznaniu, opiniowaniu oraz biznesowym wykorzystywaniu startupów. Jednostka wspiera fundusze oraz startupy na zasadzie mentoringu oraz dopracowywania ich koncepcji biznesowych, a także filtruje najbardziej obiecujące firmy.

Zespół 18 Havas Warsaw poszukuje rozwiązań problemów marketingowych i biznesowych korporacji, bazując na doświadczeniach z krajowego rynku, jak również technologicznym wsparciu płynącym z globalnej współpracy ze wszystkimi oddziałami 18 Havas na całym świecie.

Taki model współpracy pozwala wszystkim jednostkom na natychmiastowy dostęp do globalnego know-how, kontaktów i partnerów. To przekłada się na jakość rozwiązań oferowanych klientom, a także międzynarodowe możliwości rozwoju krajowych startupów, ponieważ najciekawsze z nich są zgłaszane do globalnej sieci. Poza Warszawą 18 Havas działa obecnie m.in. w takich ośrodkach jak: Paryż, Los Angeles, Tel Awiw, Seul, Bogota, Miami i Londyn.

MOTO