Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Oto muzeum porażki. Eksponatami będą najbardziej nieudane produkty na świecie

Lasagne od Colgate czy długopisy specjalnie dla kobiet – to niektóre przedmioty ze zbiorów muzeum porażki.
.get_the_title().

Muzeum Porażki to kolekcja psychologa organizacji Samuela Westa. 'Nauka to jedyny sposób, aby zamienić porażkę w sukces’ – tak brzmi motto muzeum składającego się z zaskakująco złych produktów, które wypuściły często bardzo znane firmy.

W muzeum znajdziemy na przykład Coca-colę o smaku kawy, długopis Bic specjalnie dla kobiet, perfumy marki Harley Davidson czy lasagne z wołowiną wyprodukowaną przez… Colgate.
Wśród eksponatów są także mniej oczywiste porażki, wśród nich pochodzące z lat trzydziestych narzędzie do lobotomii lub pierwszy cyfrowy aparat Kodak – oba przedmioty były w końcu swego czasu dość popularne. Problem z tym, że na przestrzeni lat okazało się, że nieodwracalna lobotomia nie jest najlepszym sposobem, aby leczyć schorzenia psychiczne. Z kolei Kodak – mimo wypuszczenia cyfrówki, która okazała się sukcesem – nie umiał odnaleźć się w nowej rzeczywistości aparatów cyfrowych, co doprowadziło do kryzysu w firmie.

Wystawa składa się na razie z ponad 60 eksponatów, ale będzie się rozrastać – do Westa ciągle zgłaszają się osoby, które pamiętają lub wręcz są w posiadaniu innych nieudanych produktów. Jednak muzeum nie powstało wyłącznie po to, aby zwiedzający mogli pośmiać się z tego, jak wielkim firmom powinęła się noga. West podkreśla, że dość już ma powszechnego kultu sukcesu. – Zauważyłem, że sukces zawsze stawiany jest na piedestale, podczas gdy porażki szybko zamiatane są pod dywan. Jednak ja wiem, i wie to też większość ludzi, że 90 proc. innowacji nie udaje się – tłumaczy.

Celem muzeum jest właśnie destygmatyzacja osobistych i zawodowych niepowodzeń. Droga do innowacji prowadzi przez szereg porażek – ale tylko pod warunkiem, że wyciągamy wnioski z popełnionych błędów.
West – jak przystało na psychologa – jest zdania, że porażki są tym, co czyni nas ludźmi i nie należy się ich bać. Muzeum porażki uświadamia nam, że nawet największym i najbardziej znanym firmom zdarzają się mniej trafione pomysły.

Źródło: Quartz, CNN

TU I TERAZ